Rostoucí náklady na mléko zkalily zprávu o výsledcích kavárny Dutch Bros (BROS) za první čtvrtletí, což způsobilo, že trh vyléval její akcie jako den staré kafe. Společnost, která vstoupila na burzu loni v září za cenu 23 dolarů za akcii, se v důsledku toho krátce obchodovala pod nabídkovou cenou při IPO – a její akcie se oproti počátečním opojným dnům propadly asi o 70 %.
Tržby a zisky za první čtvrtletí sice překonaly očekávání Wall Street, ale inflace zasáhla více, než se očekávalo, což vedlo společnost Dutch Bros ke snížení výhledu upraveného zisku a tržeb na stejných prodejnách za celý rok. Společnost také musela zvýšit ceny, aby tento dopad vyrovnala, i když mírněji než konkurence.
Obchod roste, ale rostou i náklady
Rychle rostoucí kavárna stále pokračuje v expanzi a v letošním roce zvýší počet nových provozoven o pět na 130, přičemž většina z nich bude ve vlastnictví společnosti. Protože však změní způsob financování otevíraných prodejen a přejde na pronájem, který sice zatíží náklady předem, ale později je zlevní, pocítí tyto náklady dříve. Očekává se, že tržby ze srovnatelných prodejen, které v tomto čtvrtletí vzrostly o 6 %, budou ve druhém čtvrtletí stejné až záporné – a za celý rok budou stejné.

Společnost Dutch Bros na jedné straně profituje z obnovení ekonomiky a návratu spotřebitelů do kanceláří, což zvyšuje její ranní obchody. Naopak v odpoledních až večerních hodinách si kavárenský řetězec pohoršil, protože mladší lidé, kteří navštěvují jeho kavárny, mají v dnešní době menší disponibilní příjem.
Kvůli prudké inflaci, která je vyšší než za posledních 40 let, a rekordním cenám benzinu mají spotřebitelé jen málo peněz na útratu, a to i na šálek kávy. Starbucks (SBUX 1,80 %) se potýká s podobným efektem, když provozní marže klesly oproti loňskému roku o 300 bazických bodů na 13 %.
Mraky na obzoru
Společnost Dutch Bros uvedla, že očekává upravený zisk před úroky, zdaněním, odpisy a amortizací (EBITDA) ve výši nejméně 90 milionů USD, což je však méně než předchozí odhad 115 až 120 milionů USD. Uvedla, že to odráží „krátkodobý tlak na marže v prodejnách provozovaných naší společností a naše rozhodnutí přijmout v průběhu roku mírné zvýšení cen“.

A ačkoli by se tržby měly pohybovat v rozmezí 700 až 715 milionů dolarů, je to podmíněno otevřením prodejen, které, jak bylo uvedeno, nyní zahrnuje pět dalších obchodů. Zatímco čtvrtletí společnosti Dutch Bros začalo dobře, v polovině března se situace změnila k horšímu, protože ekonomika v širším slova smyslu byla zasažena nárůstem nákladů. Mléčné výrobky jsou pro kavárnu velkým nákladem – ve skutečnosti jedním z největších, tvoří 28 % komoditních nákladů – a tyto náklady se ve čtvrtletí zvýšily o 25 %.
Stále v růstovém režimu
Společnost Dutch Bros stále roste, dokonce rychleji než někteří konkurenti, ale pociťuje také vliv makroekonomických sil, které nemůže ovlivnit, stejně jako zbytek odvětví. Protože se tato situace pravděpodobně brzy nenapraví, je chytré, že se vedení nesnaží naznačit, že se rychle odrazí ode dna, ale spíše se správně zaměřuje na dlouhodobé příležitosti.
I přesto však při otevírání nových prodejen zaznamenala neefektivitu v důsledku školení nového personálu, poznávání nových trhů, na které vstupuje, a neschopnosti najmout dostatečně kvalifikovaný personál. Společnost Dutch Bros sice uvedla, že je normální, že k tomu u nových prodejen dochází, ale vzhledem k tomu, že v příštím roce má být otevřeno ještě více prodejen, než bylo původně plánováno, musí korigovat kurz, aby vše probíhalo podle plánu.

Generální ředitel společnosti Dutch Bros Joth Ricci zůstává neohrožený a říká: „Naše schopnost zvyšovat tržby a zároveň úspěšně rozvíjet nové prodejny posiluje náš závazek nabízet výjimečné zážitky z jízdy autem a důvěru v naši dlouhodobou strategii a růstové cíle.“
Nová, nižší cena akcií této kávové společnosti – jen mírně nad úrovní IPO – může být lákavým vstupním bodem pro investory, kteří měli pocit, že Dutch Bros poprvé promeškali.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky