Zadlužené akcie plavebních společností klesají s tím, jak Fed zvyšuje úrokovou sazbu a rostou obavy z recese
Akcie společností Carnival, Norwegian a Royal Caribbean tento týden klesly poté, co Federální rezervní systém opět zvýšil úrokové sazby, což zvýšilo obavy z obrovského zadlužení výletních společností a jejich schopnosti zotavit se v případě širšího hospodářského poklesu.
Poklesy akcií výletních lodí přicházejí v době, kdy se odvětví snaží zotavit z pandemie a rezervace se zvyšují poté, co americké Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí zrušilo pokyny Covid-19 z lodí.
„Je to jako jeden krok vpřed, jeden krok zpět,“ řekl analytik společnosti Truist Patrick Scholes. Upozornil také na dluhy, které si výletní společnosti nadělaly, když jejich lodě během pandemie kotvily.
K 1. září Truist odhaduje, že Carnival má dluh ve výši 35 miliard dolarů, Royal Caribbean 25 miliard dolarů a Norwegian dluží 14 miliard dolarů. Respektive hodnota těchto společností na akciovém trhu je přibližně 11,01 miliardy dolarů, 11,18 miliardy dolarů a 5,61 miliardy dolarů.
Poklesy přišly během výprodeje na širším trhu, protože tři hlavní indexy od středečního rozhodnutí Fedu dostaly na frak.
Společnosti Norwegian, Carnival a Royal Caribbean na žádost o komentář nereagovaly.

„Důvodem, proč akcie podle mého názoru ve středu hodně klesly, byl právě strach, že společnosti budou muset platit více za své dluhy,“ řekl analytik Deutsche Bank Chris Woronka. Ztráty společností přetrvávaly po celý týden.
Woronka zároveň uvedl, že jejich tržby by se v případě širšího hospodářského poklesu nemusely tak výrazně zotavit, pokud lidé budou méně utrácet za volný čas.
Ve čtvrtek agentura Bloomberg informovala, že společnost Royal Caribbean využije vysoce výnosné podnikové dluhopisy neboli „junk-bonds“, aby pomohla refinancovat dluh ve výši 2 miliard USD splatný v příštím roce.
Někteří investoři jsou přesto zadluženým výletním společnostem nakloněni. Začátkem tohoto měsíce analytik společnosti Stifel Steven Wieczynski potvrdil nákupní rating společnosti Norwegian a poznamenal, že počet rezervací na plavby stoupá, zejména u luxusních linek, které se zaměřují na zákazníky s vyššími příjmy.
Podle Scholese má Norwegian nejlepší pozici díky vysokému podílu luxusních možností. Ale mezi vysokými úrokovými náklady a příjmy, které se stále zotavují, není podle něj žádná z výletních společností ještě „z nejhoršího venku“.
Akcie společnosti Carnival se v letošním roce propadly asi o 55 %, zatímco akcie společnosti Norwegian klesly asi o 35 % a akcie Royal Caribbean se propadly asi o 43 %.
Costco po překonání očekávání nezvyšuje členské poplatky
Společnost Costco po vykázání výsledků za čtvrté čtvrtletí, které překonaly očekávání, stále odkládá zvýšení členských poplatků.
Maloobchodní řetězec obvykle zvyšuje poplatky přibližně každých pět let, ale neřekl, kdy tak opět učiní poté, co koncem srpna zvýšil poplatky konkurenční Sam’s Club. Ve čtvrtek Richard Galanti, finanční ředitel společnosti, poznamenal, že Costco nedosáhlo svého typického milníku pro zvýšení poplatků.
„Když se podíváte na červen 17, plus pět let a sedm měsíců, mluvíte zhruba o lednu 23,“ řekl Galanti během hovoru s investory. „Teď nenaznačuji, že to bude v lednu 23. roku. Jen říkám, že to tak ještě není.“

Členství v Costco stojí 60 dolarů ročně nebo 120 dolarů ročně za manažerské členství, které přináší další výhody.
Ve čtvrtletí končícím 28. srpna Costco uvedlo, že počet jeho členů vzrostl a že výkonní členové nyní tvoří rekordních 44 % celkového počtu členů.
Za čtvrtletí Costco vykázalo vyšší tržby ve výši 72,09 miliardy dolarů, což bylo mírně nad očekáváním analytiků ve výši 72,04 dolaru. Zisk na akcii se oproti předchozímu roku zvýšil na 4,20 USD, čímž překonal odhady ve výši 4,17 USD.
Hrubé marže se ve čtvrtletí snížily, protože náklady zvýšila inflace.
Akcie společnosti Costco v pátečním obchodování klesly o 2 %.
Costco udržuje své ceny konkurenceschopné a dokonce zachovalo cenu svého kombinovaného jídla s hot dogem za 1,50 USD, protože inflace tlačí na zákazníky. Galanti zaznamenal malý nárůst u výrobků privátní značky Kirkland, ale uvedl, že společnost zaznamenává poměrně silný zájem spotřebitelů.
„Ti neobchodují dolů. Obchodují se nahoru nebo určitě stejně,“ řekl Galanti v hovoru k výsledkům.