Zatímco nedostatek čipů omezil výrobu v celém automobilovém průmyslu, Tesla (TSLA) pokračuje v navyšování výroby a prodejů a v prvních třech čtvrtletích roku 2021 dodala 624 582 vozů, přičemž za celý rok se očekává zhruba 900 000 vozů. To je obrovský skok oproti 509 737 dodaným vozům v roce 2020. Akcie společnosti Tesla si i přes velké vzestupy a pády letos zatím polepšily o 28 %.
Může být tedy rok 2022 pro výrobce elektromobilů a akcie TSLA ještě větším rokem?
Tesla plánuje masivní rozšíření své výrobní kapacity, když v roce 2022 otevře své továrny u Berlína a v texaském Austinu. Tesla však již nemá žádné významné trhy, na které by mohla vstoupit, a v podstatě ani žádné nové vozy. Mezitím konkurence stále roste a i v USA bude mít širokou nabídku elektromobilů, což pro Teslu představuje krátkodobou i dlouhodobou hrozbu.

Rozšířené úvěry na elektromobily v USA by mohly poptávku po Tesle podpořit, ačkoli ty jsou nyní v nedohlednu.
Býčí názor na společnost Tesla
Přesto je Wall Street ohledně vyhlídek výrobce elektromobilů optimistická, protože celosvětové výdaje na elektromobily explodují a očekává se, že se normalizuje nabídka čipů.
„Domníváme se, že rok 2022 bude pro odvětví elektromobilů zlomovým rokem, protože v nadcházejícím roce je připravena půda pro masivní spotřebitelskou poptávku,“ uvedl 13. prosince ve zprávě pro klienty analytik společnosti Wedbush Daniel Ives. „Ačkoli nedostatek čipů zůstává přetrvávajícím převisem nad odvětvím elektromobilů, na základě našich nedávných kontrol dodavatelského řetězce v Asii se tato dynamika v příštích třech měsících zjevně zmírní a v roce 2022 přejde z protivětru do zadního větru pro celý sektor elektromobilů.“
Ives dodává, že z 5 bilionů dolarů zelené přílivové vlny výdajů na elektromobily, která se očekává v příštím desetiletí, připadá 2,5 bilionu dolarů na společnost Tesla, „která dnes vlastní trh s železnou rukou, a zbylých 2,5 bilionu dolarů je k mání mezi více než 100 výrobci OEM, kteří se chystají na elektromobily.“

I když Tesla bude i nadále lídrem ve svém oboru, Ives říká, že v této zelené přílivové vlně bude „spousta vítězů a investoři mohou v příštích letech hrát na mnoha aspektech této obrovské tržní příležitosti“.
Společnost Rivian (RIVN) pomůže vydláždit cestu novému trhu s elektromobily u pickupů a SUV, spolu s Fordem (F) F-150 Lightning, který mění pravidla hry, dodává Ives.
Nedostatek čipů by se měl zmírnit
Nedostatek čipů mohl zpomalit růst výroby Tesly a mnoho dalších automobilek snížilo produkci. To poskytlo obrovskou cenovou sílu společnosti Tesla, která v roce 2021 několikrát zvýšila ceny v USA. To pomohlo posílit ziskové marže.
Krize v oblasti čipů vykazuje známky toho, že se zlepšuje. Poprvé za devět měsíců se u předních dodavatelů zvýšila celosvětová nabídka čipů. Poptávka je však stále nebývale vysoká. Světoví výrobci automobilů právě začínají zvyšovat výrobu a zásoby z nízkých úrovní. V dlouhodobějším horizontu by se dodávky čipů měly začít normalizovat.

Varianta omikron by mohla nabídnout další komplikaci pro potíže čipů a dalších dodavatelských řetězců, pokud by se rozsáhlé odstávky obnovily na delší dobu.
Otevření továren v Berlíně a Austinu
Generální ředitel Elon Musk uvedl, že doufá v zahájení výroby v německé továrně Tesla v Braniborsku nedaleko Berlína do konce roku. Tesla však údajně nepředložila všechny dokumenty pro nové povolení. Po otevření berlínského závodu se očekává pomalý náběh výroby Modelu Y. Tesla údajně očekává, že v první polovině roku 2022 vyrobí Gigafactory Berlin více než 30 000 vozů.
Jakmile se Berlín rozjede, Tesla Šanghaj postupně ukončí vývoz Modelu Y do Evropy a vyhradí si více místa pro místní prodej. Šanghaj bude do Evropy stále vyvážet sedany Model 3. Velkou otázkou pro Teslu Berlín, kromě samotného zahájení a náběhu výroby, může být, jak silná bude poptávka po Tesle v Číně.
Továrna společnosti Tesla v Austinu, která bude rovněž vyrábět Model Y, má být otevřena brzy poté. Navýšení kapacity je vítaným krokem pro ty, kteří si crossover Tesla již objednali.

Ale právě v době, kdy se výroba Modelu Y celosvětově zvedá, budou soupeři v oblasti elektromobilů zvyšovat výrobu, zejména crossoverů.
Soupeři společnosti Tesla
Tesla bude v roce 2022 a v dalších letech čelit rostoucí konkurenci, protože automobilky po celém světě uvádějí na trh nové modely elektromobilů a zvyšují jejich výrobu.
Mezi rostoucím seznamem elektromobilů na trhu je i Ford Mustang Mach-E, který se v letech 2022 a 2023 dočká mnohem vyšší produkce.
Volkswagen (VWAGY) začne v USA vyrábět model ID.4 a výrazně sníží jeho cenu. Audi Q4 E-Tron, Hyundai Ioniq 5 a Kia EV6, které se již v Evropě dobře prodávají, právě začínají nebo se chystají na svou premiéru v USA.
Elektrické SUV Solterra od Subaru by se mělo objevit v polovině roku 2022. Solterra byla vyvinuta ve spolupráci s Toyotou (TM), která sama nedávno představila plán elektrifikace své modelové řady v hodnotě 70 miliard dolarů.
Začátkem letošního roku oznámila společnost General Motors (GM), že do roku 2025 plánuje investovat 35 miliard dolarů do elektrických vozidel. GM právě zahajuje dodávky luxusního elektromobilu Hummer. Cenově dostupnější model F-150 Lightning od Fordu by měl být představen koncem jara.
Mezitím bude Fiskerovo SUV Ocean dalším konkurentem Tesly Model Y, až bude koncem roku 2022 uvedeno na trh.
Pickup R1T společnosti Rivian předstihl model Cybertruck společnosti Tesla a stal se prvním plně elektrickým pickupem na trhu. Plně elektrický pickup společnosti Rivian byl vyhlášen Truckem roku časopisu MotorTrend.

Na straně luxusních vozů jsou silnými soupeři Modelu S, jehož výroba byla v roce 2021 po modernizaci omezena, Lucid (LCID) Air a Mercedes-Benz EQS. Luxusní SUV Cadillac Lyriq bude mít premiéru na jaře 2022. Spolu s Rivianem R1S budou velkými hráči na poli plnohodnotných elektrických SUV, protože prodeje Modelu X v posledních letech slábnou.
Čínští soupeři v oblasti elektromobilů
Čínští výrobci elektromobilů Nio (NIO), Li Auto (LI) a Xpeng (XPEV) uvedou v příštím roce na trh nové modely, přičemž Nio uvede na trh dva tolik diskutované sedany EV. Nio i Xpeng plánují větší evropskou expanzi. Zdá se, že gigant v oblasti elektromobilů BYD (BYDDF) bude pokračovat ve své rychlé expanzi a výrazně zvýší vývoz na řadu trhů.
A konečně, celková výroba automobilů v Číně by měla oživit, protože se zmírní potíže s čipy. Kombinace výrazně zvýšené konkurence v oblasti elektromobilů a normálnější celosvětové výroby automobilů pravděpodobně zvrátí silnou cenovou sílu společnosti Tesla v roce 2021.
Daňové úlevy pro elektromobily?
Hlavní divokou kartou je, zda Kongres schválí nové daňové úlevy pro elektromobily. To je klíčové pro společnosti Tesla a GM, které již nemají nárok na současnou federální daňovou úlevu ve výši 7 500 USD. Všechny ostatní automobilky na něj mají nárok přinejmenším do roku 2022.
Nové daňové úlevy pro elektromobily by mohly společnosti Tesla umožnit zachovat nebo dokonce dále zvýšit ceny v USA. Nové daňové úlevy pro elektromobily však byly součástí širšího výdajového balíčku, který je nyní zpochybněn. Díky tomu by Ford, Hyundai a další mohly získat velkou cenovou výhodu oproti elektromobilům Tesla.

Bidenova administrativa prozatím prosazuje přísnější emisní normy, které fakticky donutí tradiční výrobce automobilů, zejména ty, kteří mají benzinová SUV a pickupy, prodávat mnohem více elektromobilů a hybridů.
Akcie společnosti Tesla
Akcie od začátku roku 2021 vylétly o 76 % na historické maximum 1243,49 dne 4. listopadu, i když to jistě nebyl přímý postup. Od té doby akcie Tesly prudce klesly, protože Musk 6. listopadu provedl na Twitteru anketu mezi svými příznivci ohledně prodeje 10% podílu ve společnosti.
Elon Musk od té doby prodal akcie TSLA v hodnotě téměř 13 miliard dolarů.
Není jasné, do jaké míry Muskův prodej akcií poškodil akcie Tesly a do jaké míry prostě odráží širší výprodej na trhu, přičemž růstové a elektrické hry jsou těžce zasaženy.
K 20. prosinci se akcie lídra žebříčku podle MarketSmith nacházejí 28 % pod svým historickým maximem. Tržní kapitalizace akcií Tesla, která na přelomu října a listopadu přesáhla 1 bilion dolarů, se stále pohybuje kolem 900 miliard dolarů.

Mezitím akcie GM v roce 2021 solidně vzrostly, zatímco akcie Ford raketově vzrostly.
Akcie amerického startupu Rivian, který se zabývá výrobou elektromobilů, mírně vzrostly oproti ceně po IPO, ale obchodují se na minimech po IPO a klesly z maxima z 15. listopadu. Akcie společnosti Lucid od svého červencového debutu po fúzi se společností SPAC silně posílily, ale ze svého listopadového vrcholu rovněž sklouzly.
Čínským konkurentům společnosti Tesla se v roce 2021 nedařilo. Akcie Nio se obchodují na 52týdenních minimech. Xpeng jsou nyní za celý rok v minusu/ Akcie společností se sídlem v Číně utrpěly ránu na začátku prosince, kdy Komise pro cenné papíry a burzy (SEC) i čínské regulační orgány podnikly kroky, které vyvolaly pochybnosti o budoucnosti čínských firem kotovaných v USA.
Závěr
Tesla zůstává gigantem v oblasti elektromobilů, za kterým se všichni ženou. Akcie Tesla jsou dlouhodobým vítězem s tržní kapitalizací, která převyšuje tržní kapitalizaci konkurentů v oblasti elektromobilů a dokonce i tradičních výrobců automobilů. Pokud budou prodeje společnosti Tesla pokračovat v boomu i v roce 2022, přičemž ceny zůstanou vysoké navzdory tomu, že nebudou nabízet žádné nové vozy a budou čelit výrazně zvýšené konkurenci, upevní to status elektromobilního giganta jako dlouhodobého vítěze automobilového průmyslu.