Airbnb (NASDAQ:ABNB) má sice v roce 2022 solidní start, ale to se rozhodně nedá říct o akciích ABNB.
Dne 3. května společnost oznámila své výsledky za 1. čtvrtletí roku 2022, které ukázaly, že Airbnb je silnější než kdykoli předtím. Tržby za čtvrtletí činily 1,5 miliardy dolarů. Kč, což je meziročně o 70 % více a co je možná ještě důležitější, je to o 80 % více než před pandemickým 1. čtvrtletím 2019. Čistá ztráta společnosti se ve čtvrtletí snížila na 19 milionů dolarů. To je o neuvěřitelných 1,2 miliardy dolarů lepší výsledek než v 1. čtvrtletí 2021 a o 273 milionů dolarů lepší výsledek než v 1. čtvrtletí 2019. Volný peněžní tok ve výši 1,2 miliardy dolarů je pro společnost historicky nejvyšší.
Kromě toho společnost vydala výhled tržeb za 2. čtvrtletí ve výši 2,03 až 2,13 miliardy dolarů, čímž překonala očekávání analytiků.
Reakce trhu? Akcie Airbnb následující den prudce vzrostly. Ale píše se rok 2022, takže rychle zase klesaly. Dne 16. května uzavřela na hodnotě 114,44 USD, což je nové historické minimum. Vzhledem k tomu, že akcie ABNB klesly od začátku roku o třetinu a od svého maxima z února 2021 se uzavřely o 44 % níže, příležitost pro dlouhodobé růstové investory klepe na dveře.

Airbnb utrpělo na začátku pandemie, když výluky a strach z Covid-19 zdecimovaly cestování. To nejhorší je však již dávno ve zpětném zrcátku. Cestování se celosvětově zvedá. Nedávné vlny varianty Covid-19 zpozdily úplné oživení, ale při pohledu na prognózy globálních příjmů leteckých společností na rok 2022 oproti roku 2019 je vidět, že dochází k pokroku. Kromě toho se společnosti Airbnb velmi úspěšně daří využívat trend práce na dálku. Silný růst dlouhodobých pronájmů (28 dní a více) pomohl více než vykompenzovat odvětví cestovního ruchu, které se ještě plně nezotavilo.
Dokonce i během pandemie měla společnost Airbnb a její obchodní model silnou podporu. Scott Galloway je profesorem marketingu na Stern School of Business na New York University. V říjnu 2020 napsal: „Věřím, že příští rok touto dobou bude Airbnb nejhodnotnější pohostinskou firmou na světě a jednou z deseti nejsilnějších světových značek… Hodnota platformy SF bude pravděpodobně vyšší než hodnota tří největších hotelových firem dohromady.“

V této předpovědi se trochu spletl – podle mých výpočtů mají tři největší hotelové řetězce v současnosti dohromady tržní kapitalizaci přibližně 98 miliard dolarů ve srovnání se zhruba 73 miliardami dolarů Airbnb. Ale to je rok 2022. Cokoli, co je spojeno s technologickým sektorem, je ve své výkonnosti nevalné.
Galloway měl každopádně pravdu v tom, že Airbnb se daří pokračovat v budování celosvětově uznávané značky. Tyto výsledky za první čtvrtletí neukazují jen to, že lidé utrácejí za pronájmy přes Airbnb více než kdy jindy. Ukazují také, že se k platformě připojuje více lidí než kdy dříve, aby pronajímali své nemovitosti jako hostitelé. A tento růst se neomezuje pouze na města. Podle společnosti se počet aktivních nabídek mimo města v Severní Americe ve čtvrtletí zvýšil o 21 %.
Vzhledem k tomu, že se cestovní ruch nadále zotavuje a počet nabídek Airbnb roste, bude růst příjmů pokračovat. Ziskovost se blíží. Důvody pro nákup akcií ABNB za současnou zvýhodněnou cenu jsou silné.
Každý, kdo uvažuje o investici do akcií ABNB, musí vědět, že společnost čelí některým výzvám. V krátkodobém horizontu (doufejme) jsou těmito výzvami válka na Ukrajině a probíhající vlny Covid-19. Ve hře jsou také makroekonomické protivětry. Pokud inflace a úrokové sazby vyvolají recesi, cestovní ruch tím rozhodně utrpí.
V dlouhodobějším horizontu se obchodní model Airbnb nadále potýká s tlaky. Mezi problémy, se kterými se společnost musí vypořádat, patří obvinění, že vyvolává nedostatek nájemního bydlení ve městech, násilné davy lidí na večírcích v pronajatých prostorách a obavy z toho, že hostitelé Airbnb sledují hosty skrytými kamerami.