V roce 2019 investovala společnost Ford Motor Company (NYSE:F) 500 milionů dolarů do startupu Rivian Automotive (NASDAQ:RIVN). V souvislosti s touto investicí Ford oznámil plány na výrobu elektromobilu (EV) založeného na platformě vozidla Rivian.
Jako finanční investice přinesl podíl ve společnosti Rivian společnosti Ford obrovský zisk. Strategický aspekt investice se však rozpadl, protože obě společnosti již neplánují spolupracovat na vývoji vozidel. Vzhledem k tomu, že se akcie společnosti Rivian obchodují s mimořádně vysokým oceněním na oslavovaný start-up – a to i po prudkém poklesu z listopadového vrcholu -, měl by se Ford snažit své akcie společnosti Rivian v roce 2022 prodat.

Plány na spolupráci ztroskotaly
Před pandemií Ford plánoval postavit na platformě Rivian crossover značky Lincoln, který by doplnil elektromobily, jež by podle očekávání vyvíjel plně ve vlastní režii. Tento projekt v dubnu 2020 zrušil, ale společnosti tehdy uvedly, že na platformě Rivian vyvinou jiný vůz značky Ford.
V listopadu loňského roku – krátce po primární veřejné nabídce akcií (IPO) společnosti Rivian – však Ford a Rivian přiznaly, že již neplánují spolupracovat na vývoji vozidel nebo sdílení platforem. Společnosti se místo toho budou soustředit na své samostatné produktové plány pro elektromobily. Tento posun odstraňuje strategický aspekt investice společnosti Ford do akcií společnosti Rivian.
Důvody pro vyplacení peněz
Po zrušení plánů společnosti Ford na spolupráci s Rivianem na elektromobilu generální ředitel Jim Farley uvedl, že Ford je stále nakloněn budoucnosti Rivianu a chce nadále investovat do svého začínajícího konkurenta. Prozatím nemá na výběr: Na investory do akcií společnosti Rivian před IPO se vztahuje 180denní dohoda o zablokování, která zakazuje prodej akcií po dobu několika dalších měsíců.

Po uplynutí této lhůty by však Ford měl vážně uvažovat o prodeji části nebo všech svých zhruba 102 milionů akcií společnosti Rivian.
Akcie společnosti Rivian skončily minulý týden na hodnotě 79,95 USD, což je blízko ceny 78 USD, kterou dosáhly při IPO, ale oproti svému vrcholu v polovině listopadu klesly o více než 50 %. Navzdory tomuto poklesu není ocenění společnosti Rivian o mnoho nižší než ocenění společnosti Ford.
To nedává moc smysl. Jediná továrna společnosti Rivian má roční výrobní kapacitu 150 000 kusů, kterou společnost v současné době rozšiřuje na 200 000 kusů. Minulý měsíc si společnost Rivian vybrala místo v Gruzii, kde postaví druhou továrnu s roční výrobní kapacitou 400 000 vozů. Ani tam však nezahájí výrobu dříve než v roce 2024. Dokud nebudou obě továrny fungovat téměř na plnou kapacitu, bude Rivian pravděpodobně rok co rok spalovat hotovost.

V dalším výhledu zakladatel a generální ředitel RJ Scaringe uvedl, že společnost Rivian chce do roku 2030 dosáhnout roční produkce alespoň 1 milionu kusů. To není na poměry automobilového průmyslu mnoho. Tvrdá konkurence v oblasti elektromobilů pravděpodobně omezí potenciál volných peněžních toků společnosti Rivian, pokud se jí nepodaří růst výrazně nad úroveň 1 milionu vozidel ročně.
Ford by měl vsadit sám na sebe
Zatímco společnosti Rivian bude trvat roky, než rozšíří svou výrobu, Ford plánuje, že do konce roku 2023 bude schopen vyrábět 600 000 elektromobilů ročně. Více než polovinu této produkce budou tvořit žádané modely Mustang Mach-E a F-150 Lightning. Odtud bude výroba dále růst.
Stručně řečeno, Ford je na dobré cestě vybudovat velkoobjemový obchod s elektromobily mnohem rychleji než Rivian. Mezitím starší aktivity této slavné automobilky pokračují v chrlení hotovosti, včetně odhadovaného upraveného volného peněžního toku ve výši 4 až 5 miliard dolarů v roce 2021.

Je jistě možné, že společnost Rivian v příštím desetiletí dosáhne tržní kapitalizace přes 70 miliard dolarů (a je to mnohem pravděpodobnější, než když tržní kapitalizace společnosti Rivian před dvěma měsíci dosáhla vrcholu nad 150 miliardami dolarů). Do té doby ji však čeká těžká cesta a neexistuje žádná záruka, že se jí podaří výrazněji prorazit na trhu pickupů, kde je loajalita ke značce stále mimořádně silná.
Hodnota 102 milionů akcií společnosti Rivian, které Ford vlastní, dnes přesahuje 8 miliard dolarů. Vyplacením by společnost získala velkou finanční injekci, kterou by mohla použít na urychlení svých investic do růstu, financování restrukturalizace, která by zvýšila budoucí ziskovost, nebo dokonce jen na odkup akcií Fordu. Ford má solidní základy pro budoucí úspěch na trhu s elektromobily a měl by vsadit spíše na svou vlastní budoucnost než držet akcie společnosti Rivian jako dlouhodobou investici.