Startupy, které řeší problémy dodavatelského řetězce a provozní problémy hráčů v odvětví rychloobrátkového zboží (FMCG) tím, že pomáhají kupujícím získat přístup k produktům od prodejců na jediné platformě, stále přitahují rizikový kapitál investorů.
Společnost Cartona, jeden z hlavních hráčů na poli digitalizace tradičního obchodního trhu, včetně kamenných obchodů, výrobců rychloobrátkového zboží, velkoobchodníků a distributorů v Egyptě, získala 12 milionů dolarů v rámci financování série A. Toto kolo vedla jordánská a americká společnost Silicon Badia, která se zabývá rizikovým kapitálem v raném stádiu vývoje, a podílely se na něm také SANAD Fund for MSME, fond pro investice s dopadem na Blízký východ a severní Afriku, Arab Bank Accelerator a Sunny Side Ventures.
Investoři jako Global Ventures a Kepple Ventures se zdvojnásobili necelý rok poté, co se v září loňského roku podíleli na financování společnosti před zahájením série A ve výši 4,5 milionu dolarů. V té době byla Cartona přítomna ve třech egyptských městech, nyní je v jedenácti. Podle prohlášení umožní investice startupu, který byl spuštěn v roce 2020, pokrýt všechny egyptské guvernoráty, rozvíjet své produkty, technologie a služby a prozkoumat nové vertikály mimo oblast rychloobrátkového zboží.

„Věříme tedy, že s těmito penězi dosáhneme ziskovosti. Tyto peníze použijeme na udržitelný růst a pouze na udržitelný růst. Nebudeme expandovat jako blázni, aniž bychom měli v každém městě kladnou jednotkovou ekonomiku,“ řekl v rozhovoru pro TechCrunch generální ředitel Mahmoud Talaat. „Plánujeme pokrýt všechna města v Egyptě, hodně se soustředíme na technologie a produkty.“
Platforma Cartona umožňuje kupujícím objednávat zásoby ze sítě vybraných prodejců prostřednictvím aplikace, která poskytuje komunikační nástroj pro propagační akce a přehled o trhu.
Společnost provozuje tržiště s malým počtem aktiv, kde nevlastní jediný produkt nebo vozidlo. Tento model vedl ke stížnostem zákazníků na obou stranách platformy. A v důsledku toho se Cartona podle Talaata musela více soustředit na technické integrace s velkými výrobci a jejich sklady, což pro firmu vytvořilo větší přínos. Díky těmto integracím mohla podle něj společnost Cartona současně usilovat o kapitálovou efektivitu a růst a zároveň škálovat svůj vestavěný finanční produkt.
Poskytování půjček, provozního kapitálu nebo BNPL mikropodnikům a malým podnikům je sladkou stránkou e-commerce a maloobchodních trhů B2B v Africe. Způsob, jakým tuto službu poskytují, se však liší. Technický ředitel Mahmoud Abdel-Fattah tvrdí, že v Egyptě, na trhu s dalšími začínajícími společnostmi, jako je MaxAB s velkým objemem aktiv nebo hybridní model Capiter, Cartona vyniká tím, že integruje služby BNPL do svých tržních procesů bez pomoci poskytovatele třetí strany. Takže místo toho, aby malé podniky splácely své půjčky každý měsíc s úroky jako jiné platformy, umožňuje jim Cartona tyto půjčky splácet při každé dodávce produktu.

„Na trhu, jako je egyptský, nejsou maloobchodníci příliš spokojeni s tím, že by na konci měsíce platili za BNPL s úroky. Nechcete si myslet, že platíte další úroky s externí společností, která vám poskytuje tyto půjčky na provozní kapitál. Dávají přednost tomu, aby to bylo součástí ceny výrobku a aby to cítili zakomponované v rámci objednávkového cyklu, čímž se trochu lišíme.“ Talaat dodal.
Cartona prozatím půjčuje ze své rozvahy. Vedení společnosti však tvrdí, že do ledna příštího roku očekává, že získá některé úvěrové linky a rizikové dluhy od místních a mezinárodních partnerů.
V Egyptě je více než 400 000 obchodů a tisíce mezinárodních i místních značek, přičemž toto odvětví ročně roste o 8 %. Zprávy také uvádějí, že celková velikost maloobchodního trhu činí 120 miliard USD, přičemž trh s potravinami a nápoji má hodnotu 70 miliard USD. Obrovská příležitost, kterou to představuje pro platformy, jako je Cartona, přilákala do maloobchodního sektoru B2B investory, jako je Silicon Badia. Podle zakládajícího řídícího partnera firmy „je trh po těchto typech řešení hladový a my věříme, že přístup společnosti Cartona, který je založený na nízkém objemu aktiv, jí umožní vysoce efektivně obsluhovat co nejvíce účastníků trhu“.
V našem loňském rozhovoru s vedoucími pracovníky společnosti Cartona jsme uvedli, že společnost má více než 30 000 obchodníků a zpracovává více než 400 000 objednávek s roční hrubou hodnotou zboží ve výši 1 miliardy EGP (~64 milionů USD). Od té doby se jí podařilo některá čísla zdvojnásobit. Talaat uvedl, že společnost nyní obsluhuje více než 60 000 obchodníků a zpracovala přes 1 milion transakcí s roční hrubou hodnotou zboží 2,3 miliardy EGP (~120 milionů USD). Cartona má na své platformě více než 1 500 distributorů a velkoobchodníků a 200 společností z oblasti rychloobrátkového zboží, včetně velkých jmen jako Unilever a Henkel. Tato čísla se oproti loňskému září zvýšila o 1 000 distributorů a velkoobchodníků a 100 společností rychloobrátkového zboží.

Zakladatelé říkají, že chtějí vybudovat Cartonu, aby se stala lepším technologickým partnerem pro tyto značky rychloobrátkového zboží. Abdel-Fattah, vedoucí pracovník odpovědný za tyto technické integrace, řekl: „Začali jsme s velmi velkými FMCG, ale všichni, včetně nadnárodních společností, mají zájem, protože nyní vidí naši hodnotu. Nesoutěžíme s nimi ani nesnižujeme jejich ceny. Nedotujeme jejich výrobky, jak to někdy dělá konkurence. Pouze je spojujeme s maloobchodním prodejcem, takže jde o to, aby byl proces bezproblémový.“