Národní ekonomická rada vlády (NERV) se dnes bude zabývat zejména kroky na podporu růstu ekonomiky a efektivitou veřejného sektoru. Odborný poradní orgán kabinetu, jehož členy jsou zejména ekonomové, se sejde po víc než třech měsících.
O efektivitě veřejné správy členové NERV diskutovali už na posledním zasedání rady koncem června. Zvyšovat efektivitu je podle NERV nutné nejen v centrálních orgánech, které spravuje napřímo vláda, rada chce proto dávat doporučení také samosprávám.
Česká ekonomika podle posledních zveřejněných údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) neroste. V letošním druhém čtvrtletí meziročně klesla o 0,6 procenta, proti předchozímu čtvrtletí stagnovala. Podle analytiků se Česku stále nedaří dostat na úroveň před pandemií covidu-19. Předpokládají ale postupné hospodářské oživení ve druhém pololetí.
NERV v červnu také odmítla šetření na investicích do dopravní infrastruktury, podpořila proto dlouhodobý strategický plán investic ministerstva dopravy. Věnovala se také regionální politice, v níž by podle rady měla jednotlivá ministerstva více spolupracovat.
Ministerstvo dopravy v příštím roce zvýší cenu mýta, vyplývá z návrhu vlády
Ministerstvo dopravy v příštím roce ušetří na dotacích 8,9 miliardy korun. Počítá se snížením dotace pro Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) o 2,9 miliardy díky zvýšení mýtného pro silniční nákladní dopravce. Stát dále ušetří na dotacích pro Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) a Správu železnic (SŽ), sníží také finanční podporu krajům na silnice II. a III. třídy. Vyplývá to z úsporných opatření v rozpočtu na příští rok, které zveřejnilo ministerstvo financí k návrhu rozpočtu.
Na dotacích pro ŘSD a SŽ ušetří ministerstvo dopravy čtyři miliardy korun. Snížit dotace by se měly díky úsporným opatřením obou organizací. Na příspěvky pro kraje na silnice II. a III. třídy půjdou čtyři miliardy korun, tedy o dvě miliardy méně než letos.
V červnu řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS), že by se od příštího března měla zvýšit cena mýtného o deset až 15 procent. Nově zveřejněný návrh úsporného balíčku záměr zdražit mýtné potvrzuje. Roční příjem státu z mýtného je kolem 14 miliard korun. Zvýšení mýtného by mělo přinést 1,4 až dvě miliardy korun navíc do státního rozpočtu, řekl v červnu Kupka.
Ministerstvo dopravy není jediným ministerstvem, jehož dotace budou příští rok nižší. Vláda v návrhu státního rozpočtu pro příští rok krátí dotace 12 ministerstvům a omezuje je rovněž v kapitole všeobecná pokladní správa. Z jednotlivých resortů se škrty nedotknou pouze ministerstev financí a obrany. Celkem se dotační programy proti letošku omezí o 84,1 miliardy korun.
Ministerstvo dopravy by mělo v příštím roce hospodařit se 103,6 miliardy korun. Oproti letošnímu roku by tak výdaje resortu měly klesnout zhruba o devět miliard korun. Meziročně klesnou i příjmy úřadu.
Hlavní část výdajů má směřovat do Státního fondu dopravní infrastruktury, u něhož ministerstvo počítá s dotací za více než 81,5 miliardy korun. Ve srovnání s letošním rokem je to asi o 11 miliard korun méně. Celkově by fond měl v příštím roce mít k dispozici rozpočet 150,1 miliardy korun. Kromě národních zdrojů má SFDI získat 26 miliard korun dluhovým financováním, z evropských peněz pak do jeho rozpočtu dorazí 32,1 miliardy Kč. Letos pracuje SFDI s rozpočtem 150,9 miliardy korun.
Národní ekonomická rada vlády se dnes bude zabývat zejména kroky na podporu růstu ekonomiky a efektivitou veřejného sektoru. Odborný poradní orgán kabinetu, jehož členy jsou zejména ekonomové, se sejde po víc než třech měsících. O efektivitě veřejné správy členové NERV diskutovali už na posledním zasedání rady koncem června. Zvyšovat efektivitu je podle NERV nutné nejen v centrálních orgánech, které spravuje napřímo vláda, rada chce proto dávat doporučení také samosprávám. Česká ekonomika podle posledních zveřejněných údajů Českého statistického úřadu neroste. V letošním druhém čtvrtletí meziročně klesla o 0,6 procenta, proti předchozímu čtvrtletí stagnovala. Podle analytiků se Česku stále nedaří dostat na úroveň před pandemií covidu-19. Předpokládají ale postupné hospodářské oživení ve druhém pololetí. NERV v červnu také odmítla šetření na investicích do dopravní infrastruktury, podpořila proto dlouhodobý strategický plán investic ministerstva dopravy. Věnovala se také regionální politice, v níž by podle rady měla jednotlivá ministerstva více spolupracovat. Ministerstvo dopravy v příštím roce ušetří na dotacích 8,9 miliardy korun. Počítá se snížením dotace pro Státní fond dopravní infrastruktury o 2,9 miliardy díky zvýšení mýtného pro silniční nákladní dopravce. Stát dále ušetří na dotacích pro Ředitelství silnic a dálnic ČR a Správu železnic , sníží také finanční podporu krajům na silnice II. a III. třídy. Vyplývá to z úsporných opatření v rozpočtu na příští rok, které zveřejnilo ministerstvo financí k návrhu rozpočtu. Na dotacích pro ŘSD a SŽ ušetří ministerstvo dopravy čtyři miliardy korun. Snížit dotace by se měly díky úsporným opatřením obou organizací. Na příspěvky pro kraje na silnice II. a III. třídy půjdou čtyři miliardy korun, tedy o dvě miliardy méně než letos. V červnu řekl ministr dopravy Martin Kupka , že by se od příštího března měla zvýšit cena mýtného o deset až 15 procent. Nově zveřejněný návrh úsporného balíčku záměr zdražit mýtné potvrzuje. Roční příjem státu z mýtného je kolem 14 miliard korun. Zvýšení mýtného by mělo přinést 1,4 až dvě miliardy korun navíc do státního rozpočtu, řekl v červnu Kupka. Ministerstvo dopravy není jediným ministerstvem, jehož dotace budou příští rok nižší. Vláda v návrhu státního rozpočtu pro příští rok krátí dotace 12 ministerstvům a omezuje je rovněž v kapitole všeobecná pokladní správa. Z jednotlivých resortů se škrty nedotknou pouze ministerstev financí a obrany. Celkem se dotační programy proti letošku omezí o 84,1 miliardy korun. Ministerstvo dopravy by mělo v příštím roce hospodařit se 103,6 miliardy korun. Oproti letošnímu roku by tak výdaje resortu měly klesnout zhruba o devět miliard korun. Meziročně klesnou i příjmy úřadu. Hlavní část výdajů má směřovat do Státního fondu dopravní infrastruktury, u něhož ministerstvo počítá s dotací za více než 81,5 miliardy korun. Ve srovnání s letošním rokem je to asi o 11 miliard korun méně. Celkově by fond měl v příštím roce mít k dispozici rozpočet 150,1 miliardy korun. Kromě národních zdrojů má SFDI získat 26 miliard korun dluhovým financováním, z evropských peněz pak do jeho rozpočtu dorazí 32,1 miliardy Kč. Letos pracuje SFDI s rozpočtem 150,9 miliardy korun.
Společnost Silvaco Group je poskytovatelem softwaru pro technologické počítačové navrhování (TCAD), elektronické navrhování automatizace (EDA) a polovodičového...