Počet zánovních ojetých aut do pěti let stáří nabízených na českém trhu se v pololetí zvýšil o sedm procent na 71.044 vozů. Jejich průměrný nájezd se snížil o 863 na 16.153 kilometrů. Vyplývá to ze statistiky skupiny Aures Holdings, pod kterou patří vedle AAA Auto i značka Mototechna.

Nárůst o 12 procent na 40.350 aut zaznamenala nabídka vozů poháněných benzínovými motory. Nabídka aut s dieselovým motorem přesahovala 29.000 vozů. Zbytek tvořila vozidla poháněná alternativními palivy. Cena zánovních automobilů se ustálila na 440.000 Kč.

„Trh s novými automobily v letošním roce oslabil, a to na úkor právě zánovních vozů. Lidé si uvědomují ekonomickou úsporu těchto automobilů oproti novým, ale zároveň kvitují okamžitou dostupnost a tovární záruku, kterou tyto vozy mívají,“ uvedl provozní ředitel Auresu Petr Vaněček.

Obliba jednotlivých výrobců zánovních vozů se liší od nejpopulárnějších modelů klasických ojetých automobilů. Vedle stálic obou žebříčků, jako je první Škoda nebo druhý Volkswagen, se mezi zánovními vozy více objevují vozy Hyundai, Mercedes, Kia a Toyota. Velká část zánovních automobilů nabízených na trhu pochází z firemních flotil, což pak zvyšuje nabídku značek, které nejsou jednotlivci tolik preferované často z důvodu vyšší pořizovací ceny.

V nabídce zánovních automobilů vedou jednoznačně modely Škoda Rapid, Škoda Fabia, Škoda Octavia a Škoda Superb. Mezi ně se na čtvrté místo probojoval jen Hyundai i30.

Zatímco počet dovážených ojetin na český trh stále roste, podíl zánovních automobilů s maximálním stářím do pěti let na dovozech poklesl ze 7,8 na 6,5 procenta. Import novějších aut klesl na úkor nekvalitních starších ojetin.