Toto Wolff, šéf týmu a generální ředitel týmu Mercedes-AMG Petronas F1, prohlásil, že by se raději vzdal mistrovství světa než svých hodnot a že jakýkoli úspěch, který by byl získán jinak, by byl krátkodobý.
V projevu na konferenci Energy Asia v malajsijském hlavním městě Kuala Lumpur Wolff přirovnal firemní týmovou kulturu k „imunitnímu systému“ každé společnosti a zdůraznil, že klade důraz na dvě hodnoty: poctivost a loajalitu.
„Vzdám se mistrovství světa kterýkoli den v týdnu, abych si zachoval svou integritu. Myslím, že takhle fungujeme,“ řekl na akci pořádané společností Petronas a dodal, že představa vítězství za každou cenu by už neměla existovat.
„Musíme mít určitou míru loajality a integrity. A pokud tomu tak není, váš úspěch bude mít krátké trvání.“ Wolff však poznamenal, že existují organizace a sportovní týmy, které „nic takového nemají“, a přesto jsou úspěšné.
„A když vyhráváte, nemáte žádný pocit nárokovosti.…. Respektujte a nemyslete si, že to bude trvat věčně. Buďte k tomu pokorní.“
Mercedes je v letošním ročníku F1 zatím na druhém místě v pořadí konstruktérů, hned za Red Bullem. Pořadí hodnotí výkonnost týmů na základě bodů, které nasbírali oba jezdci příslušných týmů. Jezdci Mercedesu Lewis Hamilton a George Russell jsou v současné době v pořadí jezdců na čtvrtém, resp. sedmém místě.
Mercedes získal v letech 2014 až 2021 osm titulů konstruktérů v řadě. Paralelně s tím získal sedm korun pro jezdce v řadě, dokud šampionát v roce 2021 nezískal Max Verstappen z Red Bullu v kontroverzním finiši při Velké ceně Abú Zabí.
Lídři „kontrolních šílenců“?
Když byl šéf týmu dotázán na svou metodu řešení situací, které se zvrtnou, Wolff odpověděl věcně: „Jsem zodpovědný za najímání a rozvoj a za rozvoj správných lidí. Měl bych jim tedy dávat pravomoci.“
Wolff připustil, že většina lidí má instinkt svalit vinu na někoho jiného.
„Ale ve většině případů je to proces, který selhal, ne člověk… A myslím, že je velmi důležité si to skutečně připomenout… obviňujeme problém, ne viníme osobu.“
Wolff navíc uvedl, že vedoucí pracovníci by měli být selektivní a vědět, kdy zasáhnout.
„Je to také moje zkušenost, že lidé, kteří vedou organizace, jsou svým způsobem maniaci na kontrolu, je velmi těžké je pustit,“ řekl Wolff.
„Takže pro mě pojem „maniak kontroly“ znamená: vědět o všem, co se děje, ale nezasahovat do všeho, co se děje… a najít správnou rovnováhu.“
A Wolff přiznal, že tato rovnováha není snadná.
„Jsem emotivní člověk, jsem velmi zapálený pro sport,“ řekl.
Wolff byl teenager, když poprvé vstoupil do světa motorsportu, ale nakonec se musel přeorientovat na kariéru v oblasti rizikového kapitálu.
„Když jsem dokončil školu, chtěl jsem být závodníkem. Ale to je samozřejmě sport, který pro mě nebyl dostupný,“ podělil se Wolff s publikem.
Shodou náhod ho rizikový kapitalismus přivedl zpět k automobilovým závodům, když koupil akcie Williamsu a nakonec se stal výkonným ředitelem týmu. Následně Williams opustil a v roce 2013 se stal šéfem motorsportu Mercedesu.
Po deseti letech Wolff uvedl, že neuplyne jediný den, kdy by se nezamyslel nad tím, jak se zlepšit. Je to vlastnost, kterou prý sdílí s Hamiltonem a které si u tohoto jezdce velmi cení.
„Na trati, v autě i mimo ni je to člověk, který se každý den snaží o osobní zlepšení,“ přemítal.
„Nikdy se nebere příliš vážně… díky tomu zůstává pokorný. Nikdy se nepřestávejte učit.“
Řízení superhvězd
Pokud jde o řízení týmu a o to, jak z něj dostat to nejlepší, Wolff zdůraznil, že je důležité neposkytovat jezdcům zvláštní zacházení ve srovnání se zbytkem týmu.
„Opravdu rád komunikuji s vysoce výkonnými lidmi, superhvězdami. A těch mám dva a půl tisíce. Nedělám žádný rozdíl mezi řidičem a každým jiným zaměstnancem ve firmě,“ řekl.
„A pokud to dokážete správně nasměrovat, máte organizaci a úspěšný tým. Spíše superhvězdný tým než tým superhvězd,“ dodal.
„Tuhle větu jsem ukradl, myslím, z jednoho příspěvku na Instagramu.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky