Knižní Euromedia Group předloni zvýšila obrat na 1,65 mld. Kč

Společnost Euromedia Group, která je podle výše obratu největším subjektem na knižním trhu v České republice, vykázala předloni obrat 1,65 miliardy korun. Rok předtím obrat z distribuce knih činil 1,59 miliardy korun. ČTK o tom informoval ředitel nakladatelství Euromedia Group Antonín Kočí.

V roce 2019 společnost vydala 828 titulů, meziročně o 50 více, z toho 190 reedic a 638 novinek. Nejvíce rostl počet beletristických knih. Jedničkou na trhu co do počtu zůstal Albatros s 1563 tituly. „Na začátku roku 2021 bychom se raději už ohlíželi za rokem 2020, který byl v mnohém netypický. S výsledky roku 2019 jsme nebyli spokojeni, zvláště v posledních měsících roku tehdy zákazníci patrně spíše volili jiné dárky než knížky,“ uvedl Kočí. Výsledky roku 2020 ovlivní opatření, která uzavřela také knihkupectví.

Euromedia Group je majitelem sítě knihkupectví Luxor. Podle marketingového ředitele Zdeňka Nováka společnost loni vedla na jedné straně boj s virem, na straně druhé s neochotou vlády se zajímat o záchranu knižního průmyslu. „Byli jsme iniciátorem několika jednání s ministerstvy kultury, průmyslu a obchodu, ale i s premiérem a předkládali jsme konkrétní smysluplné návrhy. Nakonec jsme však naráželi na nezájem a neochotu. Česká nakladatelství byla nakonec ponechána svému osudu, čímž utrpěla nemalé ztráty, v některých případech dokonce fatální,“ uvedl.

Podle něj bojují o přežití i mnohá knihkupectví. Obává se toho, že ani žádná z budoucích vlád nebude schopna připravit racionální krizový plán řízení státu v podobných situacích. „Kromě zdravotního systému je důležité řešit i základní akcelerátory ekonomiky, kterými jsou všechny formy českého průmyslu,“ dodal.

Pandemie ovlivnila také loňský ročník prodejní akce Knihománie. V den zahájení Knihománie 2020 byla zavřena všechna knihkupectví. „Abychom situaci alespoň zčásti zachránili, byli jsme nuceni Knihománii po znovuotevření knihkupectví prodloužit do konce roku. Plán největší knižní kampaně roku se přesto pochopitelně splnit nepodařilo, navíc 27. prosince byla knihkupectví opět zavřena. Pro letošní rok Knihománii opět plánujeme,“ sdělil Novák.

Nakladatelskou činnost Euromedia provozuje pod značkami Kalibr, Ikar, Odeon, Universum, YOLI, Esence, Pragma, Laser, Brána, Listen a Pikola. V roce 2019 začala společnost vydávat audioknihy pod značkou Témbr. „V roce 2020 jsme pod značkou Témbr vydali 70 audioknih, nejčastěji to byly naše důležité tituly, které současně vyšly i v tištěné podobě. Hodně se prodávají v této oblasti detektivky, thrillery, životopisy, ale také stále stoupá podíl knih žánru osobního rozvoje,“ podotkl Kočí.

Letos se částečně změnilo vedení společnosti Euromedia Group, když dosavadního ředitele Lukáše Nováka 1. února nahradil František Mala. Dříve působil v dceřiných společnostech skupiny Deutsche Telekom včetně českého T-Mobilu.

Zanechat komentář

Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

SOUVISEJÍCÍ