Velké americké banky se přou o to, zda mají vyhlásit zákaz, který by společnosti vydávající kreditní karty připravil o jeden z jejich nejlukrativnějších zdrojů příjmů.
Podle deníku The Wall Street Journal zvažuje několik významných jmen z Wall Street rozšíření služby Zelle pro převod peněz na maloobchodní nákupy, což by šlo na úkor vydavatelů karet, jako jsou Mastercard nebo Visa. Kdo vlastní společnost Zelle? Banky.
Pokaždé, když spotřebitel přejede, klepne nebo vloží svou kreditní nebo debetní kartu, je obchodník, kterému se platí, vydavatelem karty nenápadně zatížen poplatkem ve výši přibližně 2 %. Podle analytiků společnosti Nilson vydělaly loni společnosti American Express, Discover, Mastercard, Visa a kreditní karty soukromých značek na těchto poplatcích 105 miliard dolarů, což je možná nejlukrativnější zprostředkovatelská činnost na světě.

Banky také každoročně vydělávají miliardy na poplatcích, které si rozdělují s vydavateli karet. To znamená, že obcházení karetních společností může bankám přinést ještě více peněz, což banky notoricky milují. Shodou okolností sedm amerických bank – Bank of America, Truist, Capital One, JPMorgan Chase, PNC Bank, US Bank a Wells Fargo – spoluvlastní stále populárnější aplikaci pro online platby s názvem Zelle. Původně byla spuštěna, aby konkurovala aplikacím Venmo společnosti PayPal a Block’s Cash App, ale někteří si myslí, že by mohla mít lepší pozici pro boj s vydavateli karet.
Banky údajně zvažují vytvoření možnosti platby na Zelle, kdy by peníze mohly jít z bankovního účtu zákazníka na účet obchodníka. V loňském roce bylo prostřednictvím služby Zelle, kterou využívá 1425 bank a spořitelních a úvěrních družstev, provedeno 1,8 miliardy transakcí, při nichž se vyměnilo 490 miliard dolarů. To je více než dvojnásobek údajů z roku 2019 a náskok společnosti Venmo, která zpracovala transakce v hodnotě 230 miliard dolarů.

Podle zdrojů WSJ jsou Wells Fargo a Bank of America pro tento krok, ale JPMorgan, US Bank a Capital One jsou na vážkách.
Aplikace pro mobilní platby WeChat Pay a AliPay jsou v Asii velmi populární a prosadily se tam ještě před pandemií. Podle společnosti McKinsey se tento region v roce 2019 podílel na příjmech globálního platebního průmyslu ve výši 900 miliard dolarů, což je téměř polovina celkového objemu.