Akcie e-commerce se v posledních měsících potýkaly s problémy, protože zákazníci kvůli znovuotevření maloobchodních prodejen tráví více času offline. To vedlo k větší nejistotě investorů v tomto sektoru.
S blížící se sváteční sezónou však mnohé z těchto rozvíjejících se internetových a direct-marketingových maloobchodních akcií pokračovaly v růstu, i když pomalejším tempem. Navíc vzhledem k tomu, že listopad je tradičně jedním z nejlepších měsíců na akciovém trhu, zdá se, že společnosti Chewy (NYSE:CHWY), Etsy (NASDAQ:ETSY) a Pinterest (NYSE:PINS) mají dobrou pozici pro růst trhu.
Chewy

Chewy, internetový prodejce potřeb pro domácí zvířata, vyniká vyšší úrovní personalizovaných služeb. Tento osobní přístup a 100% záruka bezpodmínečné spokojenosti pomohly společnosti posílit loajalitu. Díky tomuto úspěchu zaznamenaly její akcie od primární veřejné nabídky (IPO) v červnu 2019 výrazný nárůst a za necelé dva roky vzrostly z ceny při IPO více než pětinásobně.
Přesto ji investoři vyprodali, protože ustupující pandemie vedla k většímu nakupování offline. A společnost zasáhly také vyšší náklady na reklamu a nedostatek dodávek. Po prudkém nárůstu na nejvyšší hodnotu 120 USD za akcii v únoru ztratila do října téměř polovinu své hodnoty.
Společnost se však možná začala zotavovat. Od říjnového propadu na úroveň těsně nad 60 USD za akcii se zotavila na téměř 80 USD.
Její finanční výsledky zůstávají solidní. V první polovině fiskálního roku 2021, která skončila 1. srpna, společnost Chewy vykázala tržby ve výši 4,3 miliardy USD, což představuje 29% nárůst oproti stejnému čtvrtletí roku 2020. Růst tržeb by se skutečně mohl mírně zpomalit, protože společnost předpokládá pro rok 2021 tržby ve výši 8,9 až 9 miliard USD, což představuje 26% nárůst.
Přesto společnost zatím zůstává v letošním roce zisková. Navzdory ztrátě 17 milionů dolarů ve druhém čtvrtletí společnost Chewy stále vykázala čistý zisk 22 milionů dolarů za první dvě čtvrtletí roku 2021. To je obrovský nárůst oproti ztrátě 81 milionů dolarů ve stejném období roku 2020. Omezení růstu provozních nákladů na 24 % pomohlo společnosti Chewy stát se ziskovou.
Navíc při méně než čtyřnásobku tržeb je násobek jen mírně nad postpandemickým minimem. Poměr ceny k tržbám (P/S) společnosti Chewy je také podobný jako u společnosti Amazon (NASDAQ:AMZN), což z ní činí cenově dostupnou volbu v době, kdy se akcie pokouší o oživení.
Etsy

Etsy prosperuje, protože není jen platformou pro elektronický obchod, ale také komunitou. Své stránky omezuje na prodejce řemeslných výrobků, retro zboží a řemeslných potřeb. Zájemci o koupi navíc považují Etsy za místo, kde takové zboží najdou, což posiluje pocit komunity. Amazon se sice pokusil tento přístup okopírovat prostřednictvím služby Amazon Handmade, ale nepodařilo se mu vytlačit Etsy z pozice centra řemeslného zboží, což vedlo některé analytiky k označení společnosti jako „Amazonu odolné“. Tento úspěch ji však neudělal imunní vůči problémům ostatních online prodejců. Ve třetím čtvrtletí roku 2021 se její růst tržeb meziročně zpomalil na 18 %. Nicméně tržby za prvních devět měsíců roku 2021 dosáhly 1,6 miliardy dolarů, což představuje 45% nárůst oproti prvním třem čtvrtletím roku 2020. Čistý zisk ve výši 332 milionů dolarů se ve stejném období rovněž zvýšil o 65 %. Díky mírné úrovni ostatních příjmů a daňovým úlevám, které se v roce 2020 neuskutečnily, nárůst příjmů předčil příjmy.
Navíc, přestože výhled na zhruba 10% růst příjmů ve čtvrtém čtvrtletí představuje pokračující zpomalení, investoři nad touto zprávou pokrčili rameny. Akcie Etsy po oznámení výsledků vystoupaly na historická maxima, čímž se tempo růstu akcií pro rok 2021 dostalo na něco málo přes 50 %.
Navíc při poměru ceny k zisku (P/E) téměř 80 zůstává o něco dražší než násobek zisku Amazonu, který činí necelých 70. Přesto vzhledem k mnohem menší tržní kapitalizaci a rostoucí dominanci ve své řemeslné nice pravděpodobně zůstane atraktivní akcií e-commerce v listopadu i v dalších letech.

Akcie Pinterestu nedávno klesly na 52týdenní minima, protože společnost PayPal Holdings vyvrátila zvěsti o tom, že plánuje společnost koupit. A protože více spotřebitelů zůstalo v době pandemického oživení mimo internet, růst Pinterestu se ve srovnání s loňským rokem zpomalil.
Ve třetím čtvrtletí Pinterest vykázal pouze 444 milionů měsíčně aktivních uživatelů, což je pokles oproti vrcholu 478 milionů ještě v prvním čtvrtletí, zatímco meziroční růst tržeb dosáhl 43 %.
To však pouze následuje zpomalení růstu, které zaznamenaly ostatní společnosti zabývající se e-commerce. Kromě toho se propagované piny neboli reklamy na míru v Pinterestu stále těší značnému zájmu.
Navzdory zpomalení ve třetím čtvrtletí vzrostly tržby ve výši více než 1,7 miliardy dolarů za prvních devět měsíců roku 2021 o 75 % oproti stejnému období roku 2020. Výsledkem je čistý zisk za první tři čtvrtletí roku 2021 ve výši 142 milionů dolarů, což je více než ztráta 336 milionů dolarů za prvních devět měsíců roku 2020.
Pinterest také nadále dosahuje obrovských zisků v oblasti průměrného příjmu na uživatele (ARPU). Ve třetím čtvrtletí vzrostl globální ARPU meziročně o 37 % na 1,41 USD. To znamená, že i při dočasném zpomalení růstu počtu uživatelů může Pinterest dosáhnout výrazného zvýšení příjmů.
Zpomalení navíc snížilo jeho poměr P/S na 12. Tím se dostává výrazně pod násobek tržeb nad 30 na začátku roku a výrazně pod Shopify, které se obchoduje na 46násobku tržeb.
Je třeba připustit, že růst tržeb z elektronického obchodování může zůstat po určitou dobu pomalý. Nicméně vzhledem k tomu, že Pinterest nadále zvyšuje ARPU a jeho akcie se obchodují se slevou, měli by investoři zvážit, zda zpomalení elektronického obchodování nepovažovat za příležitost k připnutí této akcie.