BMW očekává vyšší marži a dodávky v roce 2023 v souvislosti se zaváděním elektrických vozidel
Německá automobilka BMW si ve středu stanovila cíle mírně zvýšit marže v automobilovém segmentu a zvýšit dodávky v letošním roce, protože pokračuje v zavádění svého elektrického vozového parku.
Společnost uvedla, že v roce 2023 očekává pro svou automobilovou řadu marži EBIT (zisk před úroky a zdaněním) v rozmezí 8-10 %, přičemž dodávky by měly oproti roku 2022 mírně vzrůst a „prodejní ceny zůstanou na stabilní úrovni“. Předpokládá, že trh s ojetými vozy se v letošním roce normalizuje „díky zvýšené dostupnosti nových vozů“.
Akcie BMW v 8:20 londýnského času po tomto oznámení vzrostly o 1,07 %.
„Vysoká míra flexibility v kombinaci s naší provozní výkonností se ukázala jako účinná kombinace pro zajištění úspěchu BMW Group i tváří v tvář protivětru a využití příležitostí k ziskovému růstu,“ uvedl v tiskovém prohlášení Oliver Zipse, předseda představenstva BMW AG.
Stejně jako konkurenti se i BMW potýká s celosvětovým nedostatkem polovodičů a narušením dodavatelského řetězce, což pro něj představuje výzvu k plnění objednávek.
Společnost potvrdila celoroční výsledky za rok 2022 oznámené minulý týden, včetně zisku EBIT ve výši 10,6 miliardy eur (11,4 miliardy USD) pro svůj automobilový segment, který loni dosáhl marže 8,6 %. Společnost vykázala své automatické cash flow v blízkosti 11,1 mld. eur.

V důsledku toho navrhla dividendu ve výši 8,50 eura na kmenovou akcii, zatímco v předchozím roce vyplatila 5,80 eura na stejnou akcii.
„Nedíváme se na jeden hnací trend nebo jeden segment nebo jeden region ve světě a myslím, že pro nás to velmi dobře hraje v tom, co jsme říkali před několika lety,“ řekl Zipse pro CNBC. „A nyní tento plán realizujeme. A vypadá to, že plán, který zde realizujeme, je poměrně úspěšný na straně příjmů, ale také na straně tržního podílu.“
Zdůraznil, že strategie BMW bude i nadále upřednostňovat ziskovost, a bagatelizoval vliv prudce rostoucí míry inflace na spotřebitelskou poptávku,
„To, zda má inflace skutečně nějaký vliv, je otázkou toho, zda jste schopni mít na trhu cenovou sílu,“ poznamenal. „S tímto globálním přístupem, který zde máme, bych byl ohledně letošního roku opatrně optimistický a celkově budeme mít mírný nárůst objemu.“
Společnost oznámila jmenování nového finančního ředitele 9. března, přičemž Walter Mertl by měl tuto funkci převzít v květnu poté, co Nicolas Peter v té době odešel do důchodu.
Výsledky BMW navazují na řadu optimistických oznámení automobilek z počátku týdne: Porsche vydalo ambiciózní výhled růstu po rekordním zisku v roce 2022 a Volkswagen představil pětiletý investiční plán ve výši 193 miliard USD.
Zelený tlak
BMW předpokládá, že hlavními tahouny růstu jejího podnikání v letošním roce budou prémiové modely a plně bateriové elektromobily (BEV).

„V závislosti na tržních podmínkách panujících ve druhé polovině desetiletí, vývoji cen a dostupnosti surovin a tempu budování komplexní nabíjecí infrastruktury BMW Group očekává, že v dostatečném předstihu před rokem 2030 dosáhne více než 50% podílu BEV,“ uvedla společnost poté, co signalizovala, že její podíl BEV dosáhne v roce 2023 15 %.
BMW plánuje do roku 2025 dodat 2 miliony plně elektrických vozidel a do roku 2030 více než 10 milionů takových jednotek. První elektromobily značky MINI automobilky by měly vstoupit na trh v letošním roce poté, co řada Rolls-Royce uvede svůj první plně elektrický model Rolls-Royce Spectre v roce 2022 a k zákazníkům se dostane v roce 2023.
Automobilka posiluje úsilí o přechod na elektromobily a v říjnu oznámila, že hodlá investovat 1,7 miliardy dolarů do svých amerických provozů na výrobu takových autovozidel a baterií. Na začátku letošního roku představila pilotní flotilu vodíkových vozidel.
Zisk majitele Zary, společnosti Inditex, v prvním roce s Martou Ortegou v čele vyskočil nahoru
Majitel společnosti Zara, společnost Inditex, ve středu vykázal 27% nárůst čistého zisku v roce 2022, když tržby překonaly předpandemickou úroveň v prvním celém roce, kdy se vedení společnosti ujala Marta Ortega, dcera zakladatele Amancia Ortegy.

Tržby největšího světového prodejce módy v obchodech a na internetu dosáhly 32,6 miliardy eur (34,99 miliardy USD), což je o 18 % více než 27,71 miliardy eur vykázaných v loňském roce a o 15 % více než v roce 2019, před vypuknutím pandemie.
Čistý zisk společnosti se vyšplhal na 4,1 miliardy eur (4,40 miliardy dolarů).
Tržby módního gigantu byly v souladu s očekáváním analytiků, protože společnost těžila z apetitu zákazníků po módě v období po vypuknutí epidemie.
Podle analytiků Deutsche Bank, UBS a Royal Bank of Canada zvýšila Zara začátkem jara ceny o 5 % a více, aby zmírnila inflaci. Tento krok neomezil poptávku po jejích oděvech.
Dobré výsledky společnosti Inditex zmírní počáteční obavy investorů z toho, že Marta Ortega v dubnu vystřídá na pozici nevýkonného předsedy představenstva veterána Pabla Islu v rámci generační výměny, která začala před deseti lety, kdy její otec odešel do důchodu.
Na investice se musíte dívat skutečně z dlouhodobého hlediska. Nenechte se vykolejit okamžikem – myslete dlouhodoběji. Pokud byste se chtěli poradit nebo probrat možnosti a příležitosti na současném trhu, jsou vám k dispozici naši poradci. Vyplňte formulář, je to snadné.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky