Rok 2020 se nesl ve znamení pandemie koronaviru. Byznysy trpěly. A kontroverzní miliardář se zase jednou rozhodl vzít věci do vlastních rukou.
27. května roku 2020 Elon Musk, generální ředitel společnosti Tesla, oznámil na Twitteru, že plánuje znovuotevřít výrobní závod automobilky v Kalifornii, a to navzdory místním příkazům souvisejícími s pandemií COVID-19. V dnešním Almanachu se podíváme právě na kontroverzní příběh duchovního dítka Elona Muska – a na to jak Tesla změnila svět.
Pojďme se podívat, co dalšího si pro nás historie připravila na dnešní den:
- 1655 – Anglická invaze na Jamajku: Španělští obránci ostrova kapitulovali, Jamajka se stala anglickou kolonií.
- 1703 – Car Petr Veliký založil Petrohrad.
- 1905 – V bitvě u Cušimy ve vodách Korejského průlivu byla rozhodnuta rusko-japonská válka.
- 1930 – Na Manhattanu byl otevřen Chrysler Building, nejvyšší budova světa.
- 1937 – Byl otevřen most Golden Gate Bridge v San Francisku pro pěší, pro automobilovou dopravu na druhý den.
- 1941 – V Atlantském oceánu byla potopena německá bitevní loď Bismarck s 2 300 lidmi na palubě.
- 2001 – V rakouském Götzisu překonal jako první atlet hranici 9000 bodů v desetiboji Čech Roman Šebrle světovým rekordem 9026 bodů. Překonal ho teprve Američan Ashton Eaton v červnu roku 2012 výkonem 9039 bodů.
A nyní se už přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
- 1933 – V kinech se objevuje Sněhurka a sedm trpaslíků, první celovečerní animovaný film společnosti Walt Disney Company.
- 1986 – Společnost IBM představila revoluční počítač IBM 3090, který byl určen pro vysokorychlostní výpočty a pokročilé zpracování dat.
- 2010 – Populární společnost Uber, která se zabývá sdílením jízd a dopravními sítěmi, rozšiřuje své služby na mezinárodní úrovni a zahajuje provoz v Paříži ve Francii.
- 2014 – Amazon.com představuje svůj první chytrý telefon Amazon Fire Phone s unikátním 3D displejem a integrací s digitálními službami Amazonu.
Kontroverzní příběh automobilky Tesla
Tesla, Inc., dříve (2003-17) Tesla Motors (TSLA), je americký výrobce elektromobilů, solárních panelů a baterií pro automobily a domácí úložiště energie. Společnost založili v roce 2003 američtí podnikatelé Martin Eberhard a Marc Tarpenning a pojmenovali ji po srbském vynálezci Nikolovi Teslovi. Rychle se stala jednou z nejznámějších automobilových značek na světě.
Společnost Tesla Motors byla založena za účelem vývoje sportovního elektromobilu. Eberhard byl výkonným ředitelem (CEO) společnosti Tesla a Tarpenning jejím finančním ředitelem (CFO). Finanční prostředky pro společnost byly získány z různých zdrojů, zejména od spoluzakladatele společnosti PayPal Elona Muska, který do nového podniku přispěl více než 30 miliony dolarů a od roku 2004 působil jako předseda společnosti.

V roce 2008 Tesla Motors uvedla na trh svůj první vůz, zcela elektrický Roadster. Při firemních testech dosáhl dojezdu 245 mil (394 km) na jedno nabití, což je dojezd, který nemá u sériového elektromobilu obdoby. Další testy ukázaly, že jeho výkon je srovnatelný s mnoha sportovními vozy s benzinovým motorem: Roadster dokázal zrychlit z 0 na 60 mil (96 km) za hodinu za méně než čtyři sekundy a dosáhl maximální rychlosti 125 mil (200 km) za hodinu. Lehká karoserie byla vyrobena z uhlíkových vláken. Roadster neprodukoval žádné výfukové emise, protože nepoužíval spalovací motor. Společnost Tesla Motors zjistila, že vůz dosahoval účinnosti, která odpovídala spotřebě benzinu 135 mil na galon (57 km na litr). Elektromotor vozidla byl napájen lithium-iontovými články, které se často používají v bateriích notebooků a které lze dobíjet z běžné elektrické zásuvky. I přes federální daňovou úlevu ve výši 7 500 USD na nákup elektromobilu se Roadster s cenou 109 000 USD řadil mezi luxusní zboží.
Koncem roku 2007 Eberhard odstoupil z funkce generálního ředitele a prezidenta pro technologie a stal se členem poradního sboru společnosti. V roce 2008 bylo oznámeno, že společnost opustil, ačkoli zůstal jejím akcionářem. Tarpenning, který byl viceprezidentem pro elektrotechniku a dohlížel na vývoj elektronických a softwarových systémů pro Roadster, opustil společnost také v roce 2008. Musk převzal funkci generálního ředitele. V roce 2010 Tesla při první veřejné nabídce akcií získala přibližně 226 milionů dolarů.
V roce 2012 Tesla zastavila výrobu Roadsteru a soustředila se na nový sedan Model S, který byl automobilovou kritikou oceňován pro svůj výkon a design. Dodával se se třemi různými variantami baterií, které poskytovaly odhadovaný dojezd 235 nebo 300 mil (379 nebo 483 km). Varianta baterie s nejvyšším výkonem poskytovala zrychlení z 0 na 60 mil (96 km) za hodinu za něco málo přes čtyři sekundy a maximální rychlost 130 mil (209 km) za hodinu. Na rozdíl od modelu Roadster, který nesl bateriový systém v zadní části vozu, měl Model S baterii pod podlahou, což poskytovalo další úložný prostor vzadu a lepší jízdní vlastnosti díky nízkému těžišti; toto umístění baterie bylo použito i u pozdějších modelů Tesla. Tesla Autopilot, forma poloautonomního řízení, byl u Modelu S (a později i u dalších modelů) k dispozici v roce 2014.

Od roku 2012 budovala společnost Tesla ve Spojených státech a v Evropě stanice zvané Superchargers, určené k rychlému nabíjení baterií bez dodatečných nákladů pro majitele vozů Tesla. Pozdější verze těchto stanic měly také možnost kompletní výměny akumulátoru Modelu S.
V roce 2015 společnost Tesla uvedla na trh Model X, vozidlo typu crossover (tj. vozidlo s vlastnostmi sportovně-užitkového vozidla, ale postavené na podvozku osobního automobilu). Model X měl maximální dojezd na baterie přibližně 340 mil (547 km) a až sedm míst k sezení.
Tesla začala stavět velké továrny, které nazvala Gigafactories, na výrobu baterií a vozidel. První taková továrna byla otevřena v roce 2016 u města Reno v Nevadě. Gigafactory byly otevřeny v Buffalu ve státě New York a v Šanghaji v Číně a další Gigafactory byly plánovány.
Vzhledem k poptávce po levnějším vozidle se v roce 2017 začal vyrábět Model 3, čtyřdveřový sedan s dojezdem až 353 mil (568 km) a cenou 35 000 USD. Vůz měl celoskleněnou střechu a většina ovládacích prvků byla na 15palcovém (38 cm) centrálním dotykovém displeji. Model 3 se stal nejprodávanějším modelem společnosti Tesla a nejprodávanějším elektromobilem všech dob, když překonal Nissan Leaf.
Společnost se také rozšířila o výrobky pro solární energii. V roce 2015 byla představena řada baterií pro ukládání elektrické energie ze slunečního záření pro použití v domácnostech a firmách. V roce 2016 Tesla koupila společnost SolarCity vyrábějící solární panely a nabídla střešní solární panely, solární střechu s taškami na výrobu energie a velkou baterii Powerwall, která slouží k ukládání vyrobené energie pro použití v době, kdy nesvítí slunce, nebo jako záloha v případě výpadku proudu. V roce 2017 společnost změnila svůj název na Tesla, Inc. s cílem vyjádřit, že již neprodává pouze automobily.
V následujícím roce Musk zveřejnil sérii tweetů o přechodu společnosti Tesla do soukromého vlastnictví a tvrdil, že má zajištěno financování. V září 2018 ho americká Komise pro cenné papíry (SEC) obvinila z podvodu s cennými papíry s tím, že jeho tweety byly „nepravdivé a zavádějící“. Později téhož měsíce představenstvo společnosti Tesla odmítlo navrhované urovnání ze strany SEC, údajně poté, co Musk pohrozil rezignací. Zpráva o zamítnuté dohodě však způsobila propad akcií společnosti Tesla a představenstvo rychle přijalo méně velkorysé urovnání, jehož podmínky zahrnovaly Muskovo odstoupení z funkce předsedy představenstva na dobu nejméně tří let a to, že jeho tweety musí být předem schváleny právníky společnosti Tesla. Mohl však zůstat generálním ředitelem. Tesla i Musk navíc dostali pokutu 20 milionů dolarů.
Od té doby Tesla láme další rekordy – a přes vrcholy i pády pokračuje v postupné renesanci automobilového průmyslu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky