Uber (UBER) je společností, která změnila způsob, jakým fungujeme
V podstatě vytvořila celé odvětví
Jaké jsou výzvy gigantu do budoucna
Uber je fenoménem s velkým F. Tohle je ta pravá definice společnosti, která zavedla úplně nové odvětví služeb.
22. srpna roku 2017 byl Dara Khosrowshahi jmenován novým generálním ředitelem společnosti Uber, kde nahradil spoluzakladatele Travise Kalanicka. Khosrowshahi převzal vedení Uberu v období, kdy společnost procházela řadou problémů a kontroverzí. Dnes se společnosti daří – a co si budeme povídat – povedlo se jí změnit svět taxkislužeb jednou provždy.
Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1371 – Bitva u Baesweiler
1485 – Jindřich Tudor porazil Richarda III. v bitvě u Bosworthu, v Anglii skončily války růží.
1791 – V západní části ostrova Hispaniola propuklo povstání černých otroků proti francouzské nadvládě, což později vedlo k nezávislosti Haiti.
1864 – Zástupci dvanácti států podepsali první ženevskou konvenci.
1910 – Korea byla anektována Japonskem.
1962 – Pokus o atentát na francouzského prezidenta Charlese de Gaulla.
2015 – Lodě Italského, Irského a Norského námořnictva zachránily celkem 4 400 lidí z několika plavidel u pobřeží Libye ve Středozemním moři.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1980 – V polském Gdaňsku byl založen odborový svaz Solidarita, který se významně zapsal do historie pracovních vztahů a práv zaměstnanců ve východním bloku.
2001 – Vyhlášení bankrotu společností United Airlines a US Airways znamenalo jeden z největších bankrotů leteckých společností v historii Spojených států. Letecký průmysl se v tomto období potýkal s významnými problémy.
2019 – Společnost Forever 21, populární maloobchodní prodejce vysokoobrátkové módy, požádala o ochranu před bankrotem podle kapitoly 11, protože čelila finančním potížím a měnícím se preferencím spotřebitelů v maloobchodě.
O tom, jak Uber změnil hru – a o tom, jak tradičním taxi odzvonilo
Od svého založení v roce 2009 se Uber (UBER) ze start-upu, který fungoval výhradně v San Francisku, stal globální společností. Docela brzy rozšířil své služby o rozvoz jídla, doručování balíků, nákladní dopravu a další. V několika zemích je však Uber zakázán, protože dopady společnosti na tamní trhy jsou kontroverzní; kritici jí vytýkají, že narušení taxislužby vedlo ke zbídačení řidičů tohoto řemesla a že práce pro Uber je místo toho finančně neúnosná.
Společnost s původním názvem UberCab vznikla v roce 2008 jako výsledek brainstormingu mezi podnikateli Garrettem Campem a Travisem Kalanickem. Camp nejprve koncipoval podnik jako kompletní firmu poskytující černé služby pro profesionály, které by bylo možné najímat prostřednictvím aplikace pro chytré telefony, ale Kalanick se zdráhal myšlenky vlastnit auta a garáže; s partnerstvím s Campem souhlasil až poté, co se jediným zaměřením nového podniku stala aplikace pro přepravu osob.Místo toho by Uber získával svá auta a řidiče tak, že by profesionálním řidičům černých vozů a limuzín, kterým se myšlenka vyplnění prostojů jejich řidičů jízdným UberCab zdála lákavá, nabízel zdarma iPhony s předinstalovanou aplikací Uber.
Camp a Kalanick našli prvního generálního ředitele Uberu na plný úvazek, Ryana Gravese, prostřednictvím příspěvku na Twitteru. Kalanick následně převzal funkci v prosinci 2010 a Gravese přesunul na pozici generálního ředitele a senior viceprezidenta pro globální operace.
Po předvedení své služby na přehlídce aplikací v San Francisku známé jako SF AppShow začal Uber v roce 2010 nabízet jízdy v tomto městě.Přestože jízdy byly v té době přibližně jedenapůlkrát dražší než jízdy taxíkem, Uber si rychle získal oblibu díky pohodlnému přivolání jízdy prostřednictvím chytrého telefonu.Uber poté rychle expandoval na další významné americké trhy a koncem roku 2012 začal nabízet služby i v mezinárodních centrech, jako je Paříž, Londýn a Amsterdam.V roce 2012 čelila společnost Uber významné konkurenci ze strany společnosti Lyft, Inc., společnosti zabývající se dopravními technologiemi s podobnou aplikací, která nabízela levnou alternativu k černým vozům a limuzínám společnosti Uber; u společnosti Lyft mohli uživatelé získat jízdu od kohokoli, kdo byl ochoten nabídnout použití svého osobního vozidla. V červenci 2012 společnost Uber v zájmu rozšíření zákaznické základny představila službu UberX, která umožňovala majitelům hybridních automobilů, jako je Toyota Prius, nabízet jízdy za sníženou cenu a majitelům vozů SUV, jako je Cadillac Escalade, nabízet jízdy větším skupinám; nakonec se řidičem společnosti mohl stát každý, kdo měl osobní vozidlo. UberX se brzy stal nejoblíbenější službou společnosti.
Další investice od firem rizikového kapitálu umožnily společnosti Uber pokračovat v rychlém růstu. V letech 2014 až 2015 Uber přijímal další zaměstnance, kteří dohlíželi na zavádění nových služeb, jako je možnost spolujízdy UberPOOL a služba rozvozu jídla Uber Eats. Společnost také expandovala na další trhy, zejména do Číny, poté co získala investici ve výši 1,2 miliardy dolarů. V červenci 2015 se Uber stal nejhodnotnějším start-upem podporovaným rizikovými kapitalisty, jehož hodnota byla stanovena na 51 miliard dolarů.
V roce 2016 Uber přijal v té době vzácnou porážku a prodal svou neúspěšnou čínskou pobočku svému hlavnímu konkurentovi, čínské mobilní přepravní společnosti Didi Chuxing. Někteří investoři stále věřili, že nejlepší dny má společnost ještě před sebou, protože v tom roce Uber získal další 3,5 miliardy dolarů z investičních fondů, ale rok 2017 se pro společnost ukázal jako katastrofální. Potíže začaly v prosinci 2016, kdy Kalanick přijal místo v ekonomické poradní radě nově zvoleného prezidenta Donalda Trumpa; následovala reakce zákazníků rozzlobených nedávným Trumpovým vítězstvím proti Uberu. V lednu 2017 pak Uber oznámil dočasné pozastavení nárazových cen během celonárodních protestů, jejichž součástí byla i stávka taxikářů v New Yorku proti nové Trumpově imigrační politice, což si mnozí vyložili jako oportunistický pokus vydělat na stávce taxikářů. Na sociálních sítích se rychle začal objevovat hashtag #DeleteUber. Ačkoli společnost Uber vydala prohlášení, že pozastavení nárazových cen bylo pokusem o udržení nízké ceny za jízdu v době vysoké poptávky, vedlo to nakonec k více než 500 000 smazání aplikace z telefonů zákazníků. Po tomto bojkotu Kalanick 2. února 2017 oznámil své odstoupení z ekonomické poradní rady.
Dne 19. února zveřejnila bývalá zaměstnankyně Susan Fowlerová na svém blogu příspěvek, v němž tvrdila, že ve společnosti Uber panuje nefunkční a sexistická kultura na pracovišti. Blogový příspěvek Fowlerové se stal velmi medializovaným, což Kalanicka přimělo najmout bývalého generálního prokurátora USA Erica Holdera, aby provedl interní vyšetřování firemní kultury. Výsledkem vyšetřování bylo propuštění 20 zaměstnanců a 47 doporučení ke zlepšení kultury na pracovišti. Dne 3. března 2017 deník The New York Times přispěl k problémům společnosti v oblasti vztahů s veřejností odhalením existence programu Greyball, který Uber používal ke sledování úředníků, aby se jim jeho řidiči mohli vyhýbat. A později téhož měsíce došlo při jednom z testů samořízených aut společnosti Uber k nehodě s jiným vozem, což vedlo k dočasnému pozastavení testování autonomních vozů.
Všechny tyto a další kontroverze přispěly k již tak negativnímu obrazu Kalanicka na veřejnosti. Po kritice ze strany akcionářů společnosti Uber odstoupil 20. června 2017 z funkce generálního ředitele a v srpnu jej nahradil Dara Khosrowshahi, bývalý generální ředitel společnosti Expedia, Inc. Khosrowshahi začal pracovat na zlepšení image a financí společnosti, včetně vstupu Uberu na burzu prostřednictvím primární veřejné nabídky akcií (IPO) v květnu 2019. Navzdory velkým očekáváním cena akcií Uberu zahájila o tři dolary níže, než byl původní cenový cíl – nejhorší zahájení pro americkou společnost od roku 1975. Khosrowshahi částečně řešil obavy akcionářů z finanční ztráty společnosti plynoucí z neuspokojivého IPO a propustil více než 1 000 zaměstnanců.
Navzdory kontroverzím společnosti a bouřlivému IPO zůstal Uber jednou z největších dopravních technologických společností a stálicí v odvětví dopravy. Společnost Uber podnikla iniciativy k rozšíření svých služeb tím, že v roce 2020 dokončila několik významných akvizic společností, včetně služby na rozvoz jídla Postmates a v roce 2021 služby na rozvoz alkoholu Drizly. Pokračovala také v odvážných rozhodnutích: v září 2022 Uber oznámil, že do roku 2030 budou všechna jeho vozidla a vozidla řidičů nabíjena elektřinou a že do roku 2040 bude stoprocentně uhlíkově neutrální.
Uber je fenoménem s velkým F. Tohle je ta pravá definice společnosti, která zavedla úplně nové odvětví služeb. 22. srpna roku 2017 byl Dara Khosrowshahi jmenován novým generálním ředitelem společnosti Uber, kde nahradil spoluzakladatele Travise Kalanicka. Khosrowshahi převzal vedení Uberu v období, kdy společnost procházela řadou problémů a kontroverzí. Dnes se společnosti daří – a co si budeme povídat – povedlo se jí změnit svět taxkislužeb jednou provždy. Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více: 1371 – Bitva u Baesweiler 1485 – Jindřich Tudor porazil Richarda III. v bitvě u Bosworthu, v Anglii skončily války růží. 1791 – V západní části ostrova Hispaniola propuklo povstání černých otroků proti francouzské nadvládě, což později vedlo k nezávislosti Haiti. 1864 – Zástupci dvanácti států podepsali první ženevskou konvenci. 1910 – Korea byla anektována Japonskem. 1962 – Pokus o atentát na francouzského prezidenta Charlese de Gaulla. 2015 – Lodě Italského, Irského a Norského námořnictva zachránily celkem 4 400 lidí z několika plavidel u pobřeží Libye ve Středozemním moři. A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky: 1980 – V polském Gdaňsku byl založen odborový svaz Solidarita, který se významně zapsal do historie pracovních vztahů a práv zaměstnanců ve východním bloku. 2001 – Vyhlášení bankrotu společností United Airlines a US Airways znamenalo jeden z největších bankrotů leteckých společností v historii Spojených států. Letecký průmysl se v tomto období potýkal s významnými problémy. 2019 – Společnost Forever 21, populární maloobchodní prodejce vysokoobrátkové módy, požádala o ochranu před bankrotem podle kapitoly 11, protože čelila finančním potížím a měnícím se preferencím spotřebitelů v maloobchodě. Od svého založení v roce 2009 se Uber ze start-upu, který fungoval výhradně v San Francisku, stal globální společností. Docela brzy rozšířil své služby o rozvoz jídla, doručování balíků, nákladní dopravu a další. V několika zemích je však Uber zakázán, protože dopady společnosti na tamní trhy jsou kontroverzní; kritici jí vytýkají, že narušení taxislužby vedlo ke zbídačení řidičů tohoto řemesla a že práce pro Uber je místo toho finančně neúnosná. Společnost s původním názvem UberCab vznikla v roce 2008 jako výsledek brainstormingu mezi podnikateli Garrettem Campem a Travisem Kalanickem. Camp nejprve koncipoval podnik jako kompletní firmu poskytující černé služby pro profesionály, které by bylo možné najímat prostřednictvím aplikace pro chytré telefony, ale Kalanick se zdráhal myšlenky vlastnit auta a garáže; s partnerstvím s Campem souhlasil až poté, co se jediným zaměřením nového podniku stala aplikace pro přepravu osob.Místo toho by Uber získával svá auta a řidiče tak, že by profesionálním řidičům černých vozů a limuzín, kterým se myšlenka vyplnění prostojů jejich řidičů jízdným UberCab zdála lákavá, nabízel zdarma iPhony s předinstalovanou aplikací Uber. Camp a Kalanick našli prvního generálního ředitele Uberu na plný úvazek, Ryana Gravese, prostřednictvím příspěvku na Twitteru. Kalanick následně převzal funkci v prosinci 2010 a Gravese přesunul na pozici generálního ředitele a senior viceprezidenta pro globální operace. Po předvedení své služby na přehlídce aplikací v San Francisku známé jako SF AppShow začal Uber v roce 2010 nabízet jízdy v tomto městě.Přestože jízdy byly v té době přibližně jedenapůlkrát dražší než jízdy taxíkem, Uber si rychle získal oblibu díky pohodlnému přivolání jízdy prostřednictvím chytrého telefonu.Uber poté rychle expandoval na další významné americké trhy a koncem roku 2012 začal nabízet služby i v mezinárodních centrech, jako je Paříž, Londýn a Amsterdam.V roce 2012 čelila společnost Uber významné konkurenci ze strany společnosti Lyft, Inc., společnosti zabývající se dopravními technologiemi s podobnou aplikací, která nabízela levnou alternativu k černým vozům a limuzínám společnosti Uber; u společnosti Lyft mohli uživatelé získat jízdu od kohokoli, kdo byl ochoten nabídnout použití svého osobního vozidla. V červenci 2012 společnost Uber v zájmu rozšíření zákaznické základny představila službu UberX, která umožňovala majitelům hybridních automobilů, jako je Toyota Prius, nabízet jízdy za sníženou cenu a majitelům vozů SUV, jako je Cadillac Escalade, nabízet jízdy větším skupinám; nakonec se řidičem společnosti mohl stát každý, kdo měl osobní vozidlo. UberX se brzy stal nejoblíbenější službou společnosti. Další investice od firem rizikového kapitálu umožnily společnosti Uber pokračovat v rychlém růstu. V letech 2014 až 2015 Uber přijímal další zaměstnance, kteří dohlíželi na zavádění nových služeb, jako je možnost spolujízdy UberPOOL a služba rozvozu jídla Uber Eats. Společnost také expandovala na další trhy, zejména do Číny, poté co získala investici ve výši 1,2 miliardy dolarů. V červenci 2015 se Uber stal nejhodnotnějším start-upem podporovaným rizikovými kapitalisty, jehož hodnota byla stanovena na 51 miliard dolarů. V roce 2016 Uber přijal v té době vzácnou porážku a prodal svou neúspěšnou čínskou pobočku svému hlavnímu konkurentovi, čínské mobilní přepravní společnosti Didi Chuxing. Někteří investoři stále věřili, že nejlepší dny má společnost ještě před sebou, protože v tom roce Uber získal další 3,5 miliardy dolarů z investičních fondů, ale rok 2017 se pro společnost ukázal jako katastrofální. Potíže začaly v prosinci 2016, kdy Kalanick přijal místo v ekonomické poradní radě nově zvoleného prezidenta Donalda Trumpa; následovala reakce zákazníků rozzlobených nedávným Trumpovým vítězstvím proti Uberu. V lednu 2017 pak Uber oznámil dočasné pozastavení nárazových cen během celonárodních protestů, jejichž součástí byla i stávka taxikářů v New Yorku proti nové Trumpově imigrační politice, což si mnozí vyložili jako oportunistický pokus vydělat na stávce taxikářů. Na sociálních sítích se rychle začal objevovat hashtag #DeleteUber. Ačkoli společnost Uber vydala prohlášení, že pozastavení nárazových cen bylo pokusem o udržení nízké ceny za jízdu v době vysoké poptávky, vedlo to nakonec k více než 500 000 smazání aplikace z telefonů zákazníků. Po tomto bojkotu Kalanick 2. února 2017 oznámil své odstoupení z ekonomické poradní rady. Dne 19. února zveřejnila bývalá zaměstnankyně Susan Fowlerová na svém blogu příspěvek, v němž tvrdila, že ve společnosti Uber panuje nefunkční a sexistická kultura na pracovišti. Blogový příspěvek Fowlerové se stal velmi medializovaným, což Kalanicka přimělo najmout bývalého generálního prokurátora USA Erica Holdera, aby provedl interní vyšetřování firemní kultury. Výsledkem vyšetřování bylo propuštění 20 zaměstnanců a 47 doporučení ke zlepšení kultury na pracovišti. Dne 3. března 2017 deník The New York Times přispěl k problémům společnosti v oblasti vztahů s veřejností odhalením existence programu Greyball, který Uber používal ke sledování úředníků, aby se jim jeho řidiči mohli vyhýbat. A později téhož měsíce došlo při jednom z testů samořízených aut společnosti Uber k nehodě s jiným vozem, což vedlo k dočasnému pozastavení testování autonomních vozů. Všechny tyto a další kontroverze přispěly k již tak negativnímu obrazu Kalanicka na veřejnosti. Po kritice ze strany akcionářů společnosti Uber odstoupil 20. června 2017 z funkce generálního ředitele a v srpnu jej nahradil Dara Khosrowshahi, bývalý generální ředitel společnosti Expedia, Inc. Khosrowshahi začal pracovat na zlepšení image a financí společnosti, včetně vstupu Uberu na burzu prostřednictvím primární veřejné nabídky akcií v květnu 2019. Navzdory velkým očekáváním cena akcií Uberu zahájila o tři dolary níže, než byl původní cenový cíl – nejhorší zahájení pro americkou společnost od roku 1975. Khosrowshahi částečně řešil obavy akcionářů z finanční ztráty společnosti plynoucí z neuspokojivého IPO a propustil více než 1 000 zaměstnanců. Navzdory kontroverzím společnosti a bouřlivému IPO zůstal Uber jednou z největších dopravních technologických společností a stálicí v odvětví dopravy. Společnost Uber podnikla iniciativy k rozšíření svých služeb tím, že v roce 2020 dokončila několik významných akvizic společností, včetně služby na rozvoz jídla Postmates a v roce 2021 služby na rozvoz alkoholu Drizly. Pokračovala také v odvážných rozhodnutích: v září 2022 Uber oznámil, že do roku 2030 budou všechna jeho vozidla a vozidla řidičů nabíjena elektřinou a že do roku 2040 bude stoprocentně uhlíkově neutrální.