Společnost Bumble (NASDAQ:BMBL×) nedávno vyvolala velký rozruch poté, co její akcie otřásly dvěma událostmi.
Zaprvé, akcie společnosti Bumble se 21. října dostaly na nejvyšší úroveň za více než měsíc poté, co společnost Google (NASDAQ:GOOG×) (NASDAQ:GOOGL×) ze skupiny Alphabet snížila poplatky za aplikace založené na předplatném v obchodě Play. O den později však akcie společnosti Bumble klesly poté, co chaotická zpráva o výsledcích společnosti Snap (NYSE:SNAP×) za třetí čtvrtletí vyvolala nové obavy ohledně reklam na instalaci aplikací této společnosti.
Měli by investoři společnosti Bumble věnovat těmto nedávným událostem velkou pozornost? Pojďme se podívat hlouběji a zjistit, jak by mohly ovlivnit budoucnost společnosti.
Další vítězství proti obchodům s mobilními aplikacemi
Společnost Bumble i její větší konkurent Match (NASDAQ:MTCH×) generují většinu svých příjmů z poplatků za předplatné. O velké procento těchto příjmů se dělí s obchody App Store a Google Play společnosti Apple (NASDAQ:AAPL×).

Apple i Google si zpočátku ponechávaly 30% podíl z těchto příjmů, ale tlak vývojářů a regulačních orgánů je donutil tento podíl postupně snižovat. V roce 2016 společnost Apple snížila svůj podíl z 30 % na 15 % u plánů předplatného po prvním roce. V roce 2017 následovala společnost Google.
Minulý měsíc však soud vydal soudní příkaz – související s právním bojem společnosti Apple proti vydavateli hry Fortnite, společnosti Epic Games – který společnosti Apple zabránil blokovat aplikacím pro iOS přístup k externím platebním platformám.
Jinými slovy, společnosti jako Bumble a Match nyní mohou své uživatele iOS přesměrovat na jiné platební stránky, aby se vyhnuly poplatkům App Store společnosti Apple. Společnost Google podobným stížnostem nečelila, protože oficiálně nebránila aplikacím pro Android v přístupu k externím platebním platformám.
Dne 21. října společnost Google oznámila, že od roku 2022 sníží všechny své poplatky za předplacené služby vždy na 15 %. Spustil také nový program, který umožní elektronickým knihám, službám pro streamování hudby a dalším aplikacím s placeným obsahem přístup k poplatkům ve výši pouhých 10 %. Společnost Apple možná bude muset následovat příkladu společnosti Google, aby si udržela konkurenceschopnost a uklidnila antimonopolní regulátory.

Společnost Bumble ve svých dokumentech pro Komisi pro cenné papíry a burzy uvádí, že její náklady na výnosy „se skládají především z poplatků za nákupy v aplikacích, které jsou splatné za platby zpracované prostřednictvím obchodů Apple App Store a Google Play“. Jakékoli snížení těchto poplatků by proto mohlo výrazně zvýšit hrubé marže společnosti Bumble.
Snap kýchne a Bumble se nachladí
Snížení poplatků ze strany Googlu přivedlo na jeden den býky zpět k Bumble, ale chybějící tržby Snapu ve třetím čtvrtletí tuto krátkou rallye ukončily.
Tržby společnosti Snap ve čtvrtletí meziročně vzrostly o 57 %, ale společnost nesplnila očekávání analytiků a poskytla mírnější než očekávaný výhled pro čtvrté čtvrtletí. Společnost provozující sociální média tuto slabost přičítá nedávné aktualizaci systému iOS od společnosti Apple, která uživatelům umožňuje odhlásit se z funkcí sledování dat, a makroekonomickým překážkám pro některé své inzerenty.

Komentáře společnosti Snap torpédovaly akcie dalších velkých společností zabývajících se cílenou reklamou, jako jsou Facebook a Google. Potopily však také akcie společností Bumble a Match, které se do značné míry spoléhají na reklamy instalované do aplikací. Pokud reklamní sítě již nebudou moci identifikovat uživatele pomocí osobních údajů, mohly by mít společnosti Bumble a Match problémy se získáváním nových uživatelů prostřednictvím svých cílených reklam na instalaci aplikací.
Generální ředitel společnosti Snap Evan Spiegel během konferenčního hovoru přiznal, že změny společnosti Apple „ztěžují našim reklamním partnerům měření a správu reklamních kampaní pro iOS“.
Není přesně jasné, do jaké míry se Bumble spoléhá na Snap, pokud jde o reklamy a nové uživatele, ale zejména začátkem tohoto roku spolupracovala se Snapem na integraci AR čoček Snapchatu přímo do svých videochatů a zpráv.

Co tento vývoj znamená pro investory?
Snížení poplatků za předplatné od Googlu je pro marže Bumble určitě dobrou zprávou. Varování společnosti Snap před aktualizací systému iOS od společnosti Apple by mohlo omezit účinnost jejích cílených reklamních kampaní, zejména na jejích zámořských trzích s vyšším růstem, jako je Indie, ale tato volatilita by mohla ustoupit, protože reklamní platformy postupně upravují své platformy a algoritmy.
Proto ani jeden z těchto vývojů výrazně nezměnil můj dlouhodobý pohled na společnost Bumble: Stále si vytváří obhajitelnou mezeru se svou platformou zaměřenou na ženy, stále má dostatek prostoru pro rozšíření svého ekosystému o zámořské uživatele a funkce, které se netýkají randění, a její akcie zůstávají přiměřeně oceněné vzhledem k jejímu růstu na úrovni 11násobku tržeb v příštím roce.