Proč může ChargePoint být vítězem, ať už s Bidenovým plánem infrastruktury, nebo bez něj

Velká část amerického systému mezistátních dálnic a zdánlivě neomezené množství čerpacích stanic jsou tu tak dlouho, že je snadné je považovat za samozřejmost. Lidé, kteří jezdí elektromobily, takové štěstí nemají. Nabíjecích stanic pro elektromobily může být málo a mohou se výrazně lišit rychlostí nabíjení a cenou. Pokud jsou elektromobily budoucností, bude potřeba mnohem více infrastruktury, která je bude podporovat.

Společnost ChargePoint (NYSE:CHPT), jeden z mála veřejně obchodovaných podniků zabývajících se nabíjením elektromobilů, by mohla být pro investory se zájmem o udržitelnou infrastrukturu zajímavá. Zde je rozbor společnosti a toho, na co se zaměřit před dnešním zveřejněním výsledků za 1. čtvrtletí fiskálního roku 2022.

Infrastruktura pro elektromobily se stává klíčovým tématem diskusí

Jednání o infrastruktuře se opět dostávají do centra pozornosti. Právě minulý týden prezident Biden snížil svůj původní návrh ve výši 2,3 bilionu dolarů na 1,7 bilionu dolarů, aby získal podporu obou stran. Ve čtvrtek předložila GOP protinávrh ve výši 928 miliard dolarů, který z velké části vynechává položky jako zdravotnictví a velkou část Bidenem navrhovaných investic do obnovitelných zdrojů. Bidenův plán na infrastrukturu by sice mohl pro akcie obnovitelných zdrojů znamenat velké věci, neměl by však být hlavním důvodem pro investici do společnosti.

Základní informace o odvětví nabíjení elektrických vozidel

Na rozdíl od čerpacích stanic, které většinou prodávají stejné druhy paliva a plní nádrž podobnou rychlostí, nabíjecí stanice pro elektromobily nabízejí drasticky odlišné služby. Pochopení různých typů nabíječek pro elektromobily nám pomůže určit roli, kterou společnost ChargePoint v tomto odvětví hraje, a její hodnotu jako potenciální investice.

Standardní americká zásuvka dodává střídavý proud o napětí 120 V. Tomu se říká nabíjení úrovně 1. Nabíjení úrovně 2 je napájení střídavým proudem o napětí 240 V. Většina veřejných nabíjecích stanic, které jste pravděpodobně viděli v maloobchodních prodejnách nebo v obchodních parcích, má nabíječky úrovně 2. V závislosti na typu vozidla mohou za hodinu zajistit dojezd kolem 25 mil.

Pak je tu ještě superdobíjení. Zařízení s bateriemi, jako jsou chytré telefony nebo elektromobily, mají usměrňovače, které mění střídavý proud na stejnosměrný. Elektromobily se však mohou ze stejnosměrného zdroje nabíjet mnohem rychleji. Například superchargery společnosti Tesla (NASDAQ:TSLA) dodávají stejnosměrný proud o napětí 480 voltů. Teoreticky může vozidlo Tesla dosáhnout maximální rychlosti nabíjení 250 kW na supernabíječce V3 nebo až 200 km za 15 minut. Ne všechny modely však mají baterie potřebné pro nabíjení touto rychlostí.

Nabíjení střídavým proudem úrovně 2 je o dost pomalejší než nabíjení stejnosměrným proudem o vyšším napětí. Je však dostačující v případech, kdy je vůz delší dobu zaparkovaný – například když jste v práci, na nákupech nebo se zdržujete v kavárně.

Vedoucí postavení společnosti ChargePoint na trhu

Společnost ChargePoint je lídrem na severoamerickém trhu s nabíjením úrovně 2. Na konci roku 2021, který skončil 31. ledna, měla společnost ChargePoint v Evropě a Severní Americe více než 132 000 veřejných a soukromých míst k nabíjení (159 000 prostřednictvím roamingových integrací). Pro srovnání, Tesla má po celém světě více než 25 000 supernabíječek.

ChargePoint vydělává hlavně na komerčních zákaznících, jako jsou úřady nebo obchody, které instalují jeho dobíjecí stanice, aby přilákaly zákazníky nebo poskytly výhodu svým zaměstnancům. Sedmdesát procent faktur společnosti ChargePoint za rok 2021 pocházelo od komerčních zákazníků, 11 % z vozového parku, 14 % z domácností a 5 % z ostatních. Je třeba si uvědomit, že společnost ChargePoint negeneruje příjmy prodejem elektřiny. Není to energetická společnost ani čerpací stanice, která vydělává prodejem paliva. ChargePoint vydělává spíše prodejem nabíjecích stanic a jejich servisem.

Navzdory svému zakořeněnému postavení v oblasti nabíjení úrovně 2 má společnost ChargePoint dvě řešení rychlého nabíjení stejnosměrným proudem, Express 250 a Express Plus (které mohou dosáhnout rychlosti nabíjení až 500 kW). Tato řešení jsou vhodnější pro cesty nebo situace, kdy zákazníci potřebují rychlejší nabíjení. Společnost je však stále poměrně na počátku rozšiřování těchto možností. V době psaní tohoto článku má společnost ChargePoint více než 1 600 stejnosměrných nabíjecích míst v Severní Americe a přibližně 620 v Evropě – což představuje přibližně 2 % z celkového počtu nabíjecích míst.

Rizika, která stojí za to sledovat

Největšími nevýhodami ChargePointu jsou zpomalující se růst, nedostatečný zisk a nebezpečí komoditizace.

Podnikání společnosti ChargePoint dostalo v roce 2020 velký zásah a ve finančním roce 2021 zaznamenala pouze 1% nárůst tržeb, nemluvě o čisté ztrátě podle GAAP ve výši 197 milionů USD. Společnost nicméně očekává, že oživení obchodního cyklu by jí mohlo pomoci vrátit se k růstu v letošním roce. Její nejnovější výhled naznačuje 37% nárůst tržeb ve finančním roce 2022, ale investoři se pravděpodobně dozvědí aktuálnější údaje při čtvrtečním zveřejnění výsledků.

Další obavou je, že se nabíjení do značné míry komoditizuje, protože trh zaplaví více nezávislých poskytovatelů řešení pro nabíjení v domácnostech a na veřejných místech. Podobně jako u společnosti Tesla bychom se mohli dočkat toho, že tradiční výrobci automobilů budou nabíjet elektromobily u prodejců, protože se snaží dekarbonizovat své vozové parky. Konkurence by mohla tlačit na marži společnosti ChargePoint a zpochybnit její dlouhodobou ziskovost.

Stojí za to riskovat

Ještě před několika lety byla nejblíže veřejně obchodovaným akciím na trhu nabíjení elektromobilů v USA společnost Tesla. Dnes se do tohoto mixu dostává několik dalších společností. Na rozdíl od Evropy, kde je mezi společnostmi zabývajícími se nabíjením elektromobilů mnohem větší konkurence, je Severní Amerika relativně mladším trhem. Devadesát tři procent tržeb společnosti ChargePoint v roce 21 pocházelo ze Severní Ameriky, což je dobré znamení, že společnost pokračuje v soustředění svého úsilí v regionu s menší konkurencí.

Vzhledem k nejistotě v této oblasti se zdá, že nejlepší sázkou je jít s lídrem na trhu, jako je ChargePoint. Může trvat několik let, než se investiční teze potvrdí, ale zavedený obchodní model společnosti, úspěch u komerčních zákazníků a rostoucí nabídka DC by jí měly pomoci udržet si náskok před konkurencí.

Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

SOUVISEJÍCÍ