IPO: Jumia Technologies AG míří dnes na NYSE

Společnost Jumia Technologies AG, která sama sebe považuje za top online nigerijského prodejce, nedávno podala žádost o umístění svých akcií na NYSE a vstupuje dnes na burzu. Firma chce tímto krokem využít očekávaný růst online nakupování v celé Africe.

Jumia oznámila, že plánuje nabídnout 13,5 milionu akcií (ADS), v cenovém rozpětí 13 až 16 USD za ADS. Za manažery emise si firma zvolila Morgan Stanley, Citigroup, Berenberg a RBC Capital Markets. Zahájení obchodování by mělo začít 11. dubna 2019. Společnost Jumia podle svého prospektu požádala o obchodování na newyorské burze cenných papírů pod označením „JMIA“. Výnosy budou použity na zvýšení finanční flexibility, zvýšení veřejného profilu společnosti a usnadnění přístupu na veřejné akciové trhy.

Společnost byla založena v roce 2012 jako Africa Internet Group se sídlem v německém Berlíně. Mezi akcionáře patří berlínský firemní „inkubátor“ a společnost rizikového kapitálu Rocket Internet SE, která Jumii pomohla s jejím založením a vlastní 20,6% podíl. Jihoafrická společnost Mobile Telephone Networks Holdings Ltd. vlastní 29,7% podíl. Mezi další rané investory patří zvučná jména jako francouzská pojišťovna Axa a francouzská telekomunikační společnost Orange.

V souladu s německými předpisy má Jumia dvousložkový systém vedení: správní radu a dozorčí radu. Správní rada, která je zodpovědná za každodenní provoz, se skládá z Jeremyho Hodary a Sacha Poingnonneca, spoluzakladatelů společnosti, kteří od roku 2012 působí jako vrcholní ředitelé. Oba byli dříve zaměstnáni u společnosti McKinsey & Co. Antoine Maillet-Mezeray, finanční ředitel společnosti, nastoupil v roce 2016 a je veteránem technologických společností.

Osmičlenná dozorčí rada, která má na starosti vedení správní rady, zahrnuje Gillese Bogaerta, generálního ředitele pro EMEA, Pernoda Ricarda a Andre Iguodala, hráče NBA z Golden State Warriors.

Jumia prodává veškerý sortiment od nástěnných hodin přes smartphony až po oděvy od značek jako Zara či místní designéry jako David Wej. Jumia nabízí také donášku jídel, rezervaci ubytování a další služby.

Společnost je podle prospektu aktivní v šesti afrických regionech, které zahrnují 14 zemí, které představují 74% všech afrických spotřebitelských výdajů. V roce 2018 představoval on-line maloobchodní prodej méně než 1% celkového prodeje v zemích, kde Jumia působí.

Mezi faktory, které dobře přispívají k růstu online byznysu v Africe, patří předpokládaný růst HDP celého kontinentu, který se pro rok 2019 odhaduje na 6%; rostoucí střední třída, která by měla do roku 2060 dosáhnout 42% obyvatelstva; rostoucí městské obyvatelstvo s očekáváním, že 59% Afričanů bud do roku 2050 žít v městských oblastech (pro srovnání: v roce 2018 žilo v městských oblastech 82% obyvatel Severní Ameriky); a celkově vzrůstající počet lidí. Očekává se, že Nigérie bude po Indii a Číně do roku 2050 třetí nejlidnatější zemí na světě.

Za rok 2018, měla Jumia 81,000 aktivních prodejců a byli zde čtyři miliony aktivních nakupujících, kteří si ve stejném časovém období objednali zboží, což představuje růst z 2,7 milionu aktivních nakupujících v předchozím roce.

„Disponujeme rozsáhlými znalostmi o logistice a platebních prostředích na trzích, na kterých působíme, což považujeme za klíčovou součást úspěchu naší společnosti,“ říká prospekt.

„Kromě toho plně využíváme mobilních aspektů afrického trhu tím, že jsme v našem vývoji produktů a marketingových aktivitách přijali přístup „mobilní první“, což nám umožňuje zvýšit angažovanost klientů a konverze a snížit náklady na akvizice spotřebitelů, říká dále prospekt.“

Hrubý objem prodaného zboží v roce 2018 činil 828,2 mil. EUR, což představuje nárůst oproti 507,1 mil. EUR v předchozím roce. Tržby za tento rok činily 130,6 mil. EUR, což představuje nárůst oproti 94,0 mil. EUR v předchozím roce.

Jumia generuje většinu svých příjmů z provizí od třetích stran. Příjmy, které společnost dosáhla od svého založení, zatím nestačily k pokrytí provozních nákladů, přičemž ztráty v roce 2018 dosáhly výše 170,7 milionu EUR. Neuhrazená ztráta k 31. 12. 2018 činila 862,0 mil. EUR.

„Očekáváme, že naše provozní náklady se budou i nadále zvyšovat, protože hodláme vynakládat značné finanční a jiné zdroje na získání a udržení prodejců a spotřebitelů, růst a udržení naší technologické infrastruktury a prodejní a marketingové úsilí a provádění obecných administrativních úkolů spojených s naším obchodem, včetně nákladů spojených s veřejně obchodovatelnou společností, “uvedla Jumia.

Přibližně 90% položek prodávaných v roce 2018 na platformě Jumia pocházelo od třetích stran, což vystavuje společnost riziku třetí strany. Dalších 10% položek prodává společnost přímo „za účelem zvýšení spotřebitelských zkušeností v klíčových kategoriích a regionech“.

Jumia Logistics poskytuje dodávky a vyzvednutí prostřednictvím sítě pronajatých skladů a drop-off stanic. Na některých trzích má Jumia vlastní dodávkový park. V roce 2018 společnost zpracovávala 13,4 milionu balíčků.

JumiaPay a Jumia One nabízí pomoc s online transakcemi a platbami, které se na kontinentu stále silně spoléhají na hotovost. Více než polovina (54%) objednávek umístěných v Nigérii a Egyptě ve čtvrtém čtvrtletí byla dokončena díky JumiaPay.

Jumia působí na rozvíjejících se afrických trzích, které stále vyvíjejí logistické, doručovací a digitální platební schopnosti. Některé z jejích trhů, jako je Egypt, navíc stále zažívají období politické nestability. Dramatické politické změny, cenové kontroly, devalvace měn nebo zvyšování minimální mzdy, jsou skutečnosti, které v těchto zemích již v minulosti proběhly a mohou se opakovat.

Terorismus a násilná trestná činnost jsou dalším rizikem, které by mohlo omezit dodávky a plnění služeb. V roce 2018 Jumia uvedla, že např. jeden z jejích skladů v Keni byl vykraden. V Nigérii by mohl představovat hrozbu Boko Haram, který narušuje ekonomiku na severovýchodě země. Pro Keňu představuje potenciální problém teroristická skupina al-Shabaab se sídlem v Somálsku.

Mnozí zákazníci, včetně těch, kteří nemají bankovní účet nebo nevěří online platbám, se rozhodnou zaplatit až při doručení. Dalším rizikem je tak nedokončení dodávky, kdy v roce 2018 celkem 14,4% GMV buď selhalo, nebo se vrátilo.

„Například v Keni, kde v roce 2016 zaplatilo přibližně 95% našich spotřebitelů v hotovosti nebo s peněžními ekvivalenty, jsme na počátku roku 2018 zjistili, že v roce 2016 zůstalo nevybráno €720 000 z hotovostních plateb, z nichž velká většina nebyla nikdy následně vybrána, “uvádí prospekt.

Trpělivost růže přináší. Stejně tak i Jumia, která se vrhla do slibného byznysu na nejistém trhu, by mohla po překonání rané fáze, přinést investorům zajímavou odměnu, což může být zřejmé i z pohledu na současné akcionáře firmy.

 

Zanechat komentář

Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

SOUVISEJÍCÍ