Máte pracovní pohovor ve firmě, která se vám opravdu líbí. Je to vaše vysněná práce. Pohovory máte naplánované a jste připraveni se začít připravovat. Ale jak?
Většina uchazečů si prozkoumá společnost, personalistu a pracovní pozici, pak si napíše poznámky, co bude říkat, a sepíše si otázky, které bude klást. Ale kolik uchazečů o zaměstnání si skutečně napíše scénář? Málokdo! Mohou se obávat, že budou při pohovoru působit strojeně nebo roboticky. Nebo mají podezření, že by zpanikařili, kdyby zapomněli svůj text.
Nevěřte tomu. Bez scénáře jste bez kormidla. Budete říkat to, co vás zrovna napadne. A nemusíte nutně předat jasné a konzistentní sdělení o své připravenosti pro danou práci.
Postupujte podle těchto čtyř kroků a přesně to se vám podaří.
- KROK 1: VYTVOŘENÍ SKRIPTU

Prvním krokem je rozhodnout se, jakým způsobem chcete svůj příběh v rozhovoru vyprávět.
Zeptejte se sami sebe: „Jak začnu rozhovor?“. Budete chtít něco, co naváže vztah s tazatelem. Třeba: „Tolik jsem toho o vás a vašem vedení slyšel – je skvělé vás poznat.“ A pak řekněte: „Tolik jsem toho o vás slyšel. Nebo: „Všichni, které jsem potkal, o vás mluví velmi pochvalně. Těšil jsem se na náš rozhovor“.
Dále následuje vaše sdělení. Jakou jednu důležitou myšlenku o sobě chcete, aby tazatel slyšel? Každý uchazeč o zaměstnání potřebuje nějaké poselství. Je to destilát toho, co si o sobě jako o kandidátovi na danou pozici myslíte. Chtějte ji přednést hned na začátku pohovoru a v jeho průběhu ji různými způsoby opakovat. Umožní to personalistovi, aby vás „pochopil“.
Po tomto sdělení následují tři nebo čtyři důkazy, které vaše sdělení podporují. Pokud je lze předložit s kvantifikovatelnými výsledky, učiňte tak. Například pokud jste měli dobré výsledky v prodeji, doložte je čísly.
Scénář zakončete dalšími kroky. Chcete získat práci? Pak o ni požádejte. Pravděpodobně neřeknete: „Mám tu práci?“, ale bylo by dobré říci: „Jsem z této role nadšený. Věřím, že bych se na ni skvěle hodil, a těším se na další kroky.“ Pokud se vám to podaří, můžete se na ni podívat.

Napište si scénář v celých větách nebo v bodech a připravte si odpovědi na případné otázky. Můžete se rozhodnout přidat „ukázku“ nebo ji ponechat jen jako nástin toho, co chcete říci. A pro každý pohovor – zejména pokud se ucházíte o různá pracovní místa nebo v různých společnostech – si scénář přizpůsobte.
- KROK 2: VRYJTE SI HO DO PAMĚTI
Aby byl scénář užitečný, vytvořte si ho podle sebe. V tichosti si ho projděte a ujistěte se, že ho máte pevně zapsaný. Ve dnech předcházejících pohovoru buďte posedlí jeho zvládnutím. Ať už si dáváte kávu, dojíždíte do kanceláře nebo odpočíváte na procházce, opakujte si ho stále dokola.
Ujistěte se, že zní jako vy. Pokud jste například napsali „Mám hluboké zkušenosti v oblasti marketingu“, můžete usoudit, že to zní příliš strnule. Změňte to tedy na „Jsem marketingový odborník. Marketing mám v krvi!“ Přizpůsobte si scénář tak, aby zněl, jako byste nemluvili podle scénáře, ale podle svého nitra.
Až si scénář osvojíte, budete mít něco pečlivě promyšleného, co říct. Nebudete blábolit, odpovídat nadbytečně nebo při pohovoru ztratíte řeč. Budete mít myšlenky, které vám „patří“ a které chcete přednést. Díky tomu budete cílevědomější.
- KROK 3: PŘEMLUVTE OSTATNÍ, ABY S VÁMI ZKOUŠELI

Vyzvěte přátele nebo členy rodiny, aby si poslechli, jak přednášíte svůj scénář, a odpovídali na otázky. Pokud bude rozhovor probíhat přes Zoom, nacvičte si ho tímto způsobem. Pokud se bude konat osobně, nacvičte si ho tímto způsobem. Pokud se jedná o videorozhovor, vytvořte video.
Požádejte osobu, která s vámi vede rozhovor, aby vám kladla otázky, a když vás bude zkoušet, najděte příležitosti k prokládání vašeho scénáře. Vznikne tak dialog tam a zpět, který bude odrážet interaktivní rozhovor, který budete vést. A nebudete tak působit dřevěně nebo naprogramovaně.
Nebojte se, že při každé zkoušce nepoužijete přesně stejná slova. Ve skutečnosti je to dobře. To, co řeknete, budete přizpůsobovat tónu a stylu zkušebního pohovoru.
- KROK 4: JSTE PŘIPRAVENI NA POHOVOR
Po úspěšném nácviku jste připraveni na pohovor.
Až půjdete na pohovor, nechte scénář za sebou. Už ho nepotřebujete, protože tento scénář se stal vaším způsobem myšlení. A ať už vás během pohovoru potká cokoli, budete vědět, jaké je vaše sdělení, jaké body chcete uvést na jeho podporu a jak začít a skončit. A stejně tak budete mít odpovědi na očekávané otázky. Takto připraveni budete působit sebejistě, jasně a vůdčím dojmem.