Mnoho společností zvyšuje ceny, aby kompenzovaly vyšší náklady způsobené rostoucí inflací, ale tato „cenově dostupná akcie luxusního vína“ je připravena překonat ekonomické tlaky, uvedla Credit Suisse.
Inflace nadále roste rychlejším tempem, než jaké bylo zaznamenáno za poslední desetiletí, přičemž index spotřebitelských cen se v březnu zvýšil o 8,5 % oproti předchozímu roku v důsledku prudkého růstu cen potravin a energií.
Jedním z nejhůře postižených trhů zůstává potravinářský průmysl, kde náklady vzrostly za měsíc o 1 % a za celý rok o 8,8 %. Ceny zboží, jako je čerstvá zelenina a rýže, meziměsíčně vyskočily o více než 2 %.
Rostoucí náklady na potraviny, válka na Ukrajině a plány Federálního rezervního systému na agresivní zvyšování úrokových sazeb a zpřísnění měnové politiky vytvářejí nejistý obraz pro spotřebitelské výdaje. Credit Suisse však vidí na trhu potravin a nápojů několik světlých bodů.

Jedinečná pozice v oblasti nápojů
Jedním z těchto pravděpodobných vítězů je společnost Duckhorn Portfolio, která je podle banky i nadále jednou z nejlépe situovaných společností, které mohou čelit nákladovým tlakům vzhledem ke své pověsti levného výrobce luxusních vín.
„Duckhorn má jedinečnou pozici v oblasti nápojů, protože jeho nízká expozice vůči globálním komoditám a dlouhé cykly držení zajišťují dlouhodobé řízení nákladů na prodané zboží,“ napsali analytici. „To pro společnost znamená minimální inflační tlak. Navíc její pozice ‚dostupného luxusního‘ vína za rozumnou cenu 15-25 dolarů by měla být chráněna před přesuny výdajů z vysoce diskrečních položek.“

Akcie Duckhorn Portfolio letos klesly o více než 20 %, ale od začátku dubna již vzrostly o zhruba 1,4 %.
Kalifornský vinař, který se specializuje na merlot, byl založen v roce 1976 jako jeden z prvních 40 vinařů v regionu Napa Valley. Dnes se může pochlubit značkami jako Decoy, Kosta Browne a Goldeneye.
Když v březnu 2021 vstoupila na burzu, získala společnost Duckhorn 300 milionů dolarů a stala se jedním z prvních vinařů, kteří vstoupili na burzu po více než dvaceti letech.
„Konkurence nám prospěla,“ řekl v prosinci prezident a generální ředitel Alex Ryan v pořadu Power Lunch televize CNBC. „Udržuje nás to ve střehu. Nutí nás to vyrábět každý rok lepší merlot.“
Vedle společnosti Duckhorn se Credit Suisse domnívá, že širší sektor nápojů je jedním z nejvíce izolovaných od měnící se poptávky v oblasti základních spotřebních výrobků. Nejvíce ohroženy zůstávají balené potraviny, protože společnosti zvyšují ceny v boji proti rostoucí inflaci a problémům s dodávkami.

„Domníváme se, že současné a budoucí zvyšování cen bude mít negativní dopad na objemy, které předběhnou ty, které modelovala ulice,“ napsali analytici Credit Suisse. „Při sebemenším náznaku objemové slabosti bychom očekávali, že maloobchodníci znovu zavedou propagační páky a cenový tlak.“
I při rostoucí inflaci Credit Suisse očekává, že spotřebitelé budou více utrácet v restauracích nebo na cestách, protože ekonomika se znovu otevírá a případy Covid-19 klesají.