Cena akcií společnosti Nvidia(NASDAQ:NVDA) se po další mimořádné zprávě o výsledcích protáhla na vysokou hodnotu 115 násobku zisku. To je drahá cenovka, ale Nvidia ji udržuje zajímavou tím, že pokračuje v uvádění nových produktů, které rozšiřují její dlouhodobý růstový potenciál.
Během hovoru k výsledkům mluvil generální ředitel Jensen Huang o obrovské příležitosti s Nvidia Omniverse, softwarovou platformou, která je navržena jako nástroj pro spolupráci vývojářů pracujících na 3D simulacích a vytváření virtuálních světů. Huang řekl, že Omniverse je „jednou z největších grafických příležitostí, které jsme kdy viděli“
Toto prohlášení má pro investory neuvěřitelný význam. Segment profesionální vizualizace společnosti Nvidia, do kterého patří i Omniverse, nyní tvoří pouze 8 % jejího podnikání. Omniverse je navíc softwarová platforma, zatímco hlavní činnost společnosti Nvidia je stále o prodeji dalších grafických čipů datovým centrům a hráčům. Pokud má Huang pravdu, společnost Nvidia možná právě našla další ziskový motor růstu, o kterém na začátku roku nikdo nemluvil 2021.

Příjmy z profesionální vizualizace se zrychlují
Omniverse je odpovědí společnosti Nvidia na metaverse – virtuální svět, který umožní lidem komunikovat mezi sebou a zapojit se do 3D objektů pomocí rozšířené reality, virtuální reality a umělé inteligence. Tato myšlenka byla v průběhu let představena v několika filmech a románech, z nichž stojí za zmínku například Matrix (1999) a Snow Crash (1992), a společnost Nvidia pracuje na jejím převedení do reality.
Nvidia právě uvedla na trh Omniverse Enterprise, která si účtuje roční licenční poplatek ve výši 9 dolarů,000 a byla dobře přijata – platformu hodnotí více než 700 společností. Toto spuštění přichází právě v době, kdy Nvidia začíná zaznamenávat výrazné zrychlení v segmentu pro vizualizaci.
Ve zprávě o výsledcích za třetí fiskální čtvrtletí Nvidia uvedla, že celkové příjmy meziročně vzrostly o působivých 50% a dosáhly 7,1 miliardy dolarů, ale příjmy z pro vizualizace meziročně vzrostly o 144% a dosáhly 577 milionů dolarů. Po letech nekonzistentního růstu se tento segment začal rozjíždět až v posledních dvou čtvrtletích.

To by mohl být jen začátek vzestupu růstu tržeb v oblasti pro vizualizace, která má potenciál být v dlouhodobém horizontu stejně velká jako datová centra a pravděpodobně větší než herní segment.
Nvidia by mohla umožnit budoucnost elektronického obchodování
Omniverse je replikační engine pro trénování robotů, rozšiřování reálných dat a v podstatě simulaci fungování skutečného světa. To je to, co se rozumí pod pojmem „metaverze“ Není to jen hraní her na Robloxu nebo chatování s lidmi pomocí náhlavní soupravy pro virtuální realitu; je to podle představ zcela oddělená digitální verze reálného světa.
Jednou z funkcí metaverza je používání virtuálních avatarů, kteří replikují sebe sama, aby je mohli vidět ostatní. Společnost Nvidia k tomuto speciálnímu účelu nabízí Omniverse Avatar. Široké využití by mohli mít také robotičtí avataři, kteří by mohli změnit způsob, jakým lidé nakupují na internetu. Huang se například v hovoru o výsledcích zmínil, že existuje přibližně 25 milionů maloobchodních prodejen. V každém z těchto obchodů by mohl být robotický avatar poháněný umělou inteligencí, který by vám pomáhal s pokladnou nebo prohlížením zboží.

Nvidia Omniverse v podstatě vytváří infrastrukturu pro budoucnost elektronického obchodování. Má také praktické využití pro společnosti, které mohou pomocí Omniverse vytvářet repliky budov, továren a měst, aby pomohly optimalizovat logistiku a další obchodní operace. Pro společnost Nvidia je to monstrózní příležitost k růstu, ale může chvíli trvat, než se plně projeví.
Jak velkou příležitostí je Omniverse?
Během hovoru k výsledkům se Huang zmínil o ročním licenčním poplatku 1,000 USD za uživatele, který bude Omniverse používat. Odhaduje se, že na celém světě je 40 milionů tvůrců a designérů, což představuje oslovitelný trh v hodnotě 40 miliard dolarů.
Příležitostí je však více. Údaj o 40 miliardách dolarů nezahrnuje dodatečné prodeje grafických procesorů (GPU), které si uživatelé koupí do svých počítačů nebo cloudových serverů, aby na nich mohli provozovat Omniverse, které lze spustit na jakémkoli zařízení využívajícím grafickou technologii RTX společnosti Nvidia. To otevírá dveře masovému trhu, protože Omniverse může používat jakýkoli spotřebitelský notebook vybavený grafickou kartou RTX.

Společnost Nvidia skutečně buduje velmi lukrativní setrvačník kolem svého podnikání v oblasti hardwarových čipů se softwarovými platformami, což by mělo časem nadále zvyšovat hrubou marži a zisky společnosti Nvidia.
To vše vysvětluje, proč Huang označuje Omniverse za největší grafickou příležitost společnosti. Prozatím by investoři měli zvážit investici do společnosti Nvidia na základě jejích předností v oblasti datových center a her, ale pozorně sledovat růst v segmentu profesionální vizualizace. Ten by mohl být přehlíženým katalyzátorem růstu.