Jak řídit společnost? Zrušení nepotřebných projektů. Zrušte střední management. Zjednodušte firemní hierarchii.
Mark Zuckerberg v úterý představil zaměstnancům aktualizovanou vizi toho, jak chce vlastník Facebooku, společnost Meta Platforms Inc., aby fungoval v roce, který nazval „rokem efektivity“.
Ve zhruba 2 200 slovech dopisu zaměstnancům, přerušovaném nadpisy jako „plošší je rychlejší“ a „štíhlejší je lepší“, Zuckerberg také nastínil několik snah o vybudování společnosti, kterou označil za soustředěnější a produktivnější, schopnou odolat současnému prostředí ekonomické nejistoty.
„Loňský rok byl pro mě ponižujícím budíčkem,“ napsal Zuckerberg. „Světová ekonomika se změnila, konkurenční tlaky vzrostly a náš růst se výrazně zpomalil.“
Jeho komentáře odrážejí obnovený důraz, který americké společnosti kladou na snižování nákladů a odstraňování plýtvání. Šéf společnosti oznámil, že společnost provozující sociální média zruší v nadcházejících měsících 10 000 pracovních míst v několika kolech propouštění a dalších 5 000 volných pozic neobsadí.
Po letech, kdy byl kladen důraz na růst, se v posledních měsících mnoho vedoucích pracovníků zaměřilo na sebe a hledalo jakoukoli příležitost ke zlepšení provozu a urychlení rozhodování. Při hovorech o výsledcích hospodaření v posledních týdnech zdůrazňovali vedoucí pracovníci společností od Ford Motor Co. po Salesforce Inc. snahu o zvýšení produktivity.
„Víme, že když firmy čelí konkurenčním hrozbám, je pravděpodobnější, že přijmou přísnější postupy řízení a budou hledat příležitosti k vyšší efektivitě,“ řekla Laura Boudreauová, profesorka na Columbia Business School, která se zabývá produktivitou firem a pracovními vztahy mezi firmami a zaměstnanci.

Společnost Meta hodlá odstranit více úrovní řízení a přeměnit mnoho manažerů na zaměstnance bez nadřízených pravomocí. Tito zaměstnanci se pak budou zodpovídat téměř všem vrstvám organizace, uvedl Zuckerberg, aby se zlepšila komunikace napříč společností. Projekty s nízkou prioritou budou zrušeny. Budou posíleny interní nástroje, které pomohou softwarovým inženýrům psát kód rychleji.
„Štíhlejší organizace bude rychleji plnit své nejvyšší priority. Lidé budou produktivnější a jejich práce je bude více bavit a naplňovat,“ napsal Zuckerberg.
Nejnovější propouštění ve společnosti Meta následovalo po listopadovém oznámení, že společnost propustí více než 11 000 zaměstnanců. Zuckerberg tehdy uvedl, že společnost příliš expandovala na základě mylného předpokladu, že nárůst online aktivity během pandemie bude pokračovat. „Pochopil jsem to špatně a beru za to odpovědnost,“ napsal tehdy ve zprávě zaměstnancům.
Podle Boudreauové se snaha o efektivitu může vymstít, pokud poškodí kvalitu každodenní práce zaměstnanců. „Kam až mohou zaměstnavatelé zajít a existuje bod, kdy to začne zaměstnance demotivovat?“
Vedoucí pracovníci tvrdí, že pokud si organizace nedají pozor, může se časem stát, že se společnost nafoukne. Zuckerberg popsal, jak může projekt s nízkou prioritou ve společnosti Meta odčerpat zdroje z celé společnosti. Takový projekt by potřeboval vedoucího, což by mohlo vést k odebrání někoho efektivního z jiného týmu. Mohl by vyžadovat technické nástroje, prostor v kanceláři, notebooky a benefity z lidských zdrojů.
Manažeři se mohou rozhodnout, že chtějí, aby na projektu pomáhalo více inženýrů, což vede společnost k tomu, že najímá více lidí z IT, HR a náboru, což zase vede k tomu, že tyto týmy jsou větší, méně efektivní a méně reagují na práci s vyšší prioritou, napsal pan Zuckerberg. „Nepřímé náklady se sčítají a je snadné je podcenit.“
Společnost Meta se také zaměřuje na to, kde zaměstnanci pracují. Společnost během pandemie přijala hybridní a vzdálenou práci a poskytla mnoha zaměstnancům svobodu volby, kde budou svou práci vykonávat. Ačkoli se společnost podle svých slov zavázala umožnit práci na dálku i hybridní práci, Zuckerberg uvedl, že Meta vypozorovala, že některým zaměstnancům by prospělo více času stráveného se svými kolegy.

Společnost Meta také v interní zprávě oznámila zaměstnancům, že v první polovině letošního roku pozastaví všechny nové žádosti o práci na dálku a žádosti o přeložení do jiné kanceláře.
Zuckerberg v úterý uvedl, že inženýři, kteří nastoupili do společnosti osobně a poté začali pracovat na dálku, dosahovali v průměru lepších výsledků než ti, kteří začali pracovat na dálku. Podrobnosti o tom, jak společnost posuzuje výkonnost, nesdělil. Mladší inženýři, kteří jsou na začátku své kariéry, také dosahují lepších výsledků, pokud pracují se svými kolegy alespoň tři dny v týdnu, uvedl pan Zuckerberg a dodal, že je možná snazší budovat důvěru a rozvíjet vztahy osobně.
Snaha amerických společností o zvýšení efektivity není nová. Již po desetiletí zahajují vedoucí pracovníci iniciativy na snížení počtu zaměstnanců a odstranění nákladů a někteří z nich opakovaně vyzývají ostatní, aby učinili totéž.
„Byrokracie je něco jako rakovina a funguje tak trochu jako rakovina,“ řekl Charlie Munger, místopředseda představenstva společnosti Berkshire Hathaway Inc., a sklidil potlesk na výročním zasedání společnosti v roce 2018. „Takže jsme velmi proti byrokracii a myslím, že nám to hodně prospělo.“
V právě zveřejněném průzkumu společnosti McKinsey & Co. mezi manažery středního managementu téměř polovina z nich uvedla, že je nejvíce frustruje organizační byrokracie. A v souladu s cílem pana Zuckerberga přesunout mnoho manažerů do předních pozic společnost McKinsey také zjistila, že střední manažeři již v průměru tráví asi 31 % svého času prací určenou pro jednotlivé spolupracovníky.
Někteří vedoucí pracovníci menších společností, které stále ještě přijímají nové zaměstnance, tvrdí, že vzhledem k ekonomické situaci cítí potřebu soustředit se na provoz.
„Nemůžete být manažerem, který nezkoumá možnosti, jak být efektivnější,“ řekl Mike Fey, generální ředitel softwarové společnosti Island Technology Inc., která zaměstnává zhruba 150 lidí.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky