Podle společnosti Wolfe Research by se cestovní kanceláře mohly dostat do potíží a na obzoru by mohlo být období recese.
Analytik Deepak Mathivanan snížil hodnocení sektoru online cestovního ruchu z tržní váhy na tržní váhu underweight s odkazem na možný pokles poptávky v důsledku poklesu ekonomiky. To znamená horší vyhlídky pro velké společnosti, jako jsou Booking Holdings, Airbnb, TripAdvisor a Expedia.
„Každá recese je jiná, pokud jde o rozsah a dopad na spotřebitelské výdaje v různých kategoriích,“ uvedl v poznámce pro klienty. „Naše teze o snížení ratingu cestovního ruchu rozhodně není založena pouze na makro trendech. Máme však problém s tím, aby poptávka po cestování vykazovala vysokou míru odolnosti a růstu během zpomalující ekonomiky v roce 2023.“
Cestování zaznamenalo v roce 2022 oživení, protože pandemie ustoupila a spotřebitelé přesunuli výdaje od zboží ke službám a zážitkům. Mathivanan však uvedl, že konsenzuální odhady zatím neodrážejí rozsah dopadu, který bude mít zpomalení ekonomiky na zásoby online cestovního ruchu v roce 2023 – s tím, jak se spotřebitelé budou v souvislosti s rostoucími obavami z recese stále více obávat utrácet.

Akciím také uškodí méně efektivní kanály akvizice zákazníků, do kterých tyto společnosti přešly v posledních 12 až 18 měsících, uvedl Mathivanan. Z technického hlediska pocítí tlak ocenění společností, protože odhady výhledů jsou negativně revidovány.
Booking Holdings Inc. (BKNG) byl snížen na peer perform z outperform kvůli vysoké expozici vůči Evropě, kde se v roce 2023 očekává výraznější makroekonomický pokles. Akcie v letošním roce zatím ztratily 14,9 %.
Airbnb (ABNB) se mezitím bude potýkat nejen s makro problémy, ale také se specifickými problémy společnosti, jako je zmírnění nadměrného růstu a zvýšené ocenění, Wolfe Research. Společnost také pocítí tlak na marže, protože průměrná denní sazba jejích pronájmů klesá.
Akcie, které ve středu klesly o 4,4 %, se držely na úrovni peer perform. Od začátku roku 2022 klesla o 44,1 %.
Expedia (EXPE) je naopak považována za levnou ve srovnání s historickými úrovněmi, ale Mathivanan snížil hodnocení akcií na underperform z peer perform, protože by mohla trpět tím, co nazývá „podprůměrnou“ efektivitou marketingu a produktového mixu. Nedostatečné využití marketingu by podle něj také mohlo poškodit marže.
Expedia, která je letos nejhorším z celé skupiny, ztratila 46,4 % ve srovnání s počátkem roku 2022. Ve středu ztratila 4,3 %.
Rovněž snížil hodnocení na underperform a uvedl, že Tripadvisor (TRIP) zaznamenává „erozi“ své hodnotové nabídky s tím, jak roste prostor pro výzkum cestování. Její hlavní aukční trh i marže by podle něj mohly pocítit tlak v souvislosti s širším zpomalením cestovního ruchu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky