Když společnost Porsche navázala spolupráci s rizikovým studiem UP.Labs, bylo jejím úkolem vytvořit během tří let šest startupů, které by řešily největší problémy německé automobilky a byly dostatečně přesvědčivé jako samostatný podnik, který by mohl přilákat další zákazníky.
Na seznamu společnosti Porsche je software, který pomáhá řídit a automatizovat výkon elektromobilů. Pull Systems, první startup vzešlý z tohoto partnerství, vyvinul softwarový produkt, který to podle obou společností dokáže vyřešit. Společnost Pull Systems, která byla představena na veletrhu SXSW 2023, rovněž oznámila, že získala 5 milionů dolarů v rámci seed kola vedeného společností UP.Partners.
„Auta se stávají kombinací softwaru a baterie – a nakonec i výkonu baterie,“ řekla prezidentka společnosti UP.Labs Katelyn Foley. „A výrobci OEM se musí skutečně dostat na úroveň, kdy budou rozumět oběma těmto aspektům, aby si udrželi konkurenceschopnost, protože věci, ve kterých jsou skutečně dobří, jsou ve skutečnosti komoditnějšími částmi automobilu.“

Pull Systems je platforma pro software jako službu, která poskytuje software pro řízení výkonnosti dodavatelům, výrobcům a provozovatelům elektrických vozidel. Produkt není softwarem pro správu baterií (BMS), který je technicky zodpovědný za sběr dat o baterii a komunikaci se systémem správy baterií. Software startupu je doplňkem, vysvětlil Henry Furman, bývalý vedoucí produktového oddělení společnosti UP.Labs, nyní produktový ředitel společnosti Pull Systems.
A již se rozšířila na vozy Porsche Taycan, které jsou dnes na silnicích.
Startup vyvinul knihovnu modelů strojového učení, které dokáží analyzovat a předpovídat chování vozidel, jako je jízda a nabíjení, napříč vozovým parkem Porsche. Tento druh informací lze ve spojení s vnějšími daty, jako je počasí a stav silnic, využít k předvídání a následnému informování automobilky nebo majitelů elektromobilů o tom, kdy vozidlo potřebuje údržbu, kdy nasadit aktualizace softwaru over-the-air a dokonce zvýšit příjmy z poprodejních služeb.
Software sleduje a shromažďuje údaje o každém vozidle ve flotile elektromobilů Porsche, což může také pomoci identifikovat problémy s výkonem, které by mohly být vyřešeny novým firmwarem, nebo určit nejlepší možnost druhé životnosti baterie, když se blíží konec její životnosti, dodal Furman.

V konečném důsledku chce společnost software automatizovat pomocí nástrojů strojového učení.
„Naší skutečnou vizí je, že v rámci komplexnosti elektrifikace budou vozy schopny samy převzít část řízení vlastního pohonného systému,“ řekl Furman. „Vidíme velkou příležitost, jak automatizovat mnoho z toho, co je v podstatě typem závěrů založených na pravidlech pro tyto různé aktualizace softwaru.“
Software může například rozpoznat, že se do určité oblasti blíží povětrnostní fronta, a vydat aktualizaci softwaru, která pomůže optimalizovat baterie, vysvětlil.
To je pro společnost Porsche, která plánuje v příštích letech rozšířit svou nabídku elektromobilů nejen o model Taycan, ale také o modely Macan v roce 2024, 718 v roce 2025, Cayenne a dosud nepojmenované SUV plné velikosti, lákavá vyhlídka.
Společnost Pull Systems plánuje v příštím roce přidat do své služby několik dalších výrobců automobilů.
Připojení Up.Labs
UP.Labs není riziková firma, i když vznikla z UP.Partners a působí souběžně s ní. Není ani firemním akcelerátorem nebo inkubátorem, přestože buduje startupy a spolupracuje s korporacemi. Společnost, která zahájila činnost během UP.Summit 2022 v Bentonville v Arkansasu, je strukturována jako riziková laboratoř s novým druhem finančního investičního nástroje.

Společnost Porsche je jejím prvním firemním partnerem. Foley pro TechCrunch uvedl, že v letošním roce budou oznámena další firemní partnerství.
„Náš model funguje tak, že identifikujeme velké třecí plochy, které se dotýkají velkých hodnotových fondů, a jde o souběh těchto dvou věcí, které musí být na místě,“ řekl Foley. „Takže je to někdo, kdo akutně cítí problém a dotýká se velkého množství peněz – a my nebudeme brát v úvahu nic mimo tyto dvě oblasti.“
Na začátku firma provede pitvu společnosti, aby zjistila všechny problémy. UP.Labs jich u Porsche identifikovala 217 a rozdělila je na soubor problémů a doprovodných nápadů, které by je vyřešily. Investiční výbor, jehož členy jsou UP.Labs, Porsche a UP.Partners, je zúží na finální dvojici, kterou tým začne inkubovat.
Podle Lutze Meschkeho, místopředsedy představenstva a člena výkonné rady Porsche AG pro finance a IT, založí UP.Labs na základě tříleté dohody s Porsche šest společností, tedy dvě ročně, s novými obchodními modely zaměřenými na klíčové činnosti automobilky, jako je prediktivní údržba, transparentnost dodavatelského řetězce nebo digitální maloobchod.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky