Pravidla silničního provozu se mění, pokud jde o to, čím lidé jezdí – nebo budou jezdit v budoucnu.
Již více než 100 let jsou automobily poháněny spalovacími motory. Po celém světě však spotřebitelé pomalu přecházejí na vozidla poháněná elektřinou a země zavádějí zákazy motorů s vnitřním spalováním. Podle zprávy společnosti Cowen jich zatím takové zákazy oznámilo 20, přičemž nejdříve vstoupí v platnost v roce 2025 v Norsku a devět dalších v roce 2030, včetně Spojeného království, Švédska a Rakouska.
Firma nyní předpovídá rozšíření elektrických vozidel na 21,5 % v roce 2025 a 33,3 % v roce 2030, přičemž její předchozí prognóza činila 9,6 %, resp. 25,7 %. K tomuto nárůstu přispěl především pokračující úspěch společnosti Tesla, nové vozy zavedených domácích výrobců (OEM) a pokračující posilování v Číně a Evropě, uvedl vedoucí analytik společnosti Jeffrey Osborne.
Toto narušení v oblasti mobility zahrnuje také automatizaci, jako jsou automobily bez řidiče a aplikace pokročilých asistenčních systémů pro řidiče (ADAS).

Podle Osborna existují určitá odvětví a akcie, které by z těchto trendů měly těžit.
„Vidíme, že posun směrem k bezpečným, ekologickým a propojeným vozidlům má zásadní dopad na polovodiče, senzory a materiály pro baterie,“ napsal ve zprávě.
Výrobci OEM se podle něj vyvíjejí směrem k poskytovatelům systémových řešení, vítězným receptem je zvýšený obsah polovodičů, senzorů a doménových řadičů/centrálních výpočetních systémů a lithium-iontová baterie zůstává dominantní technologií, která pohání elektromobily.
Zde jsou některé z akcií, které budou podle Cowena hlavními příjemci:

Společnost Aptiv (APTV), která se zabývá technologiemi a architekturou mobility, dodává řešení mobility a vyrábí komponenty pro elektrifikovaná, softwarově definovaná vozidla. Cowen uvedl, že společnost má „dobrou pozici v rostoucí oblasti elektrické architektury a elektronických a bezpečnostních aplikací“. Je také připravena využít programy inteligentní architektury vozidel (SVA). Akcie společnosti od počátku roku klesly o 37 %.
Dodavatel pro automobilový průmysl, společnost Visteon (VC), navrhuje a vyrábí elektroniku a propojená řešení pro výrobce elektrických vozidel. Podle Cowena má společnost dobrou pozici k tomu, aby se podílela na digitalizaci kokpitu. Je také vystavena trendům konsolidace v rámci elektronických řídicích jednotek a pracuje na doménových řadičích pro autonomní a ADAS aplikace, poznamenala firma. Akcie společnosti Visteon si v letošním roce připsaly téměř 35 %.
Společnost ChargePoint Holdings (CHPT), poskytovatel technologických řešení pro nabíjení elektromobilů, má 64% podíl na trhu síťových nabíjecích stanic Level 2, s výjimkou společnosti Tesla, a její působnost v EU roste, uvedla společnost Cowen. Firma vidí 33% CAGR (průměrná roční míra růstu tržeb) do roku 2030, přičemž hrubé marže se zlepší na 41 %. Společnost ChargePoint ve čtvrtek zveřejnila hospodářské výsledky za třetí čtvrtletí, které nesplnily očekávání – její upravený čistý zisk činil 56 milionů USD oproti odhadu StreetAccount ve výši 64,5 milionu USD. Její tržby činily 125,2 milionu dolarů oproti očekávaným 132,2 milionu dolarů. Akcie společnosti ChargePoint od začátku roku klesly o téměř 39 %.
Výrobce lithium-iontových baterií Enovix (ENVX) je průkopníkem a má jedinečnou architekturu ve své technologii BrakeFlow, uvedl Cowen. „Atraktivní seznam potenciálních zákazníků je základem pro tuto firmu a velkou třešničkou na dortu je licenční model pro elektromobily, který se pravděpodobně brzy projeví prostřednictvím počáteční dohody o společném vývoji s výrobcem automobilů,“ uvedla zpráva. Akcie se letos propadly o více než 52 %.
Naproti tomu společnost Piedmont Lithium (PLL) od začátku roku vzrostla o více než 15 %. Společnost vyvíjí hydroxid lithný a další chemické látky pro baterie a skladování baterií. Cowen uvedl, že Piedmont Lithium má „jedinečně diverzifikovanou působnost“ a „měla by se rychle stát jedním z největších výrobců lithiových chemikálií na světě“.
Švýcarská polovodičová společnost STMicroelectronics (STM) má silné portfolio a vedoucí postavení v oblasti chemického karbidu křemíku, za kterým stojí její hlavní zákazník Tesla, uvedla společnost Cowen. Domnívá se, že společnost má dobrou pozici, aby mohla těžit z elektrifikace vozidel i ze systému ADAS. Akcie STMicroelectronics letos zatím klesly o téměř 21 %.
A konečně, podle společnosti Cowen má izraelská společnost Mobileye Global (MBLY), která vyvíjí a zavádí systémy ADAS a autonomní řízení, na trhu ADAS výhodu prvního hráče. „Její pozici podporují hluboké zkušenosti s navrhováním účelových SoC [systém na čipu] a více než desetileté údaje o reálném řízení,“ uvádí zpráva. Společnost Mobileye debutovala na burze 26. října poté, co byla vyčleněna ze společnosti Intel. Akcie vzrostly o 52 % oproti ceně 21 dolarů za akcii při IPO.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky