Buy now, pay later (Kup teď, zaplať později) vzal v roce 2021 útokem úvěrový průmysl, přičemž mezi postiženými společnostmi byla i Affirm Holdings (AFRM). Společnost vstoupila na burzu v lednu 2021 a prudce se vyšplhala na konečné maximum 176 USD za akcii. Obavy z potenciální recese a z „kup teď, zaplať později“ se stalo „kup teď, zaplať nikdy“ však rychle ochladily zájem investorů o méně osvědčené poskytovatele půjček, jako je Affirm.
Cena akcií se propadla o 92 % ze svého maxima a v současné době se „drápe! vzhůru z nedávných minim. Generální ředitel Max Levchin nedávno vystoupil na jedné akci a jeho komentář odhalil potenciální změnu pro společnost a její investory. Zde je to, co byste měli vědět.
Síťové efekty Affirm
Pochopení obchodního modelu a konkurenční výhody společnosti Affirm může pomoci objasnit, proč je určitý vývoj pro společnost velkou novinkou. Affirm je úvěrová platforma se dvěma stranami: spotřebiteli a obchodníky.

Společnost Affirm používá vlastní technologii, která rozhoduje o půjčkách v místě prodeje; tyto půjčky jsou někdy bezúročné a společnost Affirm si neúčtuje poplatky z prodlení. Společnost Affirm vydělává na úrocích z ostatních půjček a obchodníkům účtuje transakční poplatky. Obchodníci mají prospěch z technologie společnosti Affirm, která podle vedení zvyšuje míru konverze a průměrnou hodnotu objednávky.
Síťové efekty jsou takové, kdy se produkt nebo služba stávají hodnotnějšími, když je používá více lidí. Čím více lidí bude službu Affirm používat, tím atraktivnější bude pro obchodníky. A čím více obchodníků bude Affirm podporovat, tím více lidí jej bude pravděpodobně používat.
Společnost Affirm uzavřela několik významných dohod s předními maloobchodníky, aby toto kolo co nejrychleji roztočila, včetně integrace se společnostmi Amazon, Walmart, Target a Shopify. Ve čtvrtletí končícím 31. března dosáhl počet uživatelů společnosti Affirm 12,7 milionu (meziroční nárůst o 137 %) a počet obchodníků činí 207 000 (meziroční nárůst o 1 698 %).
Novinky, které mění pravidla hry
Možná už víte, že společnost Affirm vyvíjí debetní kartu s možností koupit hned a zaplatit později s názvem Affirm Debit+. Levchin nedávno vystoupil na konferenci a hovořil o záměru společnosti poskytnout licenci na technologii Debit+ dalším vydavatelům karet, jako jsou banky a spořitelny.

Levchin konkrétně uvedl:
…jednou z věcí, které se chystáme udělat, je, že poskytneme licenci našemu partnerovi, vydavateli debetních karet, který bude chtít přidat funkci Debit+ na svou kartu.
Ani ne tak proto, že bychom v tom viděli obrovské zisky, ale proto, že je to opravdu správné pro koncového spotřebitele. Takže pokud jste [spořitelní] družstvo nebo regionální banka, která [nemá] přístup k výnosům, které mají vydavatelé kreditních karet, nabídneme vám náš Tech Stack, vytvořili jsme ho výslovně pro tento účel. Takže naše karta je, doufejme, jednou z mnoha karet se značkou Debit+, kde je Debit+ umožňující technologií, a ne základním věřitelům.
Levchin poukazuje na výhody pro spotřebitele, ale společnost Affirm bude těžit také z toho, že se její technologie dostane k více spotřebitelům. Ve Spojených státech je více než 10 000 bank a družstevních záložen, takže Debit+ má potenciálně dostatek příležitostí, jak se prosadit mezi spotřebiteli. Síťové efekty by se tak ještě posílily.

Je tedy Affirm vhodný ke koupi?
Společnost Affirm je v počáteční fázi svého obchodního plánu a má mnoho pohyblivých částí. Aby byla dlouhodobě zisková, potřebuje trvalou konkurenční výhodu a rychlé tempo, kterým vedení navazuje partnerství a vyvíjí produkty, ukazuje, že se na to zaměřuje.
To samozřejmě neznamená, že je společnost Affirm sázkou na jistotu, ale její hvězdné růstové ukazatele dávají dlouhodobým investorům důvod, aby se na ni spolehli. Investoři si udělají obrázek o tom, jakým směrem se Affirm bude ubírat, až bude oficiálně spuštěna služba Debit+. Pravděpodobně budou rádi, pokud přijde den, kdy lidé budou nosit karty se značkou Debit+ v peněžence stejně jako tradiční kreditní karty. Zdá se, že společnost Affirm má v úmyslu toho dosáhnout.