Společnost Rivian právě uskutečnila jedno z největších IPO v historii burzy.
Společnost Rivian ve středu vstoupila na burzu, což představuje největší IPO ve Spojených státech od roku 2014. Výrobce elektrických pickupů a SUV ocenil své akcie na 78 dolarů za akcii a získal přibližně 12 miliard dolarů, které hodlá vynaložit na zvýšení výroby a návrh dalších modelů vozidel. Zatímco tato cena stanovila ocenění společnosti Rivian na přibližně 70 miliard dolarů, tržní kapitalizace automobilky se vyšplhala nad 90 miliard dolarů poté, co se akcie začaly první den obchodovat za téměř 107 dolarů za akcii.
Rivian podal žádost o primární veřejnou nabídku akcií již v srpnu. Dvanáctiletá společnost, za kterou stojí Amazon a která je považována za jednu z největších hrozeb pro Teslu, je nyní jednou z nejhodnotnějších automobilek na světě, jejíž hodnota je o miliardy vyšší než hodnota Fordu nebo GM – přestože od října dodala pouze 156 vozidel. První vozidlo Rivian, pickup za 73 000 dolarů, se začalo dodávat v září a druhý model, sedmimístné SUV za 75 500 dolarů, by měl být uveden na trh příští rok.

Načasování společnosti Rivian je v některých ohledech dobré. Letos v létě vydal prezident Joe Biden exekutivní příkaz, podle něhož mají elektromobily do roku 2030 tvořit polovinu všech prodejů nových automobilů ve Spojených státech, a stále více starších automobilek se zavazuje, že v příštích dvou desetiletích přesunou svou výrobu na elektromobily.
Jelikož se však svět nadále potýká s pandemií, čelí Rivian vážným výzvám. Nedostatek polovodičů způsobil zpoždění a zastavení výroby v celém automobilovém průmyslu. V USA také není k dispozici tolik dobíjecích stanic, takže někteří potenciální kupci elektromobilů se obávají, že jim dojde šťáva.
„Je to velký problém, že není k dispozici více veřejné infrastruktury,“ řekl v srpnu pro Recode Jeremy Michalek, profesor inženýrství a veřejné politiky na Carnegie Mellon. „Pravděpodobně první prioritou je zajistit, aby byl na dálničních odpočívadlech k dispozici dostatek rychlonabíječek, abyste si mohli vzít své vozidlo, kamkoli chcete jet.“

Stejně jako Tesla i Rivian prodává domácí nabíječky a vyvíjí celostátní síť nabíjecích stanic. Společnost plánuje, že do konce roku 2023 bude mít k dispozici 10 000 stanic, z nichž mnohé budou v odlehlých oblastech. Stejně jako Tesla i Rivian se ve svých vozidlech zaměřuje na umělou inteligenci. Společnost Rivian investovala velké prostředky do své technologie hands-free, poloautonomního řízení se sadou funkcí nazvanou Driver+, což zní podobně jako Autopilot společnosti Tesla. Společnost Tesla dokonce v žalobě obvinila Rivian z krádeže svých obchodních tajemství poté, co najala její bývalé zaměstnance.
Velký rozdíl mezi Rivianem a Teslou je však v typu elektromobilů, které obě společnosti prodávají. Společnost Rivian, která byla založena v roce 2009 a dlouhá léta zůstávala v utajení, v roce 2018 oznámila, že jejími prvními modely budou pickup a SUV určené pro jízdu v terénu. To je výrazný rozdíl oproti společnosti Tesla, která se zaměřuje především na prodej osobních automobilů a crossoverů. (Tesla oznámila svůj první pick-up Cybertruck v roce 2019, ale jeho dodávky byly odloženy až na rok 2022).
Rivian se obrací také na komerční klientelu, včetně svých vlastních vlivných sponzorů. Poté, co se Amazon zúčastnil dvou kol financování tohoto startupu, se loni zavázal, že do roku 2030 nakoupí od společnosti Rivian 100 000 elektrických dodávkových vozidel. Bývalý generální ředitel Amazonu Jeff Bezos a tři další pasažéři prvního letu Blue Originu s lidmi na palubě dokonce jeli na místo startu v SUV Rivian.

Více než půl miliardy dolarů do startupu na výrobu elektromobilů investoval také Ford, který má v plánu příští rok uvést na trh elektrickou verzi svého oblíbeného pickupu F-150.
Není pochyb o tom, že Biden je nadšencem pro elektromobily. Bidenova administrativa již zahájila elektrifikaci celého federálního vozového parku osobních, SUV a nákladních automobilů, tedy více než 600 000 vozidel. Mezitím Bílý dům a demokraté prosazují, aby poštovní služba nakoupila až 165 000 elektrických doručovacích vozů. Nejnovější verze Bidenova dvoustranického návrhu infrastruktury zahrnuje 7,5 miliardy dolarů na vybudování národní sítě nabíječek pro elektromobily. (Generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk začal zpřístupňovat nabíječky Tesla Superchargers i pro elektromobily jiných výrobců).
Přestože jsou však elektromobily celosvětově stále populárnější, USA se potýkají s pomalejším růstem než Čína nebo Evropa. Podle Mezinárodní energetické agentury, mezivládní poradenské organizace pro energetickou politiku, vzrostl loni celosvětový prodej elektromobilů o 41 %. Zatímco prodej elektromobilů v USA zaostává za prodejem v Číně a Evropě, prodej hybridních vozů roste, což je známka toho, že by se k elektromobilům mohlo časem přiklonit více spotřebitelů.

V nedávném průzkumu Pew uvedlo přibližně 7 % Američanů, že vlastní elektrické nebo hybridní vozidlo, a 39 % uvedlo, že by uvažovalo o jeho koupi. K pomalejšímu zavádění elektromobilů v USA jistě přispívá i jejich vyšší cena. Cena baterií, které jsou nejnákladnější součástí elektromobilů, však klesá, takže by se Američané mohli v budoucnu dočkat levnějších elektromobilů.
Automobilový průmysl také trápí překážky z dob pandemie. Společnost Rivian, která měla původně uvést svůj pickup na trh v červenci, dvakrát odložila dodávku vozidel. Koncem minulého měsíce zakladatel a generální ředitel společnosti Rivian RJ Scaringe sdělil zákazníkům, kteří si vozidla předobjednali, že Covid-19 narušil vše od „výstavby zařízení, přes instalaci vybavení až po dodávky komponentů do vozidel (zejména polovodičů)“. Stejný nedostatek čipů donutil společnost Tesla přepsat kód svých vozidel a odborníci se obávají, že nedostatek polovodičů by mohl zpozdit výrobu nového elektrického Fordu F-150.
Přesto, pokud je úspěch Tesly nějakým ukazatelem, Rivian má šanci najít dychtivé zákazníky, kteří chtějí elektromobil do terénu. Vzhledem k současným výzvám se společnost silně opírá o to, aby se odlišila od Tesly a rostoucího počtu starších výrobců automobilů, kteří chtějí získat část trhu s elektromobily. GM začne do konce roku dodávat elektrickou verzi svého nákladního vozu GMC Hummer. A Jeep by měl do roku 2023 uvést na trh elektrickou verzi svého modelu Wrangler. Prezident Biden si již jeden z nich vyzkoušel.