Dříve lidé chodili do práce, protože museli. Nyní většinou přicházejí proto, že jim kancelář nabízí něco, co nemohou získat doma. Ale co přesně to je? Je to ruch a teplo osobního lidského kontaktu? Fyzický prostor pro brainstorming? Únikovou cestu před rozptýlením rodinného života?
Pokud lze usuzovat ze dvou nových článků o ideálním kancelářském prostředí pro hybridní práci, různé organizace přicházejí s velmi odlišnými odpověďmi na tyto otázky. To naznačuje, že podnikatelé a další vedoucí pracovníci firem musí pečlivě promyslet, jakým způsobem navrhnou kancelářské prostředí po pandemii, pokud chtějí přilákat zpět váhavé zaměstnance.
Kavárna nebo cela mnicha?
Dva články na serveru Quartz nabízejí různé odpovědi na tuto otázku. První z dvojice článků představuje postpandemickou kancelář jako místo spojení a živosti. Podobně jako někteří lidé dávají přednost práci v kavárně kvůli jejímu okolnímu „bzukotu“, mnoho zaměstnanců v dnešní době volí příchod do práce, aby unikli tichu a samotě životního stylu práce z domova.

Christian Grosen, šéfdesignér švýcarského výrobce nábytku Vitra, vysvětluje spisovatelce Anne Quito, že „je to hukot činnosti, který nakonec lidi vytáhne z jejich bublin práce z domova“. Proto se Grosen zasazuje o celodenní provoz hudby v kancelářích. Ta dokáže „udělat zázraky, aby místo působilo živě. Zdá se, že tato taktika již funguje v sídle společnosti Vitra,“ uvádí Quito.
Grosen se může opřít o spoustu výzkumů, které se zabývají produktivitou a účinky určitých typů hudby na pozadí na zvýšení koncentrace, ale ne všichni souhlasí s tím, že nejlepším modelem pro postpandemické kanceláře je rušná kavárna. V jiném článku na serveru Quartz si produktový designér Basecampu Jonas Downey pochvaluje tiché prostředí své kanceláře, které připomíná knihovnu.
Downey, který článek začíná známými stížnostmi na hrůzy rozptylujících otevřených kanceláří, tvrdí, že v Basecampu „jsme zjistili, že většina zaměstnanců potřebuje dlouhé, nepřerušované bloky času, aby mohli pracovat co nejlépe“, a že tyto bloky času by měly být bez rozptylování (a hluku). Basecamp dokonce zavedl pravidlo, které nabádá zaměstnance, aby se ve sdílených kancelářích chovali stejně jako v knihovně, a vyhlásil čtvrtky jako den „zákazu mluvení“.

Je zřejmé, že pracovní model zde není kancelář jako kavárna, ale jako útočiště. Doma vás vyrušují děti, které žádají o svačinu, doručovatelé u dveří nebo kočka, která považuje vaši klávesnici za svou osobní hřejivou podložku. V kanceláři by naopak měl panovat mnišský klid.
Který model je nejlepší?
Jedná se o dvě velmi odlišné vize kanceláře ve světě hybridní práce. Která z nich je nejlepší? Oba tábory mohou na podporu svého přístupu uvést renomované výzkumy a oba mají logické argumenty. To naznačuje, že odpověď pravděpodobně závisí na kombinaci firemní kultury, typu práce v kanceláři a osobních preferencích vedení.
Pokud lidé přicházejí do kanceláře převážně programovat nebo připravovat dokumenty, pak jim zjevně nepomůže k práci vybrnkávaný playlist se zpěvem (i když uklidňující hluk beze slov na pozadí by jim mohl pomoci). Pokud je hlavním cílem pracovních dnů v kanceláři sblížení a propojení, pak si pusťte hudbu. Hudba podporuje dobrou náladu a lidský kontakt.

Největším poučením pro podnikatele není to, že musíte vždy a navždy dát svou loajalitu jednomu nebo druhému táboru. Místo toho je třeba věnovat se záměrně nejen fyzickému designu kanceláře, ale také jejímu akustickému provedení. Na to, jak se v prostoru cítíme a jaké činnosti vítá a jaké ne, má velký vliv to, co slyšíme (nebo neslyšíme).
Zvuková kulisa vaší kanceláře by měla odpovídat vašim cílům, aby se k vám lidé vůbec vraceli. Víte přesně, jaké jsou tyto cíle, že?
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky