Rhett McLaughlin a Link Neal jsou dva z nejúspěšnějších tvůrců obsahu na trhu sociálních médií – jejich dlouhodobý pořad na YouTube „Dobré mýtické ráno“ jim podle časopisu Forbes pomohl v roce 2022 vydělat 30 milionů dolarů, což je čtvrtá nejvyšší částka mezi youtubery.
Vzhledem k tomu, že hodnota ekonomiky tvůrců přesahuje 100 miliard dolarů a podle nedávné zprávy se na ní celosvětově podílí více než 300 milionů lidí, uznávají investoři rizikového kapitálu jednotlivé tvůrce jako investiční příležitosti, které využívají potenciál tohoto odvětví. Mezi tyto investory patří i tvůrci jako McLaughlin a Neal.
„Správní tvůrci jsou dobří a investují,“ řekl McLaughlin, který je spoluvýkonným ředitelem společnosti Mythical Entertainment. „Velmi důkladně se zabýváme jejich podnikáním a jejich vizí.“
McLaughlin a Neal vybudovali Mythical Entertainment, internetové zábavní studio, které pořádá pořad „Dobré mýtické ráno“, zahrnující několik dalších významných kanálů, včetně Mythical Kitchen, Smosh a dalších. Celkem kanály YouTube, které studio vlastní a provozuje, vygenerovaly více než 27 miliard zhlédnutí za celý život.
Dvojice se rozhodla reinvestovat své výdělky a poznatky ze svých zkušeností do začínajících tvůrců prostřednictvím akceleračního fondu.
„Je spousta tvůrců, kteří chtějí vybudovat větší podniky, než jsou oni sami, a potřebují vybudovat takové týmy a systémy, jaké jsme vytvořili my, aby mohli těchto cílů dosáhnout,“ řekl McLaughlin. „To můžeme přinést spolu s přímou investicí, a právě to vedlo ke vzniku akcelerátoru pro tvůrce.“

McLaughlin a Neal vytvořili v roce 2021 fond s rozpočtem 5 milionů dolarů, který má za cíl provádět kapitálové investice do dalších tvůrců a zároveň poskytovat partnerství a poradenství v oblasti vytváření lukrativního podnikání v ekonomice tvůrců.
„Partnerství, která vytváříme s akcelerátorem Mythical, umožňují tvůrcům tento obrat uskutečnit,“ řekl Neal. „Celý život investujeme sami do sebe. Takže věříme v tvůrce, protože věříme sami v sebe.“
McLaughlin a Neal se zaměřují především na youtubery, kteří jsou na platformě vlastněné společností Alphabet na vzestupu a mají dlouhodobý potenciál. V současné době investovali do dvou tvůrců, komentátora Jarvise Johnsona a hudebníka Daniela Thrashera. Jejich rozhodnutí investovat do těchto tvůrců vychází z jejich společné vize rozšíření na větší nezávislé podniky.
„U Jarvise i Daniela uvidíte, že mohou dělat více věcí. Oba mají vizi rozvíjet své podnikání a vést svůj byznys,“ řekl McLaughlin. „Chceme investovat do tvůrců, kteří mohou skutečně zajistit vedení týmu.“
Od svého vstupu do akcelerátoru Mythical zvýšil Johnson počet svých zhlédnutí na YouTube o téměř 60 milionů a Thrasher rozšířil svou hudební kariéru od koncertování po účinkování v připravovaném pořadu Amazon Freevee „Večeře s rodiči“.
„Jsem opravdu nadšený z výsledků, které jsme dosáhli,“ řekl Neal. „A v zásobníku máme ještě nějaké další.“
Samotný akcelerační fond může někdy v budoucnu přivést externí investory, řekl McLaughlin, takže „by mohl být posílen a superposílen“, ale tato jednání zůstávají ve fázi, kterou označil za průzkumnou.

