Čína se pustila do najímání ropných tankerů, což je známkou toho, že poptávka po energiích se zrychlila poté, co druhá největší světová ekonomika vycouvala z výluky v období Covid-19.
Obchodníci vozí ropu do Číny, která je největším dovozcem ropy na světě, v tankerech velikosti Eiffelovy věže zvaných Very Large Crude Carrier, z nichž každý uveze dva miliony barelů ropy. Náklady na pronájem nejžádanějšího typu těchto tankerů s moderními výfukovými systémy se podle lodních makléřů vyšplhaly na téměř 100 000 dolarů denně. To je dvakrát více než před měsícem.
Za tímto nárůstem stojí prudký nárůst poptávky po ropě v čínském rafinérském průmyslu, kde je nyní po americké ropě obzvláště vysoká poptávka.
Čínská ekonomika se zadrhla poté, co prezident Si Ťin-pching koncem loňského roku zrušil omezení Covid-19. Nedávné údaje však naznačují, že se aktivita zvyšuje, a obchodníci a makléři tvrdí, že poptávka po ropě začala prudce stoupat.
Podle společnosti Kpler, která se zabývá sledováním komodit, je čínský dovoz ropy na cestě k dosažení nebo překonání rekordní úrovně z června 2020.
To je výhodné pro majitele tankerů, kteří si lodě pronajímají, včetně společností Frontline PLC, Euronav NV a Teekay Tankers Ltd., kótovaných na burze v New Yorku.

Existují i další možné důsledky. Trvalý nárůst čínské poptávky po energiích by mohl celosvětově zvýšit ceny benzínu a zemního plynu. To by zkomplikovalo úkol centrálních bank, které se snaží tlumit inflaci.
Čínský dovoz se zatím neprojevil ve vyšších cenách. Naopak, referenční ceny ropy Brent tento měsíc klesly o 10 % na přibližně 75 dolarů za barel, což je nejnižší úroveň od konce roku 2021. Otřesy v americkém a evropském bankovním systému vyvolaly obavy z recese, která by omezila spotřebu energií na Západě.
Někteří vedoucí pracovníci a obchodníci s energiemi nicméně tvrdí, že ukojení čínské žízně po ropě pravděpodobně povede k růstu cen ještě v tomto roce. „Obr je zpět,“ řekl Hugo De Stoop, výkonný ředitel společnosti Euronav, která vlastní více než 40 lodí VLCC.
Podle majitelů lodí a makléřů jsou nejžádanějšími loděmi na trhu tankery určené k přepravě americké ropy do Číny.
Ještě před výprodejem v tomto týdnu stáhla nedostatečná americká poptávka cenu americké ropy dolů ve srovnání s ropou z Blízkého východu. Podle obchodníků po počátečním váhání, když v prosinci vstoupily v platnost sankce, vyskočil také čínský nákup zlevněné ruské ropy.
Nyní pronajaté lodě by dodávaly americkou ropu do čínských přístavů koncem května nebo začátkem června, tedy právě včas, aby mohla být přeměněna na benzin pro letní řidičskou sezónu. Analytici banky HSBC uvedli, že během prvních deseti březnových dnů došlo k 41 rezervacím tankerů, zatímco za celý únor jich bylo 62. Analytici dodali, že očekávají, že sazby VLCC zůstanou na vysoké úrovni.

Unipec, obchodní pobočka státní rafinérské společnosti China Petroleum & Chemical Corp. , podle makléřů a údajů společnosti Refinitiv od začátku února vedla v přílivu rezervací. Vysoce postavený makléř v Singapuru uvedl, že více než 20 nákladů určených společností Unipec přiváží přibližně 8,5 milionu barelů a že tato aktivita pokračuje i v březnu.
Mluvčí společnosti China Petroleum & Chemical na žádost o komentář nereagoval.
Vysoké sazby za tankery kontrastují s ústupem na ostatních lodních trzích, což je pokles, který je varováním pro světovou ekonomiku. Sazby za kontejnerovou přepravu se propadly. Dopravci po zpomalení poptávky po zboží omezili až třetinu plaveb přes Tichý oceán.
Sankce uvalené na ruskou ropu omezují nabídku lodí – což je faktor, který zvýhodňuje majitele tankerů. Místo dovozu ruské ropy z blízkých přístavů v Baltském a Černém moři Evropa nakupuje v západní Africe, USA a Perském zálivu. Ruská ropa směřuje do Indie nebo Číny a někdy se cestou ve Středozemním moři mění z menších tankerů na větší.
Delší plavby jsou spojeny s loděmi, které by jinak byly k dispozici, uvedl Richard Matthews, ředitel výzkumu společnosti E.A. Gibson Shipbrokers. Navíc je stále větší část flotily určena k přepravě ruské, venezuelské a íránské ropy, na kterou byly uvaleny sankce, což ji činí pro mnoho společností nepoužitelnou.
„Tankery jezdí na delší vzdálenosti a dostupnost lodí je velmi omezená. Myslím, že sazby zůstanou v příštích dvou letech vysoké,“ řekl výkonný ředitel společnosti Frontline Lars Barstad.

Lodní doprava je náchylná k cyklům konjunktury a poklesu, ale tentokrát nedochází k přílivu nových tankerů, které by zmírnily nabídku. Nejistota ohledně budoucnosti lodních paliv a regulace odrazuje majitele od objednávek. Společnost Clarkson PLC, která se zabývá zprostředkováním prodeje lodí, odhaduje, že kapacita tankerů vzroste jen o 2,9 % díky novým lodím, které se dostanou na vodu. Naproti tomu flotila lodí na zkapalněný zemní plyn se na základě objednávek stavitelů lodí zvýší o 50 %.
Mezinárodní energetická agentura ve středu uvedla, že Čína v letošním roce zvýší denní světovou poptávku po ropě o dva miliony barelů a zvýší ji na rekordních 102 milionů. Otevřenou otázkou zůstává, kolik ropy Čína spotřebuje doma a kolik jí bude rafinovat a vyvážet do Evropy, aby nahradila sankcionovanou ruskou naftu.
„Čína se vrací z Covidu: nešlo o restart ze dne na den. Vždycky to bude chvíli trvat,“ řekl Andrew Wilson, vedoucí výzkumu ve společnosti BRS Shipbrokers.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky