Pinterest vs. Snap: tyto akcie sociálních médií soupeří o víc než jen o „lajky“

Společnosti Pinterest (NYSE:PINS) a Snap (NYSE:SNAP) nadále soupeří s Facebookem (NASDAQ:FB) o pozornost uživatelů sociálních sítí. Každá z těchto stránek si získala silné příznivce mezi specifickými demografickými skupinami, a to díky „pinům“ Pinterestu a funkcím fotoaparátu Snapu. Nicméně i když se zdá, že obě společnosti jsou připraveny na další růst, celkové obchodní a finanční výsledky ukazují na jasnou převahu jedné z mediálních akcií.

Bližší pohled na podniky

Navzdory své významné roli v oblasti sociálních médií přistupují společnosti Pinterest a Snap k tomuto médiu radikálně odlišným způsobem.

Pinterest se stal centrem nápadů. Ti, kteří hledají recept, nápad na dovolenou nebo jakýkoli jiný náznak inspirace, si prohlížejí piny s konkrétním tématem a ty, které se jim líbí, si připínají na své osobní nástěnky. To dobře funguje z marketingového hlediska, protože to prodejcům umožňuje prodávat produkty, které mohou nápady proměnit ve skutečnost. Navíc to dává Pinterestu konkurenční výhodu, protože na základě inspirace propojuje zákazníky s reklamami. Žádná jiná sociální síť nespoléhá na osobní vášně, které by vedly k umisťování inzerátů.

Platforma zpočátku přitahovala ženy a ty stále tvoří přibližně 60 % jejího celosvětového publika. Platformu si však stále více oblíbili muži, což přispělo k nárůstu uživatelské základny na 478 milionů aktivních uživatelů měsíčně. Toto číslo zahrnuje 45 % Američanů, kteří žijí v domácnostech s příjmem nad 100 000 dolarů ročně.

Na rozdíl od Pinterestu se Snap výrazně zaměřuje na fotografie a videa, přičemž filtry Snapchatu přidávají prvek zábavy. Stejně jako většina platforem sociálních médií získává své příjmy z prodeje reklamy. Nicméně Snap zvýšil zájem o stránku přidáním vlastního obsahu, čímž se stal silnějším konkurentem Instagramu společnosti Facebook. Také se pustila do přímé konkurence s Oculusem od Facebooku tím, že uvedla na trh brýle Spectacles, svou značku brýlí pro rozšířenou realitu (AR).

Přesto to znamená, že Snap více přímo konkuruje Instagramu i Facebooku. Oba weby také v mnoha případech okopírovaly funkci příběhů Snapu v naději, že získají výhodu.

To však společnosti Snap nezabránilo v tom, aby si vytvořila uživatelskou základnu čítající 280 milionů denně aktivních uživatelů (DAU). Podle studie společnosti Oberlo používá Snapchat 59 % všech amerických uživatelů internetu ve věku 13 až 24 let, takže je v této věkové skupině populárnější než Instagram.

Mezi lidmi ve věku 25 až 34 let však toto číslo klesá na necelých 22 %. Také kohorta uživatelů starších 50 let tvoří pouze 4 % uživatelů Snapchatu. To dává Pinterestu předpokládanou výhodu, protože dospívající a mladí dospělí málokdy dosahují vysokých příjmů.

Podobné, a přesto odlišné finanční výsledky

Na pozadí konkurenčních výzev obě společnosti i nadále dosahují působivých nárůstů příjmů, a to i při pokračujících ztrátách. V prvním čtvrtletí roku 2021 vzrostly tržby Pinterestu oproti předchozímu roku o 78 % na 485 milionů dolarů. Pro druhé čtvrtletí společnost rovněž předpokládá 105% nárůst příjmů ve srovnání s druhým čtvrtletím roku 2020, ale odmítla nabídnout jakékoli celoroční prognózy.

Společnost Snap v tomto období zvýšila tržby o 66 % na 770 milionů USD. Pro druhé čtvrtletí předpokládá 85% nárůst tržeb oproti úrovni předchozího roku. Stejně jako Pinterest neuvedla žádné předpovědi po druhém čtvrtletí, protože vymanění se USA z pandemie pravděpodobně povede k tomu, že uživatelé budou trávit méně času online.

Rozhodujícím faktorem mezi oběma společnostmi však může být průměrný příjem na uživatele (ARPU). V prvním čtvrtletí vykázal Pinterest ARPU ve výši 1,04 USD, což je o 34 % více než v předchozím čtvrtletí. Většina příjmů připadala na Spojené státy, kde ARPU činil 3,99 USD. Zatímco v mezinárodním měřítku činil ARPU pouhých 0,26 USD, meziročně tato metrika vzrostla o 91 %.

Společnost Snap z hlediska ARPU překonala Pinterest, přestože má nižší demografické příjmy. Společnost Snap vykázala během čtvrtletí ARPU ve výši 2,74 USD, což představuje 36% nárůst oproti 1. čtvrtletí 2020. Její ARPU dosáhl v Severní Americe 5,94 USD, v Evropě 1,48 USD a ve zbytku světa 0,93 USD. Přesto zůstala Severní Amerika nejvýkonnějším segmentem, který oproti předchozímu čtvrtletí vzrostl o 66 %. Zbytek světa ve stejném období poklesl o 7 %.

I přes tento rozdíl si akcie společností Pinterest a Snap vedly v posledním roce podobně. Pinterest během této doby vzrostl o 210 %, zatímco Snap o 195 %. Pinterest však zůstává levnější akcií. Prodává se za 21násobek tržeb oproti 31násobku poměru ceny k tržbám (P/S) společnosti Snap. Zajímavé je, že oba násobky vzrostly za posledních 12 měsíců přibližně o 115 %, takže Snap je dražší akcií.

Pinterest nebo Snap?

Navzdory vyššímu ARPU Snapu má Pinterest pravděpodobně větší potenciál pro návratnost pro investory. Ocenění sice hraje roli, ale Pinterest se stal oblíbenou akcií sociálních médií díky tomu, že tvorbu hodnoty sladil s inspirací. Díky tomu je pravděpodobné, že sledování u osob s vyššími příjmy povede časem k vyššímu ARPU. Také díky nízkému výnosu, ale rychle rostoucímu mezinárodnímu podnikání společnosti Pinterest, má pro investory větší potenciál.

Naproti tomu společnost Snap se nadále potýká s problémy s přilákáním uživatelů starších 24 let. Investoři tak mají jen málo důvodů, proč platit výrazně vyšší prodejní násobek.

Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

SOUVISEJÍCÍ