Společnost Adobe (ADBE) v roce 2024 zatím nedosáhla lepších výsledků než trh.
Akcie by mohly zůstat volatilní, protože investice do růstu se budou vyplácet až po delší době.
Společnost Adobe má dobrou pozici k tomu, aby pokračovala ve smysluplném zlepšování produktů, které může pomoci zvýšit přijetí jejího softwarového balíku
Společnost Adobe je skvělým příkladem investice do generativní umělé inteligence, která se týká kreativní oblasti.
Ceny akcií společnosti Adobe(ADBE) se prodávaly poté, co společnost 12. září oznámila výsledky za třetí fiskální čtvrtletí 2024 a vedení nabídlo slabý výhled pro zbytek roku. Akcie se nyní od začátku roku obchodují o více než 10 % níže ve srovnání s více než 14% růstem technologického sektoru a 17,8% růstem indexu Nasdaq Composite.
I přes některé výrazné problémy, které by mohly růstovou akcii v blízké budoucnosti oslabit, se však Adobe vyplatí koupit již nyní. Zde jsou tři důvody, proč.
1. Celkové výsledky ve 4. čtvrtletí a za celý fiskální rok pravděpodobně zůstanou slabé
Na základě aktualizovaného výhledu pro čtvrté fiskální čtvrtletí vedení společnosti Adobe očekává, že společnost zaúčtuje za fiskální rok 2024 tržby ve výši 21,43 miliardy USD a zisk na akcii (EPS) ve výši 18,27 USD bez použití GAAP (obecně uznávaných účetních zásad).
Pokud tohoto cíle dosáhne, budou její tržby jen o 10,4 % vyšší než ve fiskálním roce 2023, což znamená další rok zpomalujícího se růstu. Na základě jejího výhledu zisku bez použití GAAP pro fiskální rok 2024 by poměr ceny a zisku společnosti Adobe činil 29,4, což není špatné pro přední růstovou společnost v oboru. Stojí však za zmínku, že zisky společnosti Adobe podle GAAP bývají přibližně o 30 % až 40 % nižší než její zisky bez GAAP.
Ve fiskálním roce 2023 dosáhla společnost Adobe zředěného zisku na akcii podle GAAP ve výši 11,82 USD, ale zředěného zisku na akcii podle non-GAAP ve výši 16,07 USD. Akciové a odložené odměny představovaly neuvěřitelných 3,78 USD na akcii – tedy naprostou většinu úpravy. Stejně jako jiné technologické společnosti má i Adobe rozsáhlý program odměňování na základě akcií, který má přilákat špičkové talenty a kompenzovat je podílem na společnosti. Společnost zvyšuje tempo zpětného odkupu akcií, aby pomohla kompenzovat zředění způsobené těmito kompenzacemi, ale stále se jedná o náklad, který stojí za to sledovat, protože výrazně ovlivňuje zisk společnosti Adobe.
Celkově lze říci, že růst tržeb a zisků společnosti Adobe v posledních několika letech nebyl nijak výrazný, zejména ve srovnání s ostatními technologickými společnostmi, které těží z umělé inteligence (AI).
2. Konkurence společnosti Adobe roste
Společnost Adobe dlouhá léta těžila z výhod vlastnictví sady standardních softwarových programů, jako jsou Photoshop, Illustrator, Acrobat a InDesign. Stejně jako znalost programů Microsoft (MSFT) Excel nebo PowerPoint vypadá dobře v životopise obchodního profesionála, může být znalost produktů Adobe základním požadavkem pro mnoho pracovních míst v kreativním sektoru. Být výchozím produktem v dané kategorii má mnoho výhod. Někdy však tyto výhody mohou vést k tomu, že se společnosti stanou samolibými, méně inovativními nebo provozně neefektivními. Před rokem 2023 se společnost Adobe do značné míry spoléhala na své zakořeněné postavení, místo aby zajistila, že bude mít stále nejlepší nabídku. Tato výhoda již nestačí.
Konkurence se zejména v posledních letech výrazně zvýšila. Největší hrozbou pro Adobe je pravděpodobně Canva, která je mnohem levnějším, ale efektivním řešením. Canva Pro stojí pouhých 15 dolarů měsíčně na osobu – tedy čtvrtinu ceny kreativního cloudu od Adobe. Canva má nástroje pro prezentace dokumentů, sociální média, videa, webové stránky a další. Má také nástroje generativní umělé inteligence, které přímo konkurují řešením společnosti Adobe.
Software v sadě produktů Canva je stále o stupeň nižší než software společnosti Adobe. Pokud však bude inovovat rychleji než společnost Adobe, mohl by z ní rozdíl v ceně udělat přesvědčivou alternativu, která by jí dala větší příležitost ukrojit z podílu společnosti Adobe na trhu.
3. Obchodní model společnosti Adobe je vystaven konkurenci ve velkém stylu
Další hrozbou pro společnost Adobe je její obchodní model. Společnost Adobe spustila službu Creative Cloud v roce 2012 a přešla na nabízení své sady aplikací prostřednictvím předplatného. To bylo pravděpodobně nejlepší rozhodnutí v historii společnosti. Obchodní model softwaru jako služby vytváří předvídatelné opakované příjmy a může otevřít dveře ke stálému růstu. Pokud však vylepšení produktů společnosti Adobe nakonec umožní jednomu uživateli vykonávat práci, na kterou dříve potřebovali dva nebo tři uživatelé, pak by se cena předplatného musela hodně zvýšit, aby kompenzovala klesající počet uživatelů.
Tohoto typu hrozby se musí obávat všechny společnosti vyrábějící podnikový software, nejen Adobe. Ačkoli je zatím příliš brzy na to, abychom viděli náznaky tohoto jevu, přesto je to něco, čemu stojí za to věnovat pozornost.
Společnost Adobe stále stojí za bližší pozornost ze dvou důvodů
Navzdory pomalému růstu, drahému ocenění, konkurenci a nejisté budoucnosti obchodního modelu společnosti Adobe si stále myslím, že akcie jsou nyní výbornou příležitostí k nákupu. Zde jsou dva důvody, proč:
Společnost Adobe má dobré předpoklady k tomu, aby způsobila revoluci v marketingu a ušetřila svým zákazníkům spoustu peněz a času při vývoji reklamních kampaní. A pokud se jí to podaří, mohla by si otevřít dveře k úplně jiné úrovni nabídky produktů. Dokážu si představit, že by společnost Adobe vyvinula vysokooktanové řešení pro podniky poháněné umělou inteligencí, které by stálo spíše tisíce dolarů ročně na uživatele než stovky dolarů, ale mělo by takovou přidanou hodnotu, že by za tu cenu stálo.
Akcie společnosti Adobe vypadají na základě její současné trajektorie růstu draze. Je však stále na začátku svého vývoje umělé inteligence a potřebuje čas, aby vybudovala svou nabídku a zpeněžila své nové nástroje. Do té doby má Adobe dobrou pozici, aby prosperovala z potřeby většího množství obsahu ve všech formách digitálních médií.
Vyváženost rizika a potenciální odměny této akcie by měla být velmi atraktivní pro investory, kteří věří ve schopnost společnosti Adobe inovovat a zpeněžit AI. Může však trvat roky, než společnost tento skok dokončí. A pro investory, kteří si myslí, že Adobe nedokáže nastartovat své podnikání, bych řekl, že by bylo lepší akcie v tuto chvíli vynechat.
Společnost Adobe je skvělým příkladem investice do generativní umělé inteligence, která se týká kreativní oblasti. Ceny akcií společnosti Adobe se prodávaly poté, co společnost 12. září oznámila výsledky za třetí fiskální čtvrtletí 2024 a vedení nabídlo slabý výhled pro zbytek roku. Akcie se nyní od začátku roku obchodují o více než 10 % níže ve srovnání s více než 14% růstem technologického sektoru a 17,8% růstem indexu Nasdaq Composite. I přes některé výrazné problémy, které by mohly růstovou akcii v blízké budoucnosti oslabit, se však Adobe vyplatí koupit již nyní. Zde jsou tři důvody, proč. 1. Celkové výsledky ve 4. čtvrtletí a za celý fiskální rok pravděpodobně zůstanou slabé Na základě aktualizovaného výhledu pro čtvrté fiskální čtvrtletí vedení společnosti Adobe očekává, že společnost zaúčtuje za fiskální rok 2024 tržby ve výši 21,43 miliardy USD a zisk na akcii ve výši 18,27 USD bez použití GAAP . Pokud tohoto cíle dosáhne, budou její tržby jen o 10,4 % vyšší než ve fiskálním roce 2023, což znamená další rok zpomalujícího se růstu. Na základě jejího výhledu zisku bez použití GAAP pro fiskální rok 2024 by poměr ceny a zisku společnosti Adobe činil 29,4, což není špatné pro přední růstovou společnost v oboru. Stojí však za zmínku, že zisky společnosti Adobe podle GAAP bývají přibližně o 30 % až 40 % nižší než její zisky bez GAAP. Ve fiskálním roce 2023 dosáhla společnost Adobe zředěného zisku na akcii podle GAAP ve výši 11,82 USD, ale zředěného zisku na akcii podle non-GAAP ve výši 16,07 USD. Akciové a odložené odměny představovaly neuvěřitelných 3,78 USD na akcii – tedy naprostou většinu úpravy. Stejně jako jiné technologické společnosti má i Adobe rozsáhlý program odměňování na základě akcií, který má přilákat špičkové talenty a kompenzovat je podílem na společnosti. Společnost zvyšuje tempo zpětného odkupu akcií, aby pomohla kompenzovat zředění způsobené těmito kompenzacemi, ale stále se jedná o náklad, který stojí za to sledovat, protože výrazně ovlivňuje zisk společnosti Adobe. Celkově lze říci, že růst tržeb a zisků společnosti Adobe v posledních několika letech nebyl nijak výrazný, zejména ve srovnání s ostatními technologickými společnostmi, které těží z umělé inteligence . 2. Konkurence společnosti Adobe roste Společnost Adobe dlouhá léta těžila z výhod vlastnictví sady standardních softwarových programů, jako jsou Photoshop, Illustrator, Acrobat a InDesign. Stejně jako znalost programů Microsoft Excel nebo PowerPoint vypadá dobře v životopise obchodního profesionála, může být znalost produktů Adobe základním požadavkem pro mnoho pracovních míst v kreativním sektoru. Být výchozím produktem v dané kategorii má mnoho výhod. Někdy však tyto výhody mohou vést k tomu, že se společnosti stanou samolibými, méně inovativními nebo provozně neefektivními. Před rokem 2023 se společnost Adobe do značné míry spoléhala na své zakořeněné postavení, místo aby zajistila, že bude mít stále nejlepší nabídku. Tato výhoda již nestačí. Konkurence se zejména v posledních letech výrazně zvýšila. Největší hrozbou pro Adobe je pravděpodobně Canva, která je mnohem levnějším, ale efektivním řešením. Canva Pro stojí pouhých 15 dolarů měsíčně na osobu – tedy čtvrtinu ceny kreativního cloudu od Adobe. Canva má nástroje pro prezentace dokumentů, sociální média, videa, webové stránky a další. Má také nástroje generativní umělé inteligence, které přímo konkurují řešením společnosti Adobe. Software v sadě produktů Canva je stále o stupeň nižší než software společnosti Adobe. Pokud však bude inovovat rychleji než společnost Adobe, mohl by z ní rozdíl v ceně udělat přesvědčivou alternativu, která by jí dala větší příležitost ukrojit z podílu společnosti Adobe na trhu. 3. Obchodní model společnosti Adobe je vystaven konkurenci ve velkém stylu Další hrozbou pro společnost Adobe je její obchodní model. Společnost Adobe spustila službu Creative Cloud v roce 2012 a přešla na nabízení své sady aplikací prostřednictvím předplatného. To bylo pravděpodobně nejlepší rozhodnutí v historii společnosti. Obchodní model softwaru jako služby vytváří předvídatelné opakované příjmy a může otevřít dveře ke stálému růstu. Pokud však vylepšení produktů společnosti Adobe nakonec umožní jednomu uživateli vykonávat práci, na kterou dříve potřebovali dva nebo tři uživatelé, pak by se cena předplatného musela hodně zvýšit, aby kompenzovala klesající počet uživatelů. Tohoto typu hrozby se musí obávat všechny společnosti vyrábějící podnikový software, nejen Adobe. Ačkoli je zatím příliš brzy na to, abychom viděli náznaky tohoto jevu, přesto je to něco, čemu stojí za to věnovat pozornost. Společnost Adobe stále stojí za bližší pozornost ze dvou důvodů Navzdory pomalému růstu, drahému ocenění, konkurenci a nejisté budoucnosti obchodního modelu společnosti Adobe si stále myslím, že akcie jsou nyní výbornou příležitostí k nákupu. Zde jsou dva důvody, proč: Společnost Adobe má dobré předpoklady k tomu, aby způsobila revoluci v marketingu a ušetřila svým zákazníkům spoustu peněz a času při vývoji reklamních kampaní. A pokud se jí to podaří, mohla by si otevřít dveře k úplně jiné úrovni nabídky produktů. Dokážu si představit, že by společnost Adobe vyvinula vysokooktanové řešení pro podniky poháněné umělou inteligencí, které by stálo spíše tisíce dolarů ročně na uživatele než stovky dolarů, ale mělo by takovou přidanou hodnotu, že by za tu cenu stálo. Akcie společnosti Adobe vypadají na základě její současné trajektorie růstu draze. Je však stále na začátku svého vývoje umělé inteligence a potřebuje čas, aby vybudovala svou nabídku a zpeněžila své nové nástroje. Do té doby má Adobe dobrou pozici, aby prosperovala z potřeby většího množství obsahu ve všech formách digitálních médií. Vyváženost rizika a potenciální odměny této akcie by měla být velmi atraktivní pro investory, kteří věří ve schopnost společnosti Adobe inovovat a zpeněžit AI. Může však trvat roky, než společnost tento skok dokončí. A pro investory, kteří si myslí, že Adobe nedokáže nastartovat své podnikání, bych řekl, že by bylo lepší akcie v tuto chvíli vynechat.