Švédská fintechová společnost Klarna, která se zabývá „buy now, pay later“, snížila v prvním čtvrtletí čistou ztrátu na polovinu a po rozsáhlém snižování nákladů zaznamenala výrazné zlepšení hospodářského výsledku.
Společnost vykázala čistou ztrátu 1,3 miliardy švédských korun (120,7 milionu USD), což je o 50 % méně než ztráta 2,6 miliardy korun ve stejném období před rokem.
Klarna vykázala celkový čistý provozní zisk ve výši 5 miliard švédských korun, což je meziroční nárůst o 22 %.
„V tomto čtvrtletí se nám působivě podařilo zvýšit GMV a tržby, zároveň jsme snížili náklady a úvěrové ztráty a také ambiciózně investovali do produktů založených na umělé inteligenci,“ uvedl v prohlášení generální ředitel společnosti Klarna Sebastian Siemiatkowski.
„Jsme na dobré cestě dosáhnout v letošním roce ziskovosti, a to vše při revoluci v nakupování a platbách díky našemu přístupu založenému na umělé inteligenci.“

Siemiatkowski již dříve pro CNBC uvedl, že společnost plánuje dosáhnout ziskovosti v druhé polovině roku 2023.
Nejnovější snížení ztrát Klarna přičítá poklesu počtu nesplácených závazků zákazníků díky zlepšení upisování a také diverzifikaci do dalších zdrojů příjmů, jako je například marketing.
Výsledky ukazují, jak Klarna dělá „významné kroky“ směrem k ziskovosti na měsíční bázi, uvedla firma.
Společnost Klarna, která má nyní více než 150 milionů zákazníků, získala v dubnu od agentury S&P Global úvěrový rating BBB/A-3 se stabilním výhledem. Ratingová agentura tehdy uvedla, že to odráží „schopnost společnosti Klarna obhájit svou silnou pozici v oblasti elektronického obchodu na klíčových trzích, obnovit ziskovost“ a „udržet si silnou kapitálovou rezervu“.
První náznaky signalizují, že opatření společnosti Klarna na hluboké snížení nákladů se začínají vyplácet. Společnost v letech 2020 a 2021 nabírala nové zaměstnance, aby využila růstu vyvolaného pandemií Covid-19, a v květnu 2022 byla nucena snížit počet zaměstnanců o zhruba 10 % v reakci na tlak investorů na zeštíhlení provozu. I přes toto opatření později v kole financování loni v létě ztratila 85 % své tržní hodnoty.
Společnost Klarna není ve svých potížích sama. Firmy typu Buy now, pay later, které umožňují nakupujícím odložit platby na pozdější dobu nebo platit ve splátkách, byly obzvláště zasaženy kyselým sentimentem investorů vůči technologiím, a to v souvislosti se zhoršujícím se makroekonomickým prostředím.

Tlak na umělou inteligenci
V poslední době se společnost Klarna zaměřila na umělou inteligenci. Společnost přepracovala svou aplikaci s pokročilejším doporučujícím algoritmem AI, aby pomohla svým obchodníkům efektivněji cílit na zákazníky.
Společnost Klarna již dříve spustila možnost integrovat do své služby ChatGPT společnosti OpenAI pomocí pluginu, který uživatelům umožňuje požádat populárního chatbota AI o nákupní inspiraci. Společnost uvedla, že do svého podnikání začleňuje AI, aby „zlepšila interní efektivitu a poskytla zákazníkům ještě lepší služby a zkušenosti“, například prostřednictvím překladů v reálném čase v zákaznickém chatu.
Společnost se nyní pustila také do zprostředkování krátkodobých prázdninových pronájmů. Začátkem tohoto měsíce společnost Klarna oznámila partnerství s Airbnb, které zákazníkům této online firmy pronajímající dovolenou umožňuje rezervovat si dovolenou a splácet ji na splátky.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky