Je Deliveroo nejhorší IPO v londýnské historii?

Na první pohled měl být debut společnosti Deliveroo na akciovém trhu gigantickým úspěchem. Doručovatel jídla se rychle stal miláčkem britské technologické scény a rychle rostl díky stoupající poptávce během pandemie. Amazon navíc nedávno koupil 16 % společnosti a důvěra v Deliveroo ještě vzrostla.

Největší IPO, které Londýn zažil od roku 2011 však bylo naprostou katastrofou. Akcie se propadly hned, když ve středu začalo obchodování – a nakonec uzavřely o 26 % pod svou kótovací cenou a vymazaly tak téměř 2 miliardy GBP (asi 2,8 miliardy USD) z počáteční tržní kapitalizace Deliveroo. Akcie ve čtvrtek ztratily ještě dalších 1,9 %.

Podle dat statistické společnosti Dealogic představuje první den po zahájení obchodování vůbec nejhorší tržní debut, který Londýn za poslední dvě desetiletí zažil. Jeden z bankéřů měl dokonce prohlásit, že se jedná o naprosto nejtragičtější IPO v celé historii Londýna.

Proč se ale investoři vyhýbali Deliveroo, když se nemohli nabažit jeho soupeřů? Včetně takového startupu DoorDash, který při loňském debutu na Wall Street vzrostl o 85 %? Odborníci říkají, že za propadem byla řada faktorů, včetně cen, načasování, nejistých obchodních vyhlídek i obav z toho, jak společnost zachází s pracovníky. Za zmínku také stojí zvýšená míra regulačních rizik.

„Počáteční cena byla prostě nesprávná,“ řekl Alasdair Haynes, generální ředitel společnosti Aquis Exchange, začínajícího rivala londýnské burzy cenných papírů a CBOE.

JPMorgan Chase a Goldman Sachs byli vedoucími poradci investičního kola při IPO. Zástupci těchto bank zatím na situaci nijak nereagovali.

S odvoláním na „nestálé podmínky na globálním trhu“ stanovila Deliveroo cenu IPO na samém konci rozsahu, na který cílila. A to i přesto, že trvala na „velmi významné poptávce od institucí po celém světě“. Zdá se ovšem, že i tak to byla pro investory příliš vysoká hra. Tohle se zkrátka a dobře nepovedlo.

Zakladatel a generální ředitel společnosti Deliveroo, pan Will Shu byl přitom ještě ve středu ohledně vyhlídek společnosti značně optimistický. Poukazoval na plány společnosti investovat do výstavby infrastruktury tzv. kuchyní pouze pro dodávky a možnosti poskytnout zákazníkům větší výběr. Cílem Deliveroo je vybudovat online potravinářskou společnost s mnoha inovacemi a moderními trendy.

Katastrofa jménem Deliveroo by nicméně mohla znamenat další ránu pro Londýn a jeho znovuobjevenou snahu přilákat další technologické společnosti. Především pak tedy kvůli potenciálnímu IPO.

Brexit totiž přinutil banky přesunout určité aktivity pryč z Londýna, čímž byla ohrožena jeho nesporná pozice největšího centra finančního kapitálu v regionu.

Ministr financí Rishi Sunak, který dříve ocenil Deliveroo jako „skutečný britský technologický úspěch,“ byl ve středu během rozhovoru v televizním vysíláním ITV nucen bránit výkonnost společnosti na akciovém trhu. Dodal něco nesouvislého o tom, že ceny akcií někdy stoupají a jindy zase klesají.

To pravděpodobně ale nebude příliš velkou útěchou pro 70 000 retailových investorů, kteří se zúčastnili IPO – a nakoupili akcie v hodnotě 50 milionů £ (68,9 milionů $). To je největší účast malých investorů na londýnském úpisu za poslední roky a propadák by je mohl odradit od účasti na budoucích obchodech.