Globální značka restaurací McDonald’s (NYSE:MCD) zaznamenala v uplynulém roce prudký nárůst počtu zákazníků a objednávek, protože se společnost stále vzpamatovává z velkého zásahu, který utrpěla v počátečních fázích pandemie na začátku roku 2020. To je dobře. Problémem společnosti bylo zvládnout tento návrat osobního stravování a trvalé objednávání pro rozvoz a drive-thru v situaci, kdy byl fakticky nedostatek pracovních sil.
Jak se společnosti McDonald’s daří zvládat tuto situaci, která je v závětří, bude opět v centru pozornosti investorů a analytiků, až společnost 27. ledna oznámí výsledky za čtvrté čtvrtletí.
Podívejme se blíže na tuto a další otázky, které mohou být součástí čtvrteční zprávy.

McDonald’s nemá o zákazníky nouzi
Vedení společnosti McDonald’s ve své zprávě za třetí čtvrtletí (končící 30. září) uvedlo, že srovnatelné tržby (comps) vzrostly oproti stejnému období loňského roku o 12,7 %. To je impozantní růst vzhledem k tomu, že kvůli pandemii lidé po dvou letech stále váhají, zda opustit své domovy. Nejenže jsou tržby vyšší než loni, ale comps byly o 10,2 % vyšší než ve stejném období roku 2019.
Prezident a generální ředitel společnosti McDonald’s Chris Kempczinski se k výsledkům za třetí čtvrtletí vyjádřil takto:
Naše výsledky za třetí čtvrtletí jsou důkazem našeho bezkonkurenčního rozsahu a pružnosti. Naše celosvětové srovnatelné tržby vzrostly oproti roku 2019 o 10 %, což se podařilo díky všesměrovému přístupu, který je zaměřen na uspokojování potřeb našich zákazníků. Pokračujeme v realizaci našeho strategického plánu růstu a provozování skvělých restaurací, abychom mohli zajistit dlouhodobý a udržitelný růst pro všechny naše zúčastněné strany.

Zákazníci oceňují hodnotu a rychlé služby, které McDonald’s poskytuje. Větším problémem pro McDonald’s je výzva, jak tyto zákazníky obsloužit. Mnoho podniků hlásí, že kvůli pandemii mají potíže s hledáním pracovníků. V důsledku toho provozovny McDonald’s zkracují provozní dobu a snižuje se rychlost obsluhy, protože restaurace nemají plný počet zaměstnanců. Přestože společnost McDonald’s zavedla zvýšení mezd o 10 až 15 %, problém přetrvává. Pro pracovníka, který vydělává 10 dolarů na hodinu, to znamená zvýšení mzdy o 1 až 1,50 dolaru na hodinu. Soudě podle vlažné reakce zaměstnanců však zvýšení mezd zdaleka nestačí na to, aby kompenzovalo zvýšené zdravotní riziko, které koronavirus na pracovišti představuje.
Vedení společnosti přijalo opatření, která reagují na nedostatek pracovníků, včetně zdokonalení systému mobilních objednávek, systémů rozpoznávání hlasu v autobusech a samoobslužných digitálních kiosků v restauracích. Tyto služby zatím nebyly plošně zavedeny do všech restaurací McDonald’s, ale jedná se o kroky, které vedení podniklo, aby kompenzovalo nedostatek pracovních sil. S téměř 40 000 provozovnami po celém světě bude zavedení jakékoli strategie trvat nějakou dobu, ale akcionáři by si měli být vědomi, že se na řešení tohoto problému pracuje.

Co to může znamenat pro investory společnosti McDonald’s?
Analytici na Wall Street očekávají, že společnost McDonald’s vykáže ve 4. čtvrtletí tržby ve výši 6,04 miliardy USD a zisk na akcii (EPS) ve výši 2,34 USD. Pokud společnost tyto odhady naplní, bude to znamenat nárůst o 13,6 %, resp. 37,6 % oproti stejnému čtvrtletí loňského roku.
Stejně důležité jako finanční údaje za nedávno skončené čtvrtletí bude pro cenu akcií pravděpodobně i diskuse vedení o dopadech nedostatku zboží v několika následujících čtvrtletích. Pokud bude nutné zvýšit mzdy, aby se zajistil dostatek zaměstnanců, budou investoři chtít slyšet o dalším zvýšení cen jídelních lístků, které by tyto vyšší náklady kompenzovalo.