2021 byl pro primární veřejné nabídky akcií hitem, přičemž někteří přirovnávají poslední šílenství k boomu IPO v roce 1999.
Zatímco známá jména jako Robinhood Markets (NASDAQ: HOOD) a Coinbase Global (NASDAQ: COIN) se po svých velmi očekávaných primárních veřejných nabídkách nedokázala u investorů uchytit, existuje několik společností, které od svého vstupu na burzu letos více než zdvojnásobily svou hodnotu.
Níže se zaměříme na trojici technologických jednorožců, kteří mají díky rychlému růstu a velkým tržním příležitostem potenciál stát se lídry na trhu ve svých oborech.
1. Affirm Holdings
- Datum IPO: 13. ledna 2021
- Cena IPO: 49 USD/akcie
- Zisky od počátku roku: +158.5%
- Tržní kapitalizace: 35,6 miliardy dolarů
Affirm Holdings (NASDAQ: AFRM) zahájila IPO v 2021, když debutovala na trhu. Tato fintechová firma, která se stává lídrem ve stále populárnějším odvětví „buy now, pay later“ (BNPL), ocenila svou primární veřejnou nabídku akcií na $49 za akcii – oproti původnímu cenovému rozpětí od $41 do $44 za akcii.
Společnost zabývající se online platbami, kterou v roce 2013 založil spoluzakladatel společnosti PayPal (NASDAQ: PYPL) Max Levchin, zaznamenala během svého prvního dne na burze NASDAQ nárůst 98,5 % a obchodní den zakončila na hodnotě $97.24.
Společnost AFRM v měsících po vstupu na burzu pokračovala v růstu a 8. listopadu dosáhla historického maxima na úrovni $176.65. Akcie, které od IPO vzrostly o 158,5 %, vyneslo ocenění ve výši zhruba $35,6 miliardy.
Společnost Affirm oznámila v listopadu meziroční růst tržeb za první fiskální čtvrtletí o 55%.
Počet aktivních zákazníků, kteří využívají plány BNPL, jež zákazníkům umožňují rozdělit nákupy na internetu do několika měsíčních splátek bez navýšení úroků, se oproti předchozímu roku zvýšil o 124% na 8,7 milionu. Hrubý objem zboží (GMV) – další klíčový ukazatel tržeb – vzrostl o 84% na 2,7 miliardy dolarů.
Kromě horních a dolních čísel společnost Affirm také oznámila prohloubení partnerství v oblasti elektronického obchodu se společností Amazon (NASDAQ: AMZN), díky němuž se do ledna stane jediným poskytovatelem služeb BNPL pro Amazon 2023.
Platební společnost se zabývá rozšiřováním partnerství s významnými maloobchodními prodejci, včetně společností Peloton (NASDAQ: PTON), Walmart (NYSE: WMT) a Shopify (NYSE: SHOP). Základna obchodníků společnosti Affirm činila 102,000 ke konci září, což je téměř o 1,500% více než o rok dříve, kdy činila 6,500.
2. Roblox
- Datum IPO: 10. března 2021
- Cena IPO: 45 USD/akcie
- Zisky od počátku roku: +180.2%
- Tržní kapitalizace: 73 milionů dolarů
Společnost Roblox (NYSE: RBLX), která provozuje velmi populární online platformu umožňující uživatelům snadno hrát a vyvíjet videohry, se dostala na titulní strany novin, když letos dokončila svůj dlouho očekávaný debut na newyorské burze. Akcie této digitální zábavní společnosti se sídlem v kalifornském San Mateu, která vstoupila na burzu v rámci přímého vstupu na burzu, se začaly obchodovat za cenu $64.50, což je výrazně nad referenční cenou $45.
Od té doby si tato akcie připsala obrovské zisky a od začátku roku vzrostla o zhruba 180%.Rekordní maximum se nachází na $141.60, kterého dosáhl v 22.listopadu. Na současné úrovni má poskytovatel herní platformy tržní kapitalizaci ve výši 73 miliard dolarů.
Společnost Roblox dosáhla při oznámení výsledků za 3. čtvrtletí 8. listopadu působivých zisků a příjmů, a to díky silnému zapojení uživatelů a výraznému růstu počtu nových zákazníků. Platforma pro videohry uvedla, že příjmy bez započtení odložených prodejů se ve čtvrtletí více než zdvojnásobily a oproti předchozímu roku vzrostly o 102 % na 509,3 milionu dolarů, zatímco počet rezervací – klíčový ukazatel společnosti – vzrostl o 28 %.
Kromě toho průměrný počet aktivních uživatelů Robloxu – tvořený zejména dospívajícími – ve třetím čtvrtletí meziročně vzrostl o 31 % na 47,3 milionu. Tito uživatelé strávili na platformě 11,2 miliardy hodin, což je o 28% více než ve stejném období loňského roku. Možná ještě důležitější je, že společnost, kterou v roce 2004 založil David Baszucki, v posledních měsících zvýšila úsilí, aby se stala významným hráčem v nově vznikajícím prostoru metaversa.
3. Monday.com
- Datum IPO: 10. června 2021
- Cena IPO: 155 USD/akcie
- Zisky od počátku roku: +132.1%
- Tržní kapitalizace: 15,9 miliardy USD
Společnost Monday.com (NASDAQ: MNDY), která provozuje cloudovou platformu umožňující firmám vytvářet vlastní aplikace a software pro řízení práce, debutovala na burze NASDAQ. Izraelská technologická firma se sídlem v Tel Avivu nabídla svou primární veřejnou nabídku akcií za cenu 155 USD za akcii, což je nad očekávaným rozmezím 125 až 140 USD, a získala tak 574 milionů USD.
Monday – která v den IPO získala důvěru od společnosti Zoom Video (NASDAQ: ZM) a cloudového giganta Salesforce (NYSE: CRM) prostřednictvím dvou samostatných investic v hodnotě 75 milionů dolarů – zaznamenala během prvního dne obchodování růst svých akcií o více než 15% a skončila na hodnotě 178.87.
MNDY se v měsících následujících po IPO udržel na vysoké úrovni a 9. listopadu dosáhl historického maxima ve výši $450. Akcie společnosti, jejichž hodnota od začátku roku vzrostla přibližně o 134 %. Tržní hodnota tohoto výrobce softwaru pro správu pracovišť činí 15,9 miliardy dolarů.
Ve své zprávě za třetí čtvrtletí, která byla zveřejněna 10. listopadu, dosáhla společnost poskytující software jako službu tržeb ve výši 83 milionů dolarů, což je o 95% více než v předchozím období, a to díky rostoucí poptávce podniků po jejích nástrojích pro řízení práce v cloudu. Spoluzakladatel a spoluředitel společnosti Roy Mann ve zprávě o výsledcích uvedl:
„Dosáhli jsme dalšího silného čtvrtletí růstu nejvyššího obratu, který byl způsoben pokračujícím rychlým přijímáním našeho operačního systému Work OS novými zákazníky a rozšiřováním naší stávající zákaznické základny.“
Celkový počet zákazníků, kteří v pondělí generovali roční opakované příjmy – důležitý prodejní ukazatel používaný společnostmi fungujícími na základě ročního modelu předplatného – činil 613 od září. 30, což je o neuvěřitelných 231% více než v předchozím roce 185.
Mezi nejvýznamnější zákazníky patří Peloton, eBay (NASDAQ: EBAY), HubSpot (NYSE: HUBS) a Universal Music Group (AS: UMG).