Čína je v zavádění elektromobilů daleko před USA. Pro čínské výrobce elektromobilů je to dvousečná zbraň. Trh pro jejich výrobky je mnohem větší než pro americké výrobce elektromobilů, ale konkurence je mnohem větší.
Po letech růstu je nyní čínský trh s elektromobily přezásoben. Současný stav čínského trhu s elektromobily nabízí americkým investorům pohled na to, co se může stát v USA v budoucnu – a jak vývoj trhu v Americe ovlivní společnost Tesla Inc (TSLA).
V roce 2022 bylo v Číně vyrobeno zhruba 4,7 milionu plně elektrických vozidel, přičemž v roce 2021 jich bylo vyrobeno přibližně 2,6 milionu. Bateriové elektromobily tvoří zhruba 17 % celkové výroby automobilů v zemi, což je nárůst oproti zhruba 10 % o rok dříve.

Americký trh s bateriovými elektromobily je jen zlomkem velikosti čínského trhu. V roce 2022 se v USA prodalo přibližně 810 000 plně bateriových elektromobilů, což je nárůst oproti přibližně 488 000 prodaným v roce 2021. Prodej bateriových elektromobilů představoval v loňském roce asi 6 % celkového prodeje lehkých vozidel v USA.
Menší americký trh však společnosti Tesla na domácím trhu neublížil. Společnost Elona Muska s elektromobily v roce 2022 obsadila zhruba 65 % trhu.
Čína je jiný příběh. Tam jsou k dispozici stovky modelů elektromobilů v širokém cenovém rozpětí. V loňském roce prodala Tesla v Číně přibližně 440 000 elektromobilů, čímž získala zhruba 10 % trhu.
V současné době čínský trh s elektromobily stále roste, ale pomaleji. Za první dva měsíce letošního roku se prodej bateriových elektromobilů zvýšil asi o 6 %. To je pro výrobce elektromobilů problém. Mají příliš velkou kapacitu a zpomalující se prodeje přiměly řadu společností ke snížení cen.
Čínští automobiloví analytici se kvůli tomu také více podobají tradičním automobilovým analytikům, kteří při hodnocení výrobců automobilů, jako je General Motors (GM), sledují ceny, zásoby a úroveň výroby.

„Počítáme s tím, že současné snižování zásob ICE a NEV produktů střední a nižší cenové kategorie by mohlo představovat potenciální šok pro marže všech automobilových značek,“ napsal v nedávné výzkumné zprávě analytik Citi Jeff Chung. Podle něj musí výrobci automobilů snížit výrobu a ceny, aby se zbavili přebytku zásob. (ICE je zkratka pro spalovací motor. NEV je zkratka pro vozidla na novou energii).
To zní jako špatná zpráva pro Teslu. Určitě to má své dopady. Tesla v lednu snížila čínské ceny. A odhady zisku společnosti Tesla na rok 2023 podle Wall Street za poslední tři měsíce klesly na 4 dolary za akcii ze zhruba 5,50 dolaru za akcii.
Přesto se objevila i světlá stránka věci. Zdá se, že zlevňování a tržní turbulence prospívají výrobcům s nižšími náklady. Tržní podíl společností Tesla a BYD (1211.Hongkong) má rostoucí tendenci a v posledních měsících dosahuje v průměru téměř 45 % trhu s bateriovými elektromobily, což je nárůst oproti zhruba 30 % trhu ve stejném období před rokem.
Kombinovaný podíl společností NIO (NIO), XPeng (XPEV) a Li Auto (LI) v roce 2023 je nyní nižší než 10 %, přičemž před rokem činil zhruba 11 %. NIO, XPeng a Li zatím nejsou trvale ziskové. BYD a Tesla ano.

Čínský trh se otřásá a odděluje zrno od plev.
S čínskou dynamikou se budou muset vypořádat američtí investoři do automobilů, protože kapacita elektromobilů roste a v Americe se rozšiřují modely elektromobilů. V roce 2019 bylo v USA v prodeji méně než 20 plně elektrických modelů automobilů. V roce 2022 jich bylo více než 40. Další přibudou v roce 2023, včetně kybernetického vozu Tesla.
Podíl Tesly na americkém trhu bude klesat, ale pokud jsou čínské zkušenosti vodítkem, bude Tesla vítězem, dokud bude levným výrobcem elektromobilů.
Prozatím je Tesla nákladovým lídrem. Její marže provozního zisku v roce 2022 činila téměř 17 %. Provozní ziskové marže společností GM a Ford Motor (F) se pohybovaly kolem 9 %, resp. 7 %.
Akcie společnosti Tesla během čtvrtečního obchodování vzrostly o 2 %. Indexy S&P 500 a Nasdaq Composite vzrostly o 1,8 %, resp. 2,5 %.
Ztráty XPeng se prohloubily více než se očekávalo, a poskytla optimistický výhled, ale akcie poskočily, protože výrobce elektromobilů ujistil, že se obnoví růst prodejů
Akcie společnosti XPeng Inc. (XPEV) v pátek v předobchodní fázi vzrostly o 1,1 %, a to i poté, co čínský výrobce elektromobilů vykázal za čtvrté čtvrtletí větší než očekávané ztráty, tržby, které zaostaly za odhady, a poskytl optimistický výhled, ale ujistil, že prodeje a tržní podíl se obnoví, protože společnost zvyšuje efektivitu a pokračuje ve snižování nákladů. Čistá ztráta se zvýšila na 2,68 miliardy RMB (388,5 milionu USD), tj. 2,74 RMB na akcii, z 1,86 miliardy RMB, tj. 1,51 RMB na akcii, v předchozím období.
Nezapomeňte, že na kapitálových trzích nic jako jistota neexistuje. Vždy je třeba investovat rozumně a nezapomenout diverzifikovat. Pokud chcete poradit nebo probrat možnosti a příležitosti na současném trhu, naši poradci jsou vám k dispozici. Vyplňte formulář, je to jednoduché.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky