Když Adama Brotmana zastihnete ve vzácné chvíli volna, téměř vždy bude mít v ruce knihu.
„Rád čtu a snažím se to dělat co nejčastěji,“ říká bývalý digitální ředitel a viceprezident pro globální maloobchodní operace ve společnosti Starbucks v rozhovoru pro CNBC Make It.
Brotman strávil téměř deset let budováním programu odměn a digitálních platforem společnosti Starbucks, včetně funkcí mobilních plateb a mobilních objednávek. Po odchodu ze společnosti Starbucks v roce 2018 působil rodák ze Seattlu krátce jako prezident a spoluředitel společnosti J.Crew a poté nastoupil do seattleského (a Starbucksem podporovaného) startupu Brightloom jako jeho generální ředitel.
Ve společnosti Brightloom Brotman a jeho tým vytvářejí software, který pomáhá menším podnikům využívat nástroje, jako je digitální objednávání a personalizovaný marketing, což Brotman označuje za svou „životní misi“. Společnost Starbucks poskytla Brightloomu licenci na svou technologii mobilních a věrnostních programů – stejnou technologii, kterou Brotman pomáhal vyvíjet během svého působení v kávovém gigantu -, aby ji její zákazníci mohli používat pro své vlastní podniky.
Brotman říká, že během své kariéry vždy hledal vodítko a inspiraci v knihách, které zpochybňovaly jeho pohled na svět a usměrňovaly jeho rozhodování. „Čtu však téměř výhradně knihy o podnikání, které nejsou beletrií,“ dodává. Zde jsou některé z jeho oblíbených knih:
Ben Mezrich – „Antisociální síť“

Mezrich je jedním z Brotmanových oblíbených autorů. Napsal 20 knih, ve kterých se zabývá prolínáním technologií, financí a riskování.
Antisociální síť se od něj nijak neliší. Vypráví strhující příběh o short squeeze společnosti GameStop z ledna 2021, kdy skupina soukromých investorů a uživatelů na Redditu zlikvidovala hedgeový fond z Wall Street.
„Mezrichovy knihy se často zabývají tématem boje proti systému, moderní verzí Davida a Goliáše,“ říká Brotman. „Důvod, proč mám rád ‚Antisocial Network‘, je ten, že jsem se z ní hodně naučil a není jen vzdělávací, ale má také filmový, stránkový půvab.“
Stephen Covey – ‚7 návyků vysoce efektivních lidí‘

Tato klasika z roku 1989 je jednou z nejoblíbenějších knih o vedení lidí ve Spojených státech a najdete ji na knihovnách prezidentů a generálních ředitelů.
Covey v ní popisuje postup, jak krok za krokem zlepšit svůj osobní i profesní život, a přináší tipy na řízení času, pozitivní myšlení a další. Po Coveyho smrti v roce 2012 jeho synové Sean a Stephen pokračují ve sdílení jeho učení na kanálech autorových sociálních médií a prostřednictvím celosvětové poradenské organizace FranklinCovey.
Sean se kdysi podělil o svou nejlepší radu pro vedoucí pracovníky s televizí CNBC Make It: naučte se všechny požadavky své práce a pak vymyslete, jak tyto povinnosti překročit. „To, co můžete udělat dnes, je pochopit, co se od vás v rámci vaší role v organizaci očekává, a jak se vaše hodnoty, dovednosti a schopnosti s těmito očekáváními shodují,“ řekl. „Pak se podívejte, jak byste mohli ve své současné roli co nejvíce změnit.“
„Coveyho hlavní zásady nosím s sebou a používám je celý život,“ říká Brotman a dodává, že jeho nejoblíbenější lekce z knihy zní: „Nejprve se snažte pochopit, a pak být pochopen.“
Phil Knight – ‚Shoe Dog‘

Spoluzakladatel společnosti Nike, miliardář Phil Knight, v této knize vzpomínek podrobně popisuje, jak ze společnosti Nike udělal značku v hodnotě přes 30 miliard dolarů.
„Tohle je kniha, kterou si musíte vzít, pokud se chcete inspirovat,“ říká Brotman. „Je to opravdu neuvěřitelný příběh podnikatelského odhodlání a vize.“
Knight založil společnost Nike společně se svým bývalým trenérem atletiky na Oregonské univerzitě Billem Bowermanem v roce 1963 pod názvem Blue Ribbon Sports. V těchto začátcích jezdil na atletické závody a prodával boty z kufru svého auta.
V roce 2016 Knight řekl Jimu Cramerovi ze stanice CNBC, že budování společnosti Nike pro něj bylo největší zábavou v životě, i když lidé pochybovali o jeho schopnosti uspět. „Věděli jsme, že můžeme selhat, jen jsme si nemysleli, že se nám to podaří,“ řekl. „Milovali jsme to, co jsme dělali, a milovali jsme jeden druhého.“
Howard Schultz – ‚Pour Your Heart Into It: How Starbucks Built a Company One Cup at a Time‘ (Vložte do toho své srdce: Jak Starbucks vybudoval společnost jeden šálek za druhým)

Brotman přísahá, že si Schultzovy paměti vzal do ruky ještě předtím, než mu byla nabídnuta práce ve Starbucksu.
Schultz v ní popisuje svou snahu vybudovat Starbucks z jednoho obchodu v Seattlu na největší kavárenský řetězec na světě, včetně zábavné anekdoty o tom, jak přesvědčil otce Billa Gatese, aby do franšízy investoval.
„Howard nevysvětluje jen to, co udělal, ale i proč to udělal, a to ‚proč‘ je k nezaplacení,“ říká Brotman. „Podle mě neexistuje [jiná] kniha, která by kombinovala příběh podnikatelského úspěchu se skutečnými lekcemi, které můžete aplikovat na svou vlastní kariéru a život.“
Schultz byl chválen za svůj podnikatelský um a pracovní etiku, ale Brotman věří, že memoáry zachycují, jak velké srdce tento vůdce má. „Má neuvěřitelnou schopnost vnést lidskost do každého rozhovoru a rozhodnutí.“