Hubert Joly, který oživil společnost Best Buy, když ji ohrozil gigant v oblasti e-commerce Amazon, říká, že můžete učinit své zaměstnance šťastnými a zároveň dosahovat výsledků.
Být úspěšným lídrem vyžaduje empatii a ušlechtilý cíl.
Tvrdí to Hubert Joly, bývalý generální ředitel a předseda představenstva společnosti Best Buy. Je mu připisována zásluha za to, že se mu podařilo zvrátit situaci v tomto maloobchodním řetězci se spotřební elektronikou, a to tváří v tvář značné konkurenci ze strany giganta v oblasti elektronického obchodování, společnosti Amazon. V době, kdy Joly v roce 2019 odstoupil z pozice generálního ředitele, si společnost se sídlem v Minneapolisu udržela stabilní úroveň s nárůstem tržeb, podílu na trhu a marží.

Zatímco dnes tento manažer tráví svůj čas přednášením na Harvard Business School, o svém působení v čele společnosti Best Buy se vyjadřuje více než obezřetně. Dokonce o tom napsal knihu, která vyšla letos v květnu a dotýká se jeho zkušeností. Jmenuje se Srdce byznysu: Principy vedení pro příští éru kapitalismu.
Největší poznatek? Vedoucí pracovníci, kteří jsou pověřeni přijímáním obtížných rozhodnutí, je nikdy nesmí přijímat ve vakuu. Firma je v konečném důsledku lidská organizace, kterou pohání kolektivní energie, vysvětlil během nedávné akce „The New World of Work“, kterou pořádal Harvard Business Review. Je přesvědčen, že spoluvytváření plánů se zaměstnanci může vytvořit produktivní a zdravá pracoviště a pomoci zaměstnancům před odchodem v rámci „velké rezignace.“
Zde Joly vysvětluje čtyři zásady, které by měl každý vedoucí pracovník dodržovat, když se snaží využít lidského kouzla zaměstnanců a zároveň dosáhnout výsledků.
1. Přijímejte člověka, ne pozici
Nejdůležitější rozhodnutí, které mohou generální ředitelé učinit, je výběr toho, koho dosadí na vedoucí pozice, říká Joly. Svěřil se, že dříve mylně kladl příliš velký důraz na zkušenosti a odbornost – přijímal ty, kteří se na papíře jevili jako nejlepší člověk pro danou pozici. Místo toho navrhuje zaměřit se spíše na to, kdo daný člověk je a jaký je to vůdčí typ. Například při pohovoru na místo generálního ředitele ve společnosti Carlson v roce 2004 požádal tehdejší generální ředitel Jolyho, aby popsal jeho duši jako vůdce.

„Je to skvělá otázka, protože se ptá, co daného člověka pohání a jaký chce mít vliv,“ řekl Joly. „Dokonce naznačuje, jak chtějí, aby se na ně vzpomínalo.
2. Zaměstnanci by měli být vaší hvězdou
Mnoho veřejných společností se řídí přístupem „akcionáři na prvním místě“ a staví tuto skupinu nad ostatní, jako jsou zákazníci, komunita, dodavatelé – a zaměstnanci. Tato éra je u konce. V příštích 50 letech budou podle Jolyho muset podniky postavit zaměstnance do středu vize společnosti, a to bez ohledu na odvětví.
Vedoucí pracovníci mohou často zabřednout do konečného cíle, ale stejně důležité je, jak ho dosáhnout, vysvětlil Joly. Tím, že se zasadíte o to, aby lidé stáli v popředí vaší práce, může váš záměr konat dobro vytvořit prostředí, které povzbudí zaměstnance k úspěšnému dosahování firemních cílů.
„V jednu chvíli si všichni mysleli, že Best Buy zanikne,“ řekl o době, kdy se poprvé ujal vedení. S klesající cenou akcií společnosti navrhovali členové představenstva společnosti snížení počtu pracovních míst nebo úplné uzavření prodejny. Místo toho Joly během prvního týdne ve funkci naslouchal svým zaměstnancům a vymyslel další postup.
Joly říká, že se dozvěděl, že zákazníci potřebují místo, kde si mohou výrobky osahat nebo se v případě potřeby na něco zeptat. Zjistil také, že některé problémy si společnost Best Buy způsobila sama. Vysvětluje, že ceny byly příliš vysoké a online nakupování bylo nefunkční.
3. Spojte lidi s tím, co je pohání

Zatímco velká rezignace se šíří napříč odvětvími, Joly říká, že vedoucí pracovníci by si měli klást otázku, jak mohou vytvořit prostředí, ve kterém lidé přirozeně chtějí dělat svou práci. Jednou z hlavních věcí, které mu ukázal minulý rok, je, že styl řízení shora dolů ne vždy funguje a pobídky mohou sahat jen do určité míry.
Místo toho navrhl jiný přístup: využít lidské kouzlo. „Lidské kouzlo spočívá v tom, že při velkém rozsahu máte zaměstnance, kteří pro sebe navzájem a pro zákazníky dělají věci, které jim nikdo neřekl,“ řekl.
Chcete-li to najít, povzbuzuje podle něj vedoucí pracovníky, aby inspirovali spojení a připomínali svým zaměstnancům, že jsou vidět. Poznejte, co vaše zaměstnance pohání, včetně jejich potíží a snů.
4. Přiznejte, že neznáte všechny odpovědi
„Myslím, že to je velký trend dnešního leadershipu, umět říct: ‚Nevím, budu potřebovat pomoc, ale přijdeme na to a budeme experimentovat,'“ řekl Joly.
Představa vůdce, který bouchá pěstí do stolu a diktuje politiku, je zastaralá. Místo toho je odpovědností moderních vedoucích pracovníků vytvářet prostředí, ve kterém mohou být všichni zaměstnanci sami sebou, poskytovat zpětnou vazbu a mít vliv na klíčová rozhodnutí.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky