Společnost Starbucks (NASDAQ:SBUX) zaznamenala ve svém třetím fiskálním čtvrtletí po roce poklesů pod tlakem pandemie obrovské oživení. To byla pro investory úleva, přestože cena akcií od březnového krachu v roce 2020 stoupá díky všeobecné důvěře investorů ve schopnost společnosti odolávat negativnímu prostředí.
V minulé výsledkové sezóně obstála na výbornou a vedení očekává další skvělé výsledky ve čtvrtém fiskálním čtvrtletí a v příštím roce. Až příští týden dorazí zpráva za čtvrté čtvrtletí, nejdůležitějším ukazatelem, na který se investoři zaměří – ukazatelem, který by jim měl poskytnout nejjasnější představu o skutečném pokroku společnosti Starbucks – bude růst srovnatelných tržeb v USA.
Oblíbená americká káva
Starbucks se stal světovou jedničkou v oblasti kaváren díky svému zaměření na inovace nápojů a setkávání komunit. K 27. červnu, tedy ke konci třetího fiskálního čtvrtletí, provozovala téměř 33 000 prodejen a v roce 2021 plánuje otevřít celkem 1 100 nových provozoven.

Více než 18 000 jejích prodejen se nachází v jejím americkém regionu, který zahrnuje USA a Kanadu.
V segmentu Americas se ve třetím čtvrtletí fiskálního roku 2020 snížily tržby meziročně o 45 %, ve třetím čtvrtletí fiskálního roku 2021 pak vzrostly o 84 %. Celkově se tržby za tyto dva roky zvýšily o 10 %. Jako největší segment společnosti Starbucks byl tento segment klíčem k jejímu oživení. Celkové tržby vzrostly o 92 % a celkové kompenzace se zvýšily o 73 %.
Pro čtvrté fiskální čtvrtletí očekává Starbucks meziroční nárůst comps v Americe v rozmezí 22-25 % po 9% poklesu v předchozím období. To by znamenalo podobný dvouletý nárůst komparace, jaký vykázala za třetí fiskální čtvrtletí.
Před pandemií dosáhl řetězec ve fiskálním 4. čtvrtletí 2019 meziročního růstu tržeb o 5 % a ve fiskálním 4. čtvrtletí 2018 o 4 %.
Pokud Starbucks dosáhne nebo překoná svůj předpokládaný nárůst comps, bude to silným znamením, že probíhá trvalé oživení jeho podnikání. Pokud jej nedosáhne, mohlo by to naznačovat, že se blíží nějaké problémy.

Dalším důležitým bodem, který je třeba zmínit v souvislosti s růstem komparací společnosti Starbucks v Americe, je to, že poskytl palivo, které ve třetím fiskálním čtvrtletí zvýšilo zisk společnosti na akcii bez použití GAAP na rekordních 1,01 USD. Protože prodejny Starbucks přinášejí více tržeb na prodejnu, stávají se vysoce ziskovými, což dává společnosti k dispozici spoustu hotovosti, aby mohla být kreativnější – a také aby mohla zvýšit svou dividendu.
Nezapomeňte na Čínu
Čína je druhým největším trhem společnosti Starbucks – pobočky v USA a Číně tvoří dohromady 62 % celkového počtu prodejen společnosti. Ve třetím fiskálním čtvrtletí se tržby v Číně zvýšily pouze o 19 %, ale tento region se pohybuje na jiné časové ose než většina zbytku světa. (Ve druhém čtvrtletí roku 2020 se tržby v Číně snížily o 50 % a ve druhém čtvrtletí roku 2021 již vykázaly dramatické oživení, když meziročně vzrostly o 91 %). Ve třetím čtvrtletí fiskálního roku 2020 tam srovnatelné tržby meziročně poklesly pouze o 19 %.

Vedení společnosti očekává, že srovnatelné tržby v Číně budou ve čtvrtém fiskálním čtvrtletí přibližně stejné, což představuje mírné zlepšení oproti jejich 3% poklesu v loňském roce. Společnost v Číně rychle otevírá prodejny, jejichž počet v posledním čtvrtletí překročil 5 100.
K tématu čínského trhu se během hovoru k výsledkům za třetí čtvrtletí vyjádřil generální ředitel Kevin Johnson: „Ještě je to jen začátek a naše strategie zjevně fungují.“ To bude něco, co bude třeba sledovat.
Měli byste nakoupit akcie Starbucks před zveřejněním výsledků?
Starbucks obvykle překonává své vlastní odhady, a pokud se tak stane i tentokrát, cena akcií pravděpodobně vzroste. Nicméně vzhledem k protivětru, který vytvářejí problémy globálního dodavatelského řetězce a inflace, může mít vedení pro investory nějaké relevantní zprávy. Budu čekat, jak tyto problémy ovlivňují globální síť Starbucks, ale nejvíce mě zajímají informace o amerických srovnávacích ukazatelích.

Bez ohledu na to existuje mnoho důvodů, proč být ohledně budoucnosti společnosti Starbucks sebevědomý. Má vynikající management, inovační model, silné povědomí o značce a rostoucí zisky. Tato kombinace dělá z této akcie dlouhodobě výhodnou koupi kdykoli.