Je pozoruhodné, že se vůbec bavíme o společnosti, která dosáhla tržní kapitalizace 3 bilionů dolarů. Vždyť to není tak dávno, co se investorský svět rozplýval nad tím, že Apple jako první dosáhl tržní kapitalizace 1 bilionu dolarů.
Nicméně akcie společnosti Apple jsou v plném proudu a jen v předchozích třech letech vzrostly o 326%. Rozebereme si podnikání společnosti Apple a pokusíme se určit, jaká je pravděpodobnost, že v 2022 dosáhne tržní kapitalizace 3 bilionů dolarů.
Tržní kapitalizaci společnosti vypočtete tak, že vezmete cenu akcií a vynásobíte ji počtem akcií v oběhu. Cena akcií společnosti obvykle roste a klesá na základě jejích základních obchodních vyhlídek a základních ukazatelů, jako je růst tržeb a zisků.
V těchto oblastech si Apple vede výborně. Od 2017 do 2021 vzrostly tržby společnosti Apple z 229 miliard USD na 366 miliard USD. To je nárůst tržeb o více než 125 miliard dolarů za pouhé čtyři roky. Z dlouhodobějšího hlediska rostly tržby společnosti Apple složenou roční mírou 12,9 %. To je bezpochyby úctyhodný výkon.

Tento rychlý růst podporuje sada elektronických zařízení, která spotřebitelé zřejmě vždy chtějí. Patří mezi ně ikonický iPhone, iPad, počítače Mac, hodinky Apple Watch, sluchátka AirPods a další. Věrnost spotřebitelů značce Apple umožňuje prodávat tyto produkty se zdravými ziskovými maržemi – 34,3 % v posledním čtvrtletí končícím 25. září.
Kromě produktů Apple prodává řadu služeb, včetně Apple Music a Apple TV+, které jsou mezi spotřebiteli také nesmírně populární. Společnost Apple totiž oznámila, že na konci čtvrtého čtvrtletí měla 745 milionů platících předplatitelů, což je 160 o milion více než ve stejném období loňského roku. Pro představu, Netflix je celosvětově nejoblíbenější streamovací službou a má pouze 214 milionů předplatitelů. A růst počtu předplatitelů je pro Apple hnací silou růstu příjmů ze služeb. Ve 4. čtvrtletí se příjmy ze služeb zvýšily na 18,3 miliardy dolarů z 14,5 miliardy dolarů ve stejném čtvrtletí loňského roku.
Služby jsou pro podnikání společnosti Apple zásadní, protože generují vyšší hrubou ziskovou marži než segment produktů, která činí 70,5 % oproti 34,3 %. Každý dolar tržeb ze služeb generuje více než dvojnásobek hrubého zisku.
Kombinace produktů a služeb se v předchozích 10 letech podílela na zvyšování zisku na akcii společnosti Apple složenou roční mírou 19%. Při takové úrovni růstu příjmů a zisku není divu, že se tržní kapitalizace společnosti Apple blíží 3 bilionům dolarů.

Při pohledu do budoucna 2022 bude iPhone pravděpodobně zásadním produktem, který Apple požene kupředu. Společnost koncem loňského roku uvedla na trh model 5G a tento významný technologický upgrade podporuje prodeje legendárního produktu. Všimněte si, že iPhone je hlavním zařízením, které přivádí spotřebitele do ekosystému Apple. Jakmile má zákazník iPhone, je pravděpodobnější, že si předplatí služby jako Apple Arcade nebo Apple Music, které, jak již bylo zmíněno, přinášejí společnosti vyšší zisky.
Ve fiskálním roce společnosti, který skončil v 25. září, se prodej iPhonů zvýšil z 138 miliardy dolarů v roce 2020 na 192 miliardy dolarů v letošním roce. Poptávka po výrobku zůstala vysoká, ale společnost Apple měla potíže s jejím uspokojením kvůli narušení dodavatelského řetězce po celém světě způsobenému pandemií koronaviru. Vedení společnosti Apple odhadlo, že narušení dodavatelského řetězce stálo společnost ve 4. čtvrtletí 6 miliard USD na tržbách, a vedení odhaduje, že v současném čtvrtletí to bude stát ještě více.
Zákazníci, kteří by si pravděpodobně koupili iPhone v 2021, možná nákup odložili, protože jejich místní prodejna neměla požadovanou konfiguraci po ruce. Bez ohledu na možné dopady na dodavatelský řetězec společnost pravděpodobně i tak tento milník překoná, protože k tomu, aby se Apple dostal na tržní kapitalizaci 3 biliony dolarů, nebude potřeba mnoho.