Holdingové společnosti pro ekonomiku tvůrců
Tým společnosti Mythical není sám, kdo vidí investiční příležitost. Společnost Slow Ventures, která se zabývá rizikovým kapitálem, také založila fond pro tvůrce a živě se zajímá o podnikání subjektů v ekonomice tvůrců.
„Nedostatečný přístup ke kapitálu jsme viděli stejně jako u startupů, které mají masivně rozvinutý ekosystém pro kapitál,“ řekla Megan Lightcapová, ředitelka společnosti Slow Ventures zabývající se tvůrčí ekonomikou. „Tito tvůrci, kteří jsou v mnoha ohledech podniky, neměli stejný přístup,“ dodala.
Fond Slow Ventures investuje do tvůrců od 100 000 do 5 milionů dolarů výměnou za práva na až 10 % budoucích výdělků tvůrců, ale typické obchody se pohybují od 500 000 do 2 milionů dolarů za až 5 % budoucích výdělků.
Jedním z tvůrců, do kterých společnost Slow investovala, je youtuberka Marina Mogilko, která v roce 2015 emigrovala z Ruska do USA, konkrétně do Silicon Valley. Mogilko má na různých platformách téměř devět milionů sledujících, kteří zveřejňují obsah zaměřený na její zkušenosti od doby, kdy se přestěhovala do Spojených států. Lightcap říká, že do Mogilko investovala, protože je tvůrce a podnikatel. Mogilko založila společnost LinguaTrip, platformu pro výuku jazyků, která uživatelům umožňuje objednat si kurzy studia jazyka v zemi, kde se jím mluví, a zapsat se na zahraniční univerzity.
Poskytnutí kapitálu tvůrcům, jako je Mogilko, jim dává možnost rychlého růstu v době, kdy mohou využít svou stávající viralitu na sociálních sítích. Přestože je fond stále nový, očekává, že z těchto investic bude generovat vysoké výnosy, uvedla Lightcapová, ale dodala, že zatím nemá žádné výsledky, na které by mohl upozornit. „Profil návratnosti se teprve ukáže. Jsou však vysoce generující hotovost,“ řekla Lightcapová. „Po dostatečně dlouhou dobu tak trochu sázíte na to, že vybudují společnost, která se nakonec prodá.“

Lightcapová říká, že ji konkrétně přitahují tvůrci, kteří se snaží na svém obsahu budovat firmy, spíše než ti, kteří zůstávají zaměřeni pouze na získávání pozornosti sociálních médií nebo zvyšování počtu sledujících. To je pro mnoho z těchto novějších investic do ekonomiky tvůrců klíčové, neboť upozaďují typické způsoby, jakými tvůrci generují příjmy, jako jsou smlouvy se značkami a zhlédnutí videí. Mnoho tvůrců zakládá samostatné holdingové společnosti, které spravují příjmy generované z různých zdrojů. Slow investuje do těchto holdingových společností a říká, že je na tvůrcích, aby rozhodli, jak kapitál využijí.
Model vlastního kapitálu Dylana Lemaye
Chris Camillo, spoluzakladatel pořadu Dumb Money, který se věnuje investování na YouTube, uvedl, že vývoj ekonomiky tvůrců umožnil rizikovým investorům pomoci vyřešit „poměrně kritický problém“ pro rizikové investory, kterým jsou náklady na získání zákazníků ve velkém měřítku. Camillo vedl předstartovní seed round ve výši více než 1,5 milionu dolarů pro podnik Dylana Lemaye, tvůrce s více než 16 miliony sledujících na svých sociálních platformách.
Lemay, který se původně stal populárním na TikToku poté, co zveřejnil videa, na nichž pracuje v Cold Stone Creamery, využil financování k tomu, aby v červenci 2022 otevřel kamennou prodejnu zmrzliny ve čtvrti NoHo na Manhattanu.

Camillo říká, že spolupráce s tvůrci na založení samostatného nezávislého podniku, v němž si mohou koupit podíl, je lepší cestou k úspěchu než model holdingové společnosti, který používají jiné fondy tvůrců, přičemž jedním z důvodů je, že nepředstavuje konflikt se stávajícím podnikáním s obsahem a zdroji příjmů tvůrce.
„Nemůžete jen tak vzít tvůrce obsahu, hodit mu hromadu peněz a říct, ať si založí společnost,“ řekl Camillo. „Účelem podnikatelského subjektu je rozšířit tvůrce obsahu do nového prostoru, ve kterém se v současné době nenachází.“
Rostoucí pozornost, které se tvůrcům dostává ze strany investorů, přichází v době, kdy jsou investice do jiných start-upových odvětví považovány za stále rizikovější. A tím, že tito rizikoví investoři poskytují značné finanční prostředky a podporu, zdůrazňují rostoucí synergii mezi tvůrčím talentem a podnikatelským úspěchem.
„Díky tomu se podařilo tolik věcí, které jsme si nikdy nedokázali představit, když jsme s tím začínali,“ řekl Lemay. „Díky tomu jsem se cítil pohodlně, když jsem se do něčeho takového pustil a udělal velký skok a věnoval roky svého života snaze začít podnikat.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky