Největším konkurentem společnosti Ford Motor (F) v oblasti elektromobilů není americký lídr Tesla (TSLA) ani jeho městský rival General Motors (GM) – jsou to čínské automobilky, uvedl ve čtvrtek generální ředitel Jim Farley.
Farley uvedl, že čínské společnosti, jako je například Warrenem Buffettem podporovaná BYD, mají před velkými americkými automobilkami a startupy náskok v oblasti elektromobilů, konkrétně v oblasti chemie baterií a dalších nových technologií.
„Za hlavního konkurenta považujeme Číňany, nikoli GM nebo Toyotu,“ řekl Farley během summitu Morgan Stanley Sustainable Finance Summit.
Jako ukázkový příklad čínské automobilky, která úspěšně vyvinula a prodává elektromobily nejprve v Číně a nyní i v Evropě, uvedl společnost BYD.
„BYD se mi líbí. Zcela vertikálně integrovaná, agresivní … velmi, velmi působivá společnost. A vždy se věnovali elektrickým vozům,“ odpověděl Farley na otázku, která společnost dělá elektromobily správně.

Podle společnosti LMC Automotive zvýšila společnost BYD své prodeje v Číně ze 445 000 kusů v roce 2015 na téměř dva miliony v loňském roce, čímž se zařadila mezi pět největších výrobců automobilů podle prodejů v Číně.
Farleyho komentáře se shodují s komentáři odborníků z oboru a investorů ohledně růstu společnosti BYD a dalších čínských automobilek, které mají v Číně podporu vlády.
„BYD má obrovské místo, a to jak z pohledu elektromobilů, tak i díky výrobě baterií,“ řekl minulý týden Philip Ripman, portfolio manažer společnosti Storebrand Asset Management, v rozhovoru pro CNBC Pro Talks.
Ripman, který spravuje udržitelný fond Storebrand Global Solutions v hodnotě 1 miliardy dolarů, vyzdvihl vývoj společnosti BYD v oblasti levnějších sodíkových baterií, které by mohly potenciálně nahradit lithiové baterie. Poznamenal, že by se mohly rozšířit v cenově dostupnějších elektromobilech BYD a pomoci zvýšit ziskové marže automobilky.
Farley rovněž upozornil na výhody baterií BYD ve srovnání se současným průmyslovým standardem lithium-iontových baterií v USA.
Ford na začátku tohoto roku oznámil novou spolupráci s čínskou společností Contemporary Amperex Technology Co. neboli CATL, která v Michiganu postaví nový závod na výrobu levnějších baterií v hodnotě 3,5 miliardy dolarů.
Závod bude vyrábět nové lithium-železo-fosfátové baterie, neboli LFP, na rozdíl od dražších nikl-kobalt-manganových baterií s lithiem, které společnost používá v současnosti. Podle detroitské automobilky by měl být otevřen v roce 2026 a zaměstnat přibližně 2 500 lidí.

Farley vyzdvihl úlohu společnosti BYD při budování této technologie.
„Měřítko společnosti BYD je nyní mnohem větší než u společnosti Tesla a vyvinula technologii LFP, což je lepší baterie,“ řekl Farley.
Dohoda mezi Fordem a společností ATL byla kritizována v souvislosti s napětím mezi USA a Čínou. Konkrétně Marco Rubio požádal Bidenovu administrativu, aby dohodu, která zahrnuje licencování technologií společnosti Ford CATL, přezkoumala. Detroitská automobilka bude nový závod vlastnit prostřednictvím dceřiné společnosti, místo aby jej provozovala jako společný podnik s CATL.
Farley uvedl, že pokud se politika postaví do cesty povolení levnějších technologií pro elektromobily v USA, bude spotřebitel „v háji“ s vyššími cenami.
„Musíme se tím v naší zemi prokousat. A myslím si, že jsou to opravdu zajímavé společnosti,“ řekl Farley.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky