„Pandemická štěňata“, která potkáváte na procházce v sousedství, jsou pro průmysl domácích mazlíčků obrovským ziskem.
Na rozdíl od jiných boomů by však nevyhnutelný pokles poptávky mohly zmírnit dva faktory, které jsou v této situaci jedinečné. Prvním z nich je, že domácí zvířata budou i nadále vyžadovat krmivo a péči, což bude hnacím motorem budoucích výdajů. Za druhé, protože domácí zvířata se stávají ceněnými členy rodiny, majitelé jsou více nakloněni nákupu prémiových krmiv, pamlsků a služeb. Dohromady to znamená, že výdaje na domácí zvířata se budou normalizovat na vyšší úrovni.
„Před pandemií nebyla v růstu populace psů a koček taková volatilita,“ uvedla Anne Scott Livingstonová, analytička společnosti Euromonitor.
Touha po společnosti v prvních dnech zdravotní krize Covid však podle ní vedla v letech 2020 a 2021 k rozmachu adopcí domácích zvířat. Média tehdy podrobně informovala o tom, že některé útulky pro zvířata byly zcela vyprázdněné od psů a koček. Ačkoli se tato počáteční exploze zmírnila – a útulky se nevyhnutelně opět plní – lidé si stále přidávají do svých domovů nová zvířata ve větší míře než v roce 2019, uvedla Livingstonová.

„Je zřejmé, že se vrátila určitá míra mobility spotřebitelů, ale mnoho společností zavedlo práci z domova nebo hybridní modely, takže si mnoho spotřebitelů uvědomilo: ‚Aha, budu trávit mnohem více času doma než v roce 2019,‘ což pomohlo ještě více zvýšit počet adopcí v letošním a loňském roce,“ řekla Livingstonová.
Euromonitor očekává, že se tempo v příštím roce normalizuje, ale dopady jsou patrné již nyní.
Společnost Morgan Stanley odhaduje, že v USA je dnes asi o 5 milionů domácích mazlíčků více než v roce 2019. Tento přibližně 4% nárůst vlastnictví domácích mazlíčků však podle výzkumu banky vedl k 11% nárůstu výdajů na jednoho domácího mazlíčka.

Analytici pod vedením Simeona Gutmana ve své nedávné výzkumné zprávě uvedli, že velkou část nových rodičů domácích mazlíčků tvoří mladší dospělí, kteří mají tendenci za své společníky utrácet více. Analytici uvedli, že mileniálové, kteří jsou „maminkami a tatínky domácích mazlíčků“, mají menší rodiny nebo odkládají narození dětí. Mnozí z nich se právě nastěhovali do svého prvního domova a jsou připraveni zahrnovat svá zvířata láskou – a také pamlsky a hračkami.
To podle Gutmana vytváří vítr do plachet, který v příštích letech pomůže urychlit růst prodeje v odvětví domácích zvířat. Očekává, že průměrné roční výdaje spojené s domácími mazlíčky porostou v letech 2019 až 2030 zrychleným tempem přibližně 8 %. To by podle základní prognózy firmy zvýšilo tržby tohoto odvětví do roku 2030 na 277 miliard dolarů.

Podle firmy tato dynamika překonává složenou roční míru růstu téměř všech ostatních maloobchodních subsegmentů. Nejlepší akcie společnosti Morgan Stanley v odvětví chovu domácích zvířat však nemusí být první jména, která vás napadnou. Gutman očekává, že namísto výběru maloobchodních jmen, jako jsou Petco Health and Wellness a Chewy, bude pro investory nejlepší, když se na trhu s domácími zvířaty zaměří na poskytovatele služeb.
Sázka na sílu veterinářů
Společnost Morgan Stanley označila za nejlepší volbu v této oblasti Zoetis, specializovanou farmaceutickou společnost, která vyrábí prevenci proti srdečním červům a další léky a vakcíny pro zvířata. Líbí se jí také společnost Idexx Laboratories, která je předním výrobcem diagnostických testů používaných veterináři.
Banka má u obou akcií rating overweight. Pro Zoetis má cílovou cenu 264 USD, což znamená zhruba 60% nárůst. Akcie od ledna ztratily zhruba třetinu své hodnoty.
Pro akcie společnosti Idexx stanovila Morgan Stanley cílovou cenu na 603 USD, což by znamenalo téměř 63%.
Zatímco krmivo a pamlsky tvoří největší část rozpočtu majitelů domácích zvířat, veterinární služby jsou na druhém místě a podle odhadů Morgan Stanley jde o nejrychleji rostoucí segment. Zatímco výdaje za hračky pro kočky, luxusní pelíšek pro psy nebo složité akvárium mohou být diskrétní, jakmile si spotřebitelé svého mazlíčka zamilují, pravidelná veterinární péče je považována za nutnost.
Průzkumy spotřebitelů provedené společností Morgan Stanley ukázaly, že většina majitelů domácích mazlíčků navštěvuje veterináře kvůli běžné péči a klade velký důraz na jejich lékařské znalosti. V současné době není součástí těchto návštěv mnoho krevních testů pro preventivní diagnostiku, ale Gutman očekává, že se to časem změní.
„I když si myslíme, že by se wellness testy měly časem rozšířit, očekáváme, že v blízkém až střednědobém horizontu se bude penetrace rozšiřovat mírnějším tempem, vzhledem k tomu, že protokoly preventivní péče, školení veterinářů a vzdělávání majitelů zvířat ohledně důležitosti těchto opatření bude vyžadovat čas,“ napsal.

Gutman také předpokládá, že se časem bude více používat přípravek Simparica Trio od společnosti Zoetis, což je kombinovaný přípravek proti blechám, klíšťatům a srdečním červům nové generace. Tento přípravek, který byl uveden na trh v roce 2020, dosáhl v prvním roce celosvětového prodeje 168 milionů dolarů. Morgan Stanley uvedla, že stále více veterinárních lékařů doporučuje tento produkt namísto jiných možností, takže prodeje by měly z tohoto základu růst.
Dokonce i prodejci produktů pro domácí zvířata si uvědomili význam veterinární péče ve svých obchodních modelech. Společnost Petco se přeorientovala na společnost zaměřenou na zdraví a wellness. Společnost Chewy nedávno přidala ke své stávající nabídce v oblasti zdraví, která již zahrnuje online lékárnu, telezdravotní služby a online tržiště určené speciálně pro veterináře, řadu CarePlus, která nabízí wellness a pojištění pro domácí zvířata.
Oba maloobchodníci vidí ve zdraví domácích mazlíčků způsob, jak být konkurenceschopní vůči společnostem Walmart a Amazon, které rozšířily svůj záběr v oblasti péče o domácí zvířata. Jak Walmart, který vede v prodeji potřeb pro zvířata v obchodech, tak Amazon mohou agresivně konkurovat cenou, takže Petco a Chewy se snaží prosadit jako odborníci v této oblasti. Hlas vysoce kvalifikovaných veterinářů na jejich straně může tuto image posílit.

Livingstonová ze společnosti Euromonitor, který se zaměřuje na potraviny a výživu, uvedla, že online kanály jsou důležité zejména pro výrobky pro domácí zvířata. Podle ní se přibližně třetina prodejů v tomto odvětví realizuje online.
Přechod na krmiva „lidské kvality“
Podle Livingstonové majitelé domácích mazlíčků mají rádi pohodlí při objednávání zboží, jako je krmivo, prostřednictvím online předplatného, což přispělo k tomuto trendu. Většina velkých prodejců produktů pro domácí zvířata nabízí nějakou formu této služby.
Na středečním hovoru k výsledkům hospodaření hovořilo vedení společnosti Petco o významu prémiových značek krmiv pro domácí zvířata, které prodává – některé exkluzivně – pro opakované návštěvy zákazníků. Uvedlo, že zákazníci, kteří nakupují krmivo pro domácí zvířata a další spotřební zboží, vytvářejí přibližně o 30 % vyšší celoživotní hodnotu než zákazníci, kteří v těchto kategoriích u společnosti Petco nenakupují.
Maloobchodní řetězec také ve středu představil WholeHearted Fresh Recipes, řadu mražených krmiv pro psy v lidské kvalitě.
Podle Livingstonové je tato nová značka velmi trendová. Majitelé si své domácí mazlíčky „polidšťují“. Chtějí jim dávat krmivo plné stejných druhů zdravých živin, jaké hledají ve svém vlastním jídle, i když je to spojeno s vyšší cenou.
„Lidé se na své domácí mazlíčky skutečně dívají jako na ceněné členy rodiny a mnoho z nich raději sníží náklady v jiných oblastech života, než aby snížili cenu krmiva pro své domácí mazlíčky,“ řekla.

Podle společnosti Euromonitor roste také prodej doplňků stravy pro domácí zvířata.
Společnost Petco považuje prémiové krmivo pro domácí zvířata a svůj program Vital Care, který měl ve druhém fiskálním čtvrtletí 282 000 členů, za způsob, jak budovat loajalitu a zvyšovat prodeje. Nedávno přepracovaný program umožňuje zákazníkům získat slevy na veterinární prohlídky a na produkty a služby, jako je čištění zubů a stříhání drápků, za měsíční poplatek 19,99 USD.
V hovoru k výsledkům společnosti generální ředitel Ron Coughlin uvedl, že program podněcuje zákazníky k častějším nákupům v jejích prodejnách a zvyšuje jejich útraty o „dvouciferná čísla“.
„Získali jsme mnohem větší podíl peněženky, přibližně 30 % zákazníků Vital Care u nás nově nakupuje potraviny a 40 % nově využívá služby, což je v obou případech více než u Vital Care 1.0 [původní verze věrnostního programu],“ řekl.
K růstu programu – o 180 % oproti předchozímu roku a o 28 % oproti prvnímu čtvrtletí – přispělo rozšíření o členy veterinární sítě Thrive Pet Healthcare, kterou společnost získala na začátku tohoto roku.
Analytička Kate McShaneová ze společnosti Goldman Sachs ve své výzkumné zprávě uvedla, že program Vital Care by mohl být velmi atraktivní pro zákazníky, kteří chtějí v současném inflačním prostředí ušetřit. Společnost Petco mezitím těží z opakujících se příjmů z členských poplatků a také z vyšších výdajů svých členů.

Společnost Petco uvedla, že podle jejích odhadů mají zákazníci Vital Care 3,5krát vyšší celoživotní hodnotu než její typický zákazník.
Přesto akcie společnosti Petco ve středu klesly o 8,8 %, když investoři reagovali na sníženou prognózu pro fiskální rok 2022. Společnost je zasažena vyššími náklady a slabší poptávkou po diskrétnějších položkách.
McShaneová má na Petco nákupní doporučení, ale snížila svou 12měsíční cílovou cenu o 1 USD na 20 USD, aby zohlednila nižší odhady zisku. Uvedla, že akcie společnosti nadále hodnotí příznivě a očekává, že její strategie povedou v dlouhodobém horizontu k růstu tržeb a marží.
Akcie společnosti Petco uzavřely na hodnotě 15,23 USD, což je od ledna pokles o 23 %.
Společnost Chewy oznámí své výsledky již toto úterý. Analytici budou věnovat velkou pozornost míře odchodu zákazníků. Obávají se, že společnost bude muset vynaložit více prostředků na marketing, aby přilákala nové zákazníky.
Analytik společnosti Wedbush Seth Basham koncem července snížil rating společnosti Chewy na neutrální. Obával se mimo jiné toho, že klesla míra vyhledávání produktů souvisejících s domácími mazlíčky a že změny společnosti Apple v oblasti ochrany osobních údajů ztížily cílení na potenciální zákazníky na internetu. Nadcházející čtvrtletní výsledky ukáží, zda tyto trendy ovlivnily Chewy.
Ke čtvrtečnímu závěru se akcie od začátku roku propadly o 31 %.
Síla společnosti Chewy však pramení z jejího dominantního postavení mezi zákazníky, kteří nakupují základní zboží, jako je krmivo pro domácí zvířata, online. Vzhledem k tomu, že tyto nákupy jsou tak zásadní, má Chewy pevnou pozici.
Livingstonová uvedla, že historie zde nabízí jistou jistotu. Během velké recese v letech 2008 až 2009 podle ní výdaje za domácí zvířata skutečně vzrostly.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky