Fanoušci japonské whisky obvykle nehledají svůj oblíbený nápoj v newyorské čínské čtvrti. Brzy se však dočkají.
V uličce u Bowery, za maskovanými dveřmi v zadní části oblíbeného podniku Kono, kde se podávají yakitori, se nachází kapesní Beatbox. 21. března se toto whisky a vinylové doupě otevře veřejnosti. Nebo alespoň pro hosty, kteří v Kono večeřeli nebo někoho takového znají.
Intimní, moderně zařízený Beatbox z poloviny století se řídí japonským zvykem ichigen-san okotowari, tedy konceptem „musíš někoho znát“. Přednostní přístup k rezervaci baru o rozloze 100 metrů čtverečních budou mít pravidelní návštěvníci Kono a přátelé pravidelných návštěvníků Kono. Noví zákazníci mohou zkusit posílat žádosti prostřednictvím Instagramu.
„Nesnažíme se vytvářet umělou exkluzivitu,“ říká partner Selwyn Chan. Jako důvod, proč se snaží omezit počet hostů, uvádí intimitu prostoru – místnost pojme pouze skupiny dvou až čtyř osob.
Tlumeně osvětlený bar ve stylu obývacího pokoje je poctou Japonsku 60. let minulého století se starožitnými dřevěnými skříňkami, hnědou sametovou sedačkou a šedým huňatým kobercem. Místnosti dominuje stěna se vzácnými japonskými whisky, které se prodávají v dvouuncových lahvích nebo v celých lahvích; zbytky si můžete odnést domů, nebo, jak se v Japonsku stává v barech, kde se uchovávají lahve, Beatbox uschová i zbývající obsah pro příští návštěvu.

Kromě koktejlů s vysokým obsahem alkoholu zde nejsou žádné koktejly. Důraz je zde kladen na nápoje, mezi nimiž je na vyšších úrovních i vychvalovaná whisky Yamazaki Sherry Cask, jejíž sklenka se prodává za 1300 dolarů.
Zvukotěsný prostor je vybaven gramofonem, dvěma hi-fi reproduktory a řadou vinylů z osobní sbírky šéfkuchaře, partnera a bývalého tanečníka breakdance Atushiho Kona, od Beatles přes jazzového kytaristu Wese Montgomeryho až po Run-DMC. (Každá rezervace – dostupná v 17.00, 20.00 a 22.00 hodin – trvá 60 minut, tedy přibližně tolik, kolik trvá většina alb.
Chan očekává dlouhou frontu zákazníků, protože japonská whisky je jedním z nejžádanějších artiklů ve světě alkoholu. Mezi dražší nápoje v Beatboxu patří sklenky kouřové Hakushu 25 nebo Hibiki 30 s hnědým cukrem, které se prodávají za cenu přesahující 1000 dolarů. Existují však i rozumnější varianty, jako je Chita za 28 dolarů za nálev.
Na vytvoření Beatboxu spolupracovali Chan a Kono s alkoholovým gigantem Suntory Holdings Ltd., přičemž se o náklady na výstavbu podělili. Posledních šest měsíců značka alkoholu využívala prostor k zábavě klientů. Její whisky budou vystaveny po dobu příštích dvou měsíců, ale zákazníci si mohou vyžádat i jiné nápoje (není zde žádný jídelní lístek); Beatbox bude mít po otevření na skladě celkem asi pět desítek možností.
Od letošního léta tým rozšíří nabídku na zhruba 75 skleniček, včetně vyhledávaných značek, jako je Karuizawa 19 Year Old (650 dolarů za 2 unce), Nikka Taketsuru 25 (900 dolarů) a Ichiro’s Hanyu the Joker (podle tržní ceny se prodává za 800 dolarů za skleničku).

Během hodiny, kdy mají zákazníci k dispozici prostor, obsluha udělá vše od obracení desek až po doplnění highballu – stačí stisknout tlačítko pro přivolání umístěné na postranním stolku a někdo přijde. Zákazníci s účtem na útratu se mohou podívat do rotujícího rezervního seznamu, který nabízí whisky po lahvích. Ceny, které se mění v závislosti na tržní hodnotě, začínají na zhruba 2 500 dolarech za limitovanou edici Yamazaki 18 Year a sahají až ke 14 000 dolarům za limitovanou edici Hibiki 30 Year Kacho Fugetsu.
Kromě toho, že Beatbox má své kořeny ve světě známých lidí, majitelé tvrdí, že se inspirovali japonskou kulturou malých stand-up barů známých jako tachinomis, která se spojila s celosvětovým trendem poslechových barů s retro tématikou, které se stále rozšiřují.
Beatbox také rozšiřuje newyorskou lásku k japonské whisky, na kterou upozorňují místa jako bar Goto na Lower East Side, kde se podávají japonské koktejly, a rozmarně zdobené koktejlové doupě NR na Upper East Side, stejně jako novější místa jako Martiny’s v Gramercy, kde se podávají inovativní nápoje, a luxusní salonek Shinji’s ve Flatironu. Nikdo ve městě však nemá na skladě tak vzácné a vyřazené lahve, jaké bude nabízet Beatbox.
Trik spočívá v tom, že se dostanete dovnitř a ochutnáte je.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky