Milovníci kávy se teď mají čeho obávat. Celosvětový nedostatek kávových zrn už hrozí zvýšením cen v kavárnách a supermarketech. Vaše ranní cappuccino nebo latté by teď mohlo začít zanechávat hořkou příchuť i z jiných důvodů.
Svět se potýká se zoufalým nedostatkem kávy arabica, odrůdy, která má nejjemnější chuť a tvoří asi 60 % světové produkce. Zásoby byly zdecimovány poté, co extrémní počasí zničilo úrodu, a vzhledem k tomu, že se očekává, že období La Nina, které bude trvat do začátku roku 2022, dále poškodí úrodu, může trvat roky, než se trh vzpamatuje. Ceny arabiky prudce rostou, což odráží narůstající krizi, zatímco přetížení světové lodní dopravy ještě více ztěžuje dopravu zrn tam, kde jsou potřeba.

„Není to jen krátkodobý problém,“ řekl Kona Haque, který vede výzkum u obchodníka s komoditami ED&F Man v Londýně. „Ve skutečnosti je to něco, co budeme zohledňovat po několik příštích let.“
Pražírny kávy a maloobchodníci se nyní musí rozhodnout, zda zvýší své vlastní ceny. Mají však i další možnost: drsnější příbuznou arabiky, robustu. Někteří již používají více této levnější odrůdy, která se obvykle pije v instantních kávách a obsahuje více kofeinu, který jí dodává hořkou chuť.
Krize má své kořeny v Brazílii, hlavním světovém dodavateli arabiky, kde po suchu, které nastalo jednou za generaci, přišly mrazy, které zpustošily úrodu. Zásadní je, že se zemědělci nemusí obávat jen o současnou úrodu, někteří „pařezí“ nebo odstraňují silně poškozené stromy; nově vysazeným stromům bude trvat několik let, než dozrají. Kromě toho se potýkají také s rostoucími náklady na hnojiva a nedostatkem pracovních sil.
Ceny zrn arabiky se letos zvýšily přibližně o 80 %. Výzkumníci a analytici se stále zabývají průzkumem zbytků poškozené úrody kávy v Brazílii, ale dosavadní zprávy nejsou povzbudivé.

Mezitím se o zrna přetahují téměř všichni v dodavatelském řetězci.
„Spousta zákazníků, kteří od nás obvykle nenakupují, kupuje větší množství a jiný původ, než je běžné,“ říká Joanne Berryová, vedoucí oddělení zásobování a nákupu norské společnosti Tropiq, která nakupuje vysoce kvalitní speciální kávu pro pražírny v celé Evropě. „Myslím, že máme neúměrnou poptávku kvůli všeobecnému nedostatku nabídky.“
Ceny robusty sice letos také vzrostly, ale zaostaly za růstem arabiky a jsou méně než poloviční. To pražírny stále více láká k tomu, aby ve svých výrobcích používaly více robusty.
Některé kavárny a značky se zaměřují výhradně na jednu nebo druhou odrůdu, ale mnohé používají směs obou, aby vytvořily specifickou chuť. Arabica je sladší a obvykle se používá do nápojů, jako je cappuccino a latté, robusta je tradičně oblíbená v Itálii pro přípravu espressa nebo lyofilizovaná pro použití v instantní kávě.
Obě odrůdy se ocitly v logistických potížích, které v současné době zachvátily celý svět. Káva se přepravuje v kontejnerech a celosvětový nedostatek omezil vývoz milionů pytlů do center poptávky, jako jsou USA, Japonsko a Evropa.

Vietnam, který je největším vývozcem kávy robusta, očekává v letošním roce již druhou velkou úrodu, ale kvůli problémům s přepravou mají vývozci potíže s odesláním zrn. Na rozdíl od arabiky však obchodníci vědí, že je to jen otázka času a robusta se nakonec na trh dostane.
Mnoho značek a kaváren se samozřejmě bude zdráhat riskovat, že si změnou směsí a chuťových profilů znepřátelí zákazníky. Při malém a hrubém průzkumu v obchodech s prémiovou kávou v londýnské City, který proběhl tento týden, všichni zaměstnanci, s nimiž agentura Bloomberg hovořila, neochvějně tvrdili, že nemají v plánu přidávat robustu do své nabídky.
Jakákoli změna, ke které dojde v celosvětovém měřítku, bude pravděpodobně pomalá, i když některé pražírny v Brazílii již změnu provádějí.
Každopádně se zdá být stále pravděpodobnější, že maloobchodní ceny kávy porostou.
Pražírny od společnosti Nestle SA až po izraelskou společnost Strauss Group Ltd. již upozornily, že zvýšená cena se nakonec přenese na konečné spotřebitele, což je další příklad inflace v postpandemické ekonomice. Nejsou to jen náklady na kávová zrna, které se zvýšily, řekl Haque z ED&F Man.
„Pražírny kávy se také potýkají s vyššími náklady na pracovní sílu a účty za energie,“ uvedla. „A protože inflace je již označena, myslím, že spotřebitelé si mohou být téměř jisti tím, co se stane.“