Xiaomi:
Xiaomi Inc. je soukromá čínská elektronická společnost se sídlem v Pekingu. Je to 4. největší světový výrobce telefonů. Xiaomi navrhuje, vyvíjí a prodává smart phone, mobilní aplikace, notebooky a související spotřební elektroniku.
Dne 16. srpna 2010 Xiaomi oficiálně spustila svůj první, na systému Android založený firmware MIUI. Xiaomi Mi1 byl uveden na trh v srpnu 2011. Byl dodán s firmware Xiaomi MIUI, který je založen na Androidu a připomíná Samsung TouchWiz a Apple iOS. Zařízení může také pracovat s čistým systémem Android. Mi 1 se stal téměř okamžitě hitem a způsobil senzaci mezi mobilními telefony; nejen díky jeho silné konfiguraci, ale také kvůli jeho atraktivní ceně, které napomohly popularitě Xiaomi rychle růst. Téměř přes noc se „Xiaomi“ stalo horkým tématem diskutovaným nadšenci mobilních telefonů, poněkud připomínající dobu McIntosh s dílny Apple, kterému se Xiaomi při svém založení přirovnávala. Po úspěchu M1následovaly řady M2, M3 a model Redmi instaloval Xiaomi na přední místo domácího mobilního trhu.
Mitalk:
Mitalk je mobilní terminál instant message (obdoba what’s Up), implementovatelný jako cross over iPhone, Android, Symbian platforem. Aplikace umožňuje komunikaci v reálním čase, možností sdílení a zasílání hlasových zpráv, textových zpráv, videí a fotografií.
MIUI:
MIUI oficiálně uvedený 1. června 2010, je operační systém Xiaomi na bázi Android pro mobilní telefony, MIUI je nadstavbou nad nativním Android systémem, s řadou vylepšení a optimalizovaný pro využití a zařízeních Xiaomi. Pokrývá 23 jazykových mutací. Xiaomi v grafickém rozhraní MUI a upraveném jádru Android integrovala svoje zkušenosti a výzkum čínského mobilního trhu, a zejména návyků čínských uživatelů s manipulací textem a internetovým vyhledávačem. Aplikace je dále rozvíjena díky skupině příznivců MUI shellu a testování nových verzí systému v této skupině. Po zapracování připomínek poznatků Xiaomi pouští novou verzi, či update do volného oběhu a to zpravidla každý týden.
Spolupráce
Xiaomi navázala spolupráci s několika předními hráči, a to jak v segment komunikace, tak i e-commerce. Na začátku roku podepsala Xiaomi a Nokia dohodu o spolupráci a v nedávné době se firma dohodla se společností Amazon na vývoji společné platformy pro čínský trh.
Strategie značky
Xiaomi cílí především na mladé lidi a nadšence, případně příznivce značky. Hlavním marketingovým nástrojem, nebereme-li v úvahu emotivní měkký marketing, je konfigurace přístrojů, která spolu s nízkou cenou vytváří největší nákupní impuls. Drtivá většina zákazníků Xiaomi se rekrutuje z kohorty mezi 15-24 let. K výhodám Xiaomi telefonů patří defaultní možnost duálního zapojení SIM karet, což je specifické pro čínský trh a zákazníci tak za cenu jednoho telefonu dostanou dva. Konzistence hardware a software je na solidní úrovni.
Cenová strategie:
Cenová strategie firmy od M1 1999 juanů, k dnešnímu Redmi 699 juanů využívá strategii nákladů, ve srovnání se stejnou cenou na trhu chytrých telefonů, Reverzibilita ceny, vzhledem vyšší konfiguraci telefonu, patří k stěžejním marketingovým praktikám firmy. Xiaomi aplikuje výnosy z rozsahu a oproti konkurenci tak cena jejich přístrojů relativně klesá. Cena telefonu Xiaomi je jedním z hlavních faktorů ovlivňujících poptávku na trhu a nákupní chování, které přímo souvisí s přínosem podniku.
Prodej
Prodej vzrostl ze 7,2 milionu v roce 2012 na 18,7 milionů v roce 2013 a 61 milionů v roce 2014 na 70 milionů v 2015, 83 milionů v 2016 a v roce 2017 rekordních 92 milionů. Zpomalení v letech 2015 a 2016 lze vysledovat v globálním propadu prodeje smart phone.
Tržní podíl
Tržní podíl Xiaomi na domácím čínském trhu v 3Q 2017 dosáhl 7%, což je nezanedbatelné číslo, vzhledem k jeho velikosti. Pro Xiaomi, když by si to nepochybně firma přála, nejsou hlavními konkurenty Apple a Samsung, ale další domácí gigant Huawei.
Distribuce
Xiaomi od počátku organizovala svoji distribuci jako on-line. V tomto segmentu detailu patří mezi skutečné průkopníky a na současném trhu mobilních telefonů de facto neexistuje nikdo, kdy by, alespoň částečně, „nevyužil“ jejího modelu – to platí největší měrou pro giganty, jako například Apple.
Distribuce v rámci e-commerce, na jejíž současné podobě pracuje spolu s Amazon, resp., firmy si vzájemně vyměňují know-how, je v současných čínských podmínkách marginální. Podle statistik tvoří e-commerce pouze něco málo nad 10% maloobchodního prodeje v Číně a pouze 20% smart pnou se prodává on-line (data 2016). Xiaomi otevřela další distribuční kanál ve formě klasických kamenných prodejen, kterých plánuje do roku 2020 otevřít více než 1 000, s rozložením po celém světě.
Její cože business je však Čína a Indie, tedy dva největší trhy, které dohromady tvoří téměř polovinu celkové populace Světa.
Souhrn z prohlášení Xiaomi k výsledkům společnosti v 2016
■ Xiaomi poprvé dosáhla v Indii roční příjmy ve výši 1 miliardy USD
■ Tři z 54 offline prodejen společnosti Xiaomi překročily GMV (gross merchandise value) 100 milionů RMB (14,5 milionu USD) – GMV zahrnuje prodej partnerských produktů. Zde je nutno vzít v úvahu fakt, že Xiaomi je především online obchodník a offline prodej využívala pouze okrajově.
■ Xiaomi plánuje otevřít v roce 2017 dalších 200 a do roku 2020 dalších 1 000 obchodů
■ „Mi Ecosystem“ společnosti Xiaomi má 50 milionů připojených zařízení, které zahrnují inteligentní televizory, sledovací přístroje a další, které přinesly tržby ve výši 15 miliard RMB
■ Společnost Xiaomi podala žádost o 16 000 patentů na celém světě, z nichž bylo do dnešního dne přiděleno 3 612 patentů
■ Příjmy společnosti Xiaomi z „internetových služeb“ se v roce 2016 zdvojnásobily – Xiaomi neposkytla čísla, ale na základě zprávy agentury Reuters z roku 2015 se zdá, že poprvé překročila 1 miliardu dolarů.
Profit
Podle zpráv agentury Reuters vykázala Xiaomi Net Profit z 2017 ve výši 1 mld. USD a Revenue v intervalu 17 – 18 mld. USD. Pro rok 2018, nejen díky IPO, se předpokládá Net Profit na úrovni 2 mld. USD.
Cíl
Mezi hlavní cíle Xiaomi aktuálně patří inkluze offline obchodní struktury k online síti, vývoj AI, konkrétně promítnutý do SW na rozpoznávání obličeje, vývoj elektronického platebního systému, konkurenta ApplePay a zvýšení profitu společnosti.
Mezi hlavní konkurenční výhody, které jsou z pohledu čistě finančního často nevýhodou je vysoký standard konfigurace mobilních telefon v jejich cenové třídě, kdy parametry často převyšují framework kategorie, relativně dobrá kooperace HW a SW, design, velké a loajální jádro uživatelů, které slouží jako thinktank a testuje nové aplikace i nové modely telefonů dříve, než jsou uvedeny do distribuce.
Xiaomi je také jednou z nejhodnotnějších start up společností na trhu a její IPO, vzhledem k hodnotě firmy, bude patřit celosvětově k největším technologickým vstupům na kapitálový trh. Spolupráce Xiaomi s Amazon a Nokia dává firmě perspektivu budoucího rozvoje, nejen co se týká tržního podílu, ale také nových technologií.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky