Každý, kdo očekává, že se bude opakovat dostatek místa na lokty na mnoha plavbách v loňském létě, by se měl připravit. Na moři jsou opět davy lidí.
Obsazenost mnoha výletních lodí přesahuje 100 %, a to zejména díky slevám a propagačním akcím, které mnoho výletních společností nabízelo na konci podzimu a v zimě. Cestující se setkávají s dlouhými frontami na aktivity na palubě, vyprodanými výlety a vystresovanými členy posádky, a to rok poté, co mají lodě jen pro sebe. V extrémních případech výletní společnosti ruší některým lidem výlety poté, co se příliš prodaly.
Společnost Royal Caribbean Group oznámila, že v prvním čtvrtletí roku 2023 dosáhla míra obsazenosti všech jejích výletních linek v průměru 102,1 %, zatímco na začátku roku 2022 to bylo 57,4 %. Společnost Norwegian Cruise Line Holdings uvedla, že míra obsazenosti v prvním čtvrtletí činila v průměru 101,5 % a předpokládá, že za celý rok bude v průměru 103,5 %.
Míra obsazenosti výletních lodí může přesáhnout 100 %, protože se předpokládá, že v každé kajutě budou bydlet dvě osoby, což bylo před pandemií běžné. Pokud se v jedné kajutě ubytují tři nebo čtyři cestující, může obsazenost přesáhnout 100 %.
Průměrná počáteční cena pětidenní plavby na hlavní výletní lince za vnitřní kajutu činí v červnu 743 dolarů, vyplývá z údajů webových stránek Cruise Critic. To je více než 551 dolarů ve stejném měsíci minulého roku. Cena dovolené na výletní plavbě se mimo jiné liší v závislosti na destinaci, délce trvání, typu kajuty a lodní společnosti.
Podle Davida Crookse, senior viceprezidenta pro produkty a operace cestovní kanceláře World Travel Holdings se sídlem v Massachusetts, která provozuje weby pro rezervaci plaveb, včetně CruisesOnly a Cruises.com, byly nejsilnější rezervace na „slunečné a zábavné destinace“, jako je Karibik. Říká, že mnoho z těchto plaveb je pro letošní léto vyprodáno a že je o ně velký zájem až do roku 2024. Větší flexibilita je u plaveb v Evropě a na Aljašce.
Stejně jako letecké společnosti prodávají výletní společnosti více rezervací, než kolik jich mohou pro danou rezervaci přijmout, říkají vedoucí pracovníci v odvětví výletních plaveb s tím, že určitá část cestujících se rozhodne nejet.

„Hotelové společnosti nestaví hotel s cílem mít prázdné pokoje a sportovní týmy nestaví stadiony, aby měly prázdná místa,“ uvedl v e-mailu Chris Chiames, ředitel komunikace společnosti Carnival Cruise Line.
Nedostatek kajut
Některé výletní společnosti se v posledních měsících setkaly s větším počtem vyprodaných lodí.
Společnost Royal Caribbean měla v posledních měsících několik plaveb, které byly vyprodané. Mluvčí společnosti uvedl, že týmy výnosů jejích plavebních linek proaktivně kontaktují vybrané hosty, aby se vyhnuly přeprodávání plaveb. Podotýká, že těmto zákazníkům je nabídnuta možnost vybrat si jinou plavbu, přičemž na výběr je několik termínů. Tento přístup podle něj může úspěšně zabránit nutnosti vyřazovat hosty.
Podle Crookse je nedávná vlna přeplněných plaveb odrazem přetrvávající poptávky po cestování.
Někdy jsou možnosti přebookování na jiné lodě, říká Colleen McDaniel, šéfredaktorka časopisu Cruise Critic. Cestující si také často mohou vybrat vrácení všech peněz, které již zaplatili plavební společnosti, a kredit na budoucí plavbu.
Pro ty, kteří jsou flexibilní, to může znamenat plavbu zdarma nebo s výraznou slevou. Pro ostatní může vyřazení z programu znamenat velkou finanční zátěž.
Diane Gaineyová, důchodkyně z Marylandu, se letos v září chystala s manželem a synem na plavbu lodí Celebrity Cruises do Japonska. Plavbu si objednala v únoru 2022, aby využila nabídky při jiné plavbě. Před několika týdny jí společnost Celebrity oznámila, že její rezervace byla zrušena, protože loď byla vyprodána.

Společnost Celebrity jí nabídla vrácení peněz nebo možnost přeobjednat se na plavbu v roce 2024 s podobnou trasou. Rodina již měla zakoupenou letenku a rezervovaný hotel na dobu, kdy měla dorazit do Japonska. Tyto rezervace provedla odděleně od rezervace plavby, což znamená, že nebyly součástí vrácení peněz. Společnost Celebrity nabídla, že uhradí vedlejší poplatky až do výše 500 dolarů, včetně poplatků za změnu letenky, říká Gainey. Říká však, že může přijít až o 6 000 dolarů, většinou za letenky.
Rodina čeká na jednání s leteckou společností o vrácení peněz nebo kreditu, aby zjistila, zda společnost Celebrity nabídne lepší podmínky. „Není to přece naše vina,“ říká.
Podle mluvčího společnosti se jednalo o ojedinělý incident způsobený nebývalou poptávkou po plavbách v Japonsku. Dodal, že společnost Celebrity nabídla kredity ve výši 450 dolarů na budoucí plavby a že cestující, kteří si znovu rezervují plavby na příští rok, zaplatí za své budoucí plavby aktuální cenu.
Všichni hosté na palubě
Kromě rušení letů mohou v těchto dnech frustraci vyvolat i davy lidí na lodích. Výlety na pevnině a další prémiové aktivity se rezervují mnohem rychleji, říká McDaniel.
„Pokud je něco, co chcete udělat a co rozhodne o vaší dovolené, měli byste si to rezervovat hned, jakmile víte, že to chcete udělat,“ říká McDaniel.
Pečlivé plánování může cestujícím pomoci vyhnout se některým nepříjemnostem způsobeným přeplněnými loděmi. Tanner Callais, zakladatel cestovních webových stránek Cruzely.com, říká, že si příjezd v den nalodění načasoval na pozdější dobu, aby se vyhnul dlouhému čekání na nalodění.
Během plavby navštěvuje jídelny v době mimo špičku a čeká až do oběda, aby si našel místo u bazénu. Pokud má představení více představení, Callais říká, že ta pozdější mají obvykle méně diváků.
Kailin Gowová, spisovatelka žijící v Las Vegas, se nedávno plavila s manželem a dospívající dcerou z Los Angeles do Vancouveru v Britské Kolumbii na plavbě lodí Norwegian. Podle jejích slov byla loď plná lidí a posádka vypadala ohromeně. Jejich kajutový stevard rodině řekl, že má na lodi na starosti 22 kajut, zatímco v minulosti jich měl na starosti jen 16. „Nevím, jestli je to pravda“.
Společnost Norwegian na žádost o komentář nereagovala.
„Protože byl tak přeplněný, pokaždé, když jste vyšli z pokoje, připadali jste si jako ve frontě v Disneylandu,“ říká Gowová. „Byl to velmi stresující zážitek.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky