Podle Richarda-Marka Doddse z Pure Value Metrics existuje celá řada důvodů, proč uvažovat o investici do přepravních společností, a mnoho z těchto akcií má podle něj atraktivní vstupní pozice.
Akcie evropských přepravních společností AP Moeller Maersk a Hapag-Lloyd letos klesly o více než 30 %, zatímco asijští přepravci Cosco Shipping a Evergreen Marine se propadli o dalších více než 45 %.
„Lodní doprava se nám líbí, protože na základě volných peněžních toků nebyly některé z těchto společností v historii nikdy tak levné v poměru k jejich současné tržní kapitalizaci,“ řekl Dodds, investiční ředitel švýcarského správce fondů, pro CNBC Pro.
Doddsův fond drží akcie společností AP Moller Maersk a Hapag-Lloyd.
K tomu dochází po 80% poklesu velkoobchodních cen námořní přepravy z maxima 11 100 USD za kontejner v září loňského roku na jejich předpandemický průměr zhruba 2 100 USD, jak uvádí Freightos Global Container Freight Index.

Společnosti si uvědomily krátkodobost zisků z dob pandemie a v roce 2022 vrátily akcionářům dvouciferné dividendy. Je to v kontrastu s nárazovým rokem 2007, uvedl Dodds, kdy majitelé lodí místo toho omylem rozšířili své lodní flotily.
To znamená, že firmy se vyhnuly vytvoření přebytku lodních kapacit a zároveň posílily své rozvahy přebytečnou hotovostí.
„Lodní společnosti jsou ve velmi zvláštní situaci, kdy mají velmi silnou budoucnost, silné budoucí peněžní toky, které budou klesat, ale stále zůstanou na vysoké úrovni,“ dodal Dodds.
Akcie lodních společností s nákupním ratingem
Server CNBC Pro provedl screening akcií v sektoru námořní dopravy, které by mohly investorům nabídnout příležitosti. Níže uvedené akcie splňují následující kritéria:
Složky fondu SonicShares Global Shipping ETF.
Podle údajů společnosti FactSet mají hodnocení „koupit“ od všech analytiků (každou akcii pokrývají alespoň čtyři analytici).
Analytici očekávají pro rok 2023 nárůst tržeb a zisku na akcii.

Společnost Global Ship Lease (GSL), která je kótovaná na burze v USA, ale sídlí v Londýně, nabízí investorům největší potenciál růstu. Podle mediánu odhadů analytiků oslovených společností FactSet by měl vlastník středně velkých a malých kontejnerových lodí v roce 2023 vykázat růst zisku na akcii o 4,5 % a růst celkových tržeb o 4,3 %.
„Společnost se nachází ve velmi solidní pozici se značným objemem nevyřízených tržeb, který byl během třetího čtvrtletí posílen fixací 10 lodí na termínované pronájmy, a do budoucna má dostatek flexibility,“ uvedl analytik Omar Nokta ze společnosti Jefferies, jehož cílová cena pod konsensem 25 USD stále odráží 49% nárůst akcií GSL.
Lodní flotila „získává na hodnotě“
Dodds mezitím poukázal na další trend, který by mohl zvýšit zisky: neochotu vlastníků lodní dopravy kupovat nová plavidla kvůli obavám o životní prostředí.
„Lodě mají dieselové motory. Takže nikdo nechce stavět další, protože majitelé lodí si nejsou jisti, že je budou moci používat ještě po celou dobu jejich 25leté životnosti,“ řekl Dodds, jehož fond měl letos kladný výnos, i když většina hlavních trhů upadla do medvědího trhu.
„Stavba jakéhokoli jiného druhu lodi, která má elektromotor nebo vodíkový pohon vrtule, stojí v podstatě dvakrát tolik a nemůže přepravovat tolik nákladu,“ dodal bývalý výkonný ředitel Credit Suisse.
„S postupem času se stávající lodní flotila stává cennější, protože se staví méně lodí.“
Nezapomeňte, že na kapitálových trzích nic jako jistota neexistuje. Vždy je třeba investovat rozumně a nezapomenout diverzifikovat. Pokud chcete poradit nebo probrat možnosti a příležitosti na současném trhu, naši poradci jsou vám k dispozici. Vyplňte formulář, je to jednoduché.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky