„V podnikové sféře se naskýtá velmi reálná a prozíravá příležitost přijmout tyto postupy poprvé – a učinit tak cílevědomě a cíleně.“
Průkopníci meditace a praxe neverbálního naslouchání a aktivního mlčení pomáhají lidem dosáhnout tohoto cíle již stovky let. Pro podnikovou sféru však existuje velmi reálná a prozíravá příležitost, aby tyto praktiky poprvé přijala – a aby tak učinila záměrně a cílevědomě.
Tyto taktiky vyžadují jen omezené materiální zdroje kromě ochoty vyzkoušet něco nového, co se na první pohled může zdát v rozporu s podmínkami moderního pracoviště (hlavně přehnaná komunikace, mluvení jako forma práce a schůze jako způsob života!)
Níže uvádíme pět postupů, které vám mohou pomoci lépe pochopit – a v ideálním případě zvládnout – umění aktivního naslouchání a zároveň pozvednout úroveň komunikace na pracovišti.
UPOZORNĚNÍ
Ve světě motivačních plakátů, spořičů obrazovky a reklamních předmětů má možná smysl připomínat lidem, aby poslouchali. Nejjednodušším způsobem je jednoduchá poznámka na notebooku, například nezapomínejte dýchat, vnímejte, co lidé říkají, nebo jednoduše poslouchejte více. Může se to zdát banální, ale je dokázáno, že připomenutí rozsvítí náš mozek a nakonec se změní ve zvyk.
ODPOVĚDI O DVOU VĚTÁCH

Interní schůzky se známými kolegy nebo klienty jsou skvělou příležitostí k nácviku naslouchání a mlčení a k uvolnění místa pro ostatní. Neříkat vůbec nic nemusí být řešením, takže nácvik reagování na otázky a připomínky lidí pomocí dvou vět je dobrou příležitostí, jak svými slovy významně zapůsobit a poskytnout na schůzce více prostoru ostatním.
Tím také zabráníte tomu, aby lidé ve skupinové diskusi dominovali, a vytvoříte tak inkluzivnější prostředí pro všechny. Těžko se to dělá – tolik z nás má tendenci k rozvláčnému vysvětlování, takže vynulování vašich slov je nesmírně důležité. Vybírejte moudře. Buďte promyšlení. Neříkejte víc, než je nutné. Nezabírejte příliš mnoho místa.
PARTNERSKÁ NASLOUCHÁNÍ
Skvělou příležitostí pro vzájemné poznávání kolegů z různých prostředí nemusí být standardní osobní posezení u kávy nebo virtuální kontrola. Místo toho si domluvte sérii desetiminutových setkání. Střídejte se v tom, kdo položí otázku a kdo na ni odpoví. Osoba, která klade otázku, může pouze poslouchat a přikyvovat. Na konci sezení pouze poděkuje a několik minut přemýšlí o tom, co jí dotyčný sdělil.
Další příležitost pro vzájemné poznávání kolegů vyžaduje použití série obrázků ke sdílení životního příběhu s omezenými popisky, které popisují, o co se jedná (PechaKucha je skvělá technika, kterou lze v tomto případě využít.) Důraz je kladen na vyprávění, které vytváří prostor – na rozdíl od okamžité zpětné vazby nebo blábolení.
PROSTOR PRO NASLOUCHÁNÍ

Všichni jsme byli na schůzkách, kde jsme byli zahlceni informacemi, a máme tendenci si na konci schůzky vynutit odpověď nebo akční plán. Někteří mohou dokonce předem naplánovat svůj závěr nebo upřesnit své akční body dříve, než se ostatní stihnou vyjádřit. V pracovním prostředí to působí jako aktivní nebo odevzdaná věc, ale dát lidem několik minut klidu na přemýšlení o tom, co slyšeli, může vést ke smysluplnějším akcím a výsledkům. Zkuste 60minutovou schůzku rozdělit na 40 minut sdílení/rozhovoru, 10 minut tichého/osobního zamyšlení a 10 minut reakce.
KRUHY NASLOUCHÁNÍ
Pokud jde o diskusi o důležitých tématech na pracovišti, od toho, jak vytvořit inkluzivní kulturu, až po podporu pečujících osob, zůstávají kruhy naslouchání mocným nástrojem. Zásadní je požádat osobu, která bude kruh moderovat, aby byl zajištěn plynulý přechod mezi hovořícími lidmi.
Je to také vynikající příležitost přivést hosty, aby hovořili o svých životních zkušenostech, podnikání nebo vášních skupině lidí, kteří jsou zde pouze proto, aby naslouchali. Slyšeli jste správně: jedinou úlohou posluchačů je naslouchat, vstřebávat a pozorovat. Otázky lze pokládat prostřednictvím chatu, ale smyslem okamžiku je být přítomen.
Slouží to také jako skvělá připomínka toho, že skvělé nápady nemusí vždy pramenit ze spolupráce; mohou vzniknout i z tichého rozjímání.
Přínosy uplatňování aktivního naslouchání pozoruji v každodenní práci, v interakcích s kolegy a klienty a představuji si budoucnost, kdy bude naslouchání prostě součástí organizační kultury.
Tyto postupy mohou společně pomoci jednotlivcům i organizacím objevit a využívat mocnou a málo využívanou praxi – naslouchání – k dosažení vyšší produktivity, cílevědomosti a propojení. Pravděpodobně jsou to tři věci, které by se nám všem hodily.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky