Vlastnictví pouze jedné akcie není ideálním způsobem investování, protože koncentruje veškeré riziko portfolia do jediné společnosti
Pokud byste však mohli investovat pouze do jedné, bylo by rozumné zvolit takovou, která má různorodé segmenty podnikání, jako Amazon (AMZN)
Akcie Amazonu za posledních 20 let více než zdvojnásobily roční tempo růstu indexu S&P 500
Je to jednoduchý způsob, jak vyjádřit abstraktní myšlenku: Příliš velká koncentrace rizika může vést ke katastrofě.
Nikde to neplatí více než ve světě investování. To je důvod, proč nespočet finančních guru opěvuje diverzifikovaná portfolia. Rozložením sázek mezi mnoho akcií se výrazně snižuje riziko, že jeden špatný výběr zničí vaše životní úspory.
Co kdybyste si však museli vybrat pouze jednu akcii, kterou byste chtěli koupit a držet?
To samozřejmě není ideální strategie, ale v tomto hypotetickém scénáři vím, jakou akcii bych si vybral: Amazon(AMZN). Tady je důvod.
Jak vlastnictví Amazonu (částečně) řeší problém diverzifikace
Na úvod je třeba vzít v úvahu největší problém tohoto scénáře: nedostatečnou diverzifikaci. Tím, že náš hypotetický investor vlastní pouze jednu akcii, vložil všechna svá vejce do jednoho košíku – a tak tento košík potřebuje určité bezpečnostní prvky.
Naštěstí je má Amazon. Společnost je konglomerát. Kombinuje elektronický obchod, cloudové služby, reklamu a AI, aby vytvořil svůj obrovský tok příjmů ve výši 600 miliard dolarů ročně.
Tyto segmenty navíc slouží různým zákazníkům a řídí se různými ekonomickými trendy. Například divize cloudových služeb společnosti, Amazon Web Services (AWS), získává významné příjmy od velkých podnikových zákazníků, jako jsou Netflix(NFLX), Adobe(ADBE) a Meta Platforms(META). Na druhou stranu segment elektronického obchodu společnosti Amazon se zaměřuje na maloobchodní zákazníky prostřednictvím více než 200 milionů členů služby Prime, kteří se na tuto službu spoléhají při rychlém doručování zboží každodenní potřeby.
Je pravda, že oba segmenty jsou závislé na celkově zdravé ekonomice, která podporuje růst nejvyššího obratu a zisků, ale alespoň akcionáři společnosti Amazon nejsou závislí pouze na výdajích podniků – nebo spotřebitelů. Za masivním tokem příjmů společnosti Amazon stojí kombinace obojího.
Dlouhá historie překonávání výkonnosti a vynikající management
Dále je tu historie společnosti Amazon a její management. Vezmeme-li v úvahu především výkonnost jeho akcií, existuje jen málo společností, které se mohou dlouhodobě vyrovnat růstu společnosti Amazon. Za posledních 20 let dosáhla společnost Amazon složené roční míry růstu (CAGR) ve výši 26,9 %. To je více než dvojnásobek výnosu indexu S&P 500 za stejné období (10,8 %).
Ačkoli minulá výkonnost akcie není zárukou její schopnosti dosahovat lepších výsledků v příštích 20 letech, je známkou toho, že vedení společnosti zvládlo řadu výzev a zároveň našlo příležitosti k rozšíření nabídky produktů a zvýšení její hodnoty pro zákazníky. Koneckonců si připomeňme, že Amazon začínal jako internetové knihkupectví a nyní generuje zhruba 50 miliard dolarů ročních příjmů jen z reklamy.
A konečně, jedním z klíčových důvodů, proč společnost Amazon přežila a prosperovala i v době, kdy se její hlavní činnost vyvíjela, je to, že její vedení bylo vynikající. Počínaje zakladatelem Jeffem Bezosem společnost Amazon vždy prosazovala kulturu změn. Tak se z původně skromné divize webových služeb (AWS) stal přední světový poskytovatel cloudových služeb s ročními tržbami přes 100 miliard dolarů. Stejně tak bude mít současný generální ředitel Andy Jassy zásadní význam pro transformaci společnosti Amazon v příštím desetiletí (nebo i déle), kdy bude společnost pokračovat v rozvoji svých nejnovějších a nejlukrativnějších segmentů, jako jsou iniciativy v oblasti umělé inteligence a robotiky.
Stručně řečeno, Amazon dává investorům od všeho trochu. A kdybych měl vlastnit jen jednu akcii, tak právě proto bych byl rád, kdybych vlastnil Amazon.
Amazon je dnes společností, která je na konci dne opravdu dobře diverzifikována snad do všech oblastí lidské činnosti. Už to dávno není jen nějaký online obchod nebo snad dokonce pouhapouhé knihkupectví. Musíme si uvědomit, že Jeffu Bezosovi se za několik posledních dekád podařilo vytvořit skutečného giganta na online poli. Je třeba si uvědomit, že když investujete do akcií AMZN, neinvestujete jen do online obchodu a e-commerce řešení, ale do celého ekosystému jednotlivých služeb.
Je to jednoduchý způsob, jak vyjádřit abstraktní myšlenku: Příliš velká koncentrace rizika může vést ke katastrofě.Nikde to neplatí více než ve světě investování. To je důvod, proč nespočet finančních guru opěvuje diverzifikovaná portfolia. Rozložením sázek mezi mnoho akcií se výrazně snižuje riziko, že jeden špatný výběr zničí vaše životní úspory.Co kdybyste si však museli vybrat pouze jednu akcii, kterou byste chtěli koupit a držet?To samozřejmě není ideální strategie, ale v tomto hypotetickém scénáři vím, jakou akcii bych si vybral: Amazon . Tady je důvod.Jak vlastnictví Amazonu řeší problém diverzifikaceNa úvod je třeba vzít v úvahu největší problém tohoto scénáře: nedostatečnou diverzifikaci. Tím, že náš hypotetický investor vlastní pouze jednu akcii, vložil všechna svá vejce do jednoho košíku – a tak tento košík potřebuje určité bezpečnostní prvky.Naštěstí je má Amazon. Společnost je konglomerát. Kombinuje elektronický obchod, cloudové služby, reklamu a AI, aby vytvořil svůj obrovský tok příjmů ve výši 600 miliard dolarů ročně.Tyto segmenty navíc slouží různým zákazníkům a řídí se různými ekonomickými trendy. Například divize cloudových služeb společnosti, Amazon Web Services , získává významné příjmy od velkých podnikových zákazníků, jako jsou Netflix , Adobe a Meta Platforms . Na druhou stranu segment elektronického obchodu společnosti Amazon se zaměřuje na maloobchodní zákazníky prostřednictvím více než 200 milionů členů služby Prime, kteří se na tuto službu spoléhají při rychlém doručování zboží každodenní potřeby.Je pravda, že oba segmenty jsou závislé na celkově zdravé ekonomice, která podporuje růst nejvyššího obratu a zisků, ale alespoň akcionáři společnosti Amazon nejsou závislí pouze na výdajích podniků – nebo spotřebitelů. Za masivním tokem příjmů společnosti Amazon stojí kombinace obojího.Dlouhá historie překonávání výkonnosti a vynikající managementDále je tu historie společnosti Amazon a její management. Vezmeme-li v úvahu především výkonnost jeho akcií, existuje jen málo společností, které se mohou dlouhodobě vyrovnat růstu společnosti Amazon. Za posledních 20 let dosáhla společnost Amazon složené roční míry růstu ve výši 26,9 %. To je více než dvojnásobek výnosu indexu S&P 500 za stejné období . Ačkoli minulá výkonnost akcie není zárukou její schopnosti dosahovat lepších výsledků v příštích 20 letech, je známkou toho, že vedení společnosti zvládlo řadu výzev a zároveň našlo příležitosti k rozšíření nabídky produktů a zvýšení její hodnoty pro zákazníky. Koneckonců si připomeňme, že Amazon začínal jako internetové knihkupectví a nyní generuje zhruba 50 miliard dolarů ročních příjmů jen z reklamy.A konečně, jedním z klíčových důvodů, proč společnost Amazon přežila a prosperovala i v době, kdy se její hlavní činnost vyvíjela, je to, že její vedení bylo vynikající. Počínaje zakladatelem Jeffem Bezosem společnost Amazon vždy prosazovala kulturu změn. Tak se z původně skromné divize webových služeb stal přední světový poskytovatel cloudových služeb s ročními tržbami přes 100 miliard dolarů. Stejně tak bude mít současný generální ředitel Andy Jassy zásadní význam pro transformaci společnosti Amazon v příštím desetiletí , kdy bude společnost pokračovat v rozvoji svých nejnovějších a nejlukrativnějších segmentů, jako jsou iniciativy v oblasti umělé inteligence a robotiky.Stručně řečeno, Amazon dává investorům od všeho trochu. A kdybych měl vlastnit jen jednu akcii, tak právě proto bych byl rád, kdybych vlastnil Amazon.Amazon je dnes společností, která je na konci dne opravdu dobře diverzifikována snad do všech oblastí lidské činnosti. Už to dávno není jen nějaký online obchod nebo snad dokonce pouhapouhé knihkupectví. Musíme si uvědomit, že Jeffu Bezosovi se za několik posledních dekád podařilo vytvořit skutečného giganta na online poli. Je třeba si uvědomit, že když investujete do akcií AMZN, neinvestujete jen do online obchodu a e-commerce řešení, ale do celého ekosystému jednotlivých služeb